به گفته کارشناسان امور بانکی، حرکت بانک‌ها به سمت خدمات غیر حضوری سرعت بیشتری به کاهش تعداد شعب فیزیکی بانک ها می‌دهد.

کاهش شعب بانک‌ها از جمله مواردی بوده که از ادوار گذشته تا کنون به واسطه قانون و توسط مسئولان مختلف به آن تاکید بسیار شده است.

در رابطه با تاکید به کاهش شعب بانک‌ها در ۱۴ شهریور امسال آقای احسان خاندوزی گفت: یکی از الزامات قانون برنامه ۵ ساله کاهش میزان شعب است، زیرا بالاترین میزان سرانه شعب بانکی را در دنیا داریم و باید بتوانیم از طریق ابزار‌های دیگر دسترسی‌های مردم به خدمات بانکی را افزایش دهیم.

در این راستا رئیس کل سابق بانک مرکزی آقای علی صالح آبادی نیز گفته بود: بانک‌ها باید شعب فیزیکی خود را کاهش دهند. بخشی از هزینه‌های بانکی به شعب و فرآیند‌های حضوری بانک‌ها مربوط است که با کاهش شعب فیزیکی هزینه‌های بانک‌ها کاهش و از ناترازی خارج می‌شوند چرا که بخش عمده‌ای ناترازی بانک‌ها به هزینه‌های شعب فیزیکی برمی‌گردد.

در رابطه با تعداد شعب بانک‌ها آقای اصغر بالسینی کارشناس امور بانکی  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: یکی از مسائلی که در خصوص نظام بانکی کشور مطرح بوده موضوع تعداد شعب بانک‌ها است.

 سه عامل اصلی در خصوص شعب بانک‌ها باید مد نظر قرار گیرد

او در ادامه افزود: لازم است یک تحلیل دقیق تری نسبت به شاخص تعداد شعب بانکی با درنظر گرفتن معیار‌های مختلف داشته باشیم. اساسا برای قضاوت در خصوص شعب بانک‌ها در یک کشور سه عامل اصلی باید مد نظر قرار گیرد؛ یکی جمعیت کشور است که بر این اساس تعداد شعب بانکی نسبت به جمعیت سنجیده می‌شود که شاخص سرانه تعداد شعب بانکی به دست می‌آید، مورد بعد عامل مساحت یک کشور بوده طبیعتا کشوری که مساحت بیشتری دارد باید تعداد شعب بانکی بیشتری را هم داشته باشد و عامل سوم این که اقتصاد کشور بانک محور یا بازار سرمایه محور است؟ برخی از کشور‌ها از جمله کشور ما اتکای زیادی به منابع بانکی برای تامین مالی اقتصاد دارند به عبارتی کشور ما بانک پایه است.

بالسینی گفت: اگر شاخص جمعیت ملاک قرار گیرد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر شخص بالغ متوسط کشور‌های جهان ۱۲.۵ شعبه است. این آمار در آسیای شرقی ۱۱.۵ شعبه، اروپا ۲۲.۷ شعبه، کشور ترکیه ۱۸.۱ شعبه و در ایران ۳۱ شعبه است. یعنی تعداد شعب به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در ایران حدود ۲.۵ برابر میانگین جهانی است. به تعبیری حدود ۲۱ هزار شعبه بانکی که در کشور وجود دارد که نسبت به جمعیت ایران عدد بالایی است. ولی اگر شاخص مساحت کشور را در نظر گیریم این عدد در کشور ما نسبت به جهان پایین است البته که کشور ما ایران گسترده جغرافیایی بالایی دارد.

او افزود: عامل سوم این شاخص به این شکل بوده که کشور‌هایی که اقتصادی بانک محور دارند برای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۴.۵ شعبه دارند، ولی کشور‌های که بازار سرمایه محور هستند ۱۸.۵ شعب نسبت به جمعیت مطرح شده دارند که در این شاخص نیز از متوسط جهانی بالاتر هستیم.

به گفته او، به طورکلی مسئله این که ما تقریبا ۲.۵ برابر متوسط جهانی تعداد شعبه بانکی داریم نشان دهنده این است که به دلایل گوناگون تعداد شعب بالا است. نکته دیگر این که توزیع تعداد شعب در بانک‌ها نیز به شدت نامتقارن است حدود ۲۱ هزار شعبه بانکی وجود دارد که از این تعداد حدود ۹ هزار شعبه در ۴ بانک کشور است.

لزوم وجود شعب بانکی در ادبیات بانکی بین الملل کم رنگ‌تر از قبل شده است

دیگر کارشناس بانکی آقای حجت الله فرزانی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تعداد شعب بانکی و الزام کاهش آن‌ها بیان کرد: متاسفانه در کشور ما حجم شعب بانکی بسیار بالاست، اما با توجه به تغییراتی که رخ داده و خدماتی که از طریق دولت‌ها تعریف شده است و همچنین با توجه به رشد تکنولوژی و فناوری‌های نو لزوم وجود شعب بانکی در ادبیات بانکی بین الملل کم رنگ‌تر از قبل شده است.

او گفت: با توجه به موارد مطرح شده وجود برخی از شعب بانک‌ها صرفه اقتصادی نداشته و بانک‌ها در دنیا به سمت کاهش شعب در حال حرکت هستند، از این جنبه اقداماتی هم در ایران صورت گرفته است که در بخش بانک‌های خصوصی پررنگ‌تر به چشم می‌آید.

 لازم به ذکر است که لیست شعب بانک ها در تصویر زیر مربوط به آخرین تغییرات سال ۱۴۰۰ است.

لیست شعب بانکی سال 1400

راه حل کاهش شعب فیزیکی بانک ها چیست؟

آقای بالسینی در خصوص راه حل‌های امکان پذیر در خصوص کاهش شعب بانکی اظهار کرد: یکی از اقدامات و راه حل‌هایی که می‌تواند کشور را به سمت کاهش شعب بانک‌ها هدایت کند، افزایش و بهبود کیفیت خدمات غیر حضوری بانک‌ها است که در این مسیر گام‌های خوبی برداشته شده و باید به سمت تکمیل آنها حرکت کنیم.

آقای فرزانی نیز با اشاره به اقدامات سختگیرانه بانک مرکزی در خصوص رشد افسار گسیخته شعب بانکی می‌گوید: بانک مرکزی هم در این راستا و برای کاهش شعب اقداماتی انجام داده است. به طور مثال پذیرش ارائه خدمات غیر حضوری در خدمات پایه را بخشنامه و در ابتدای امسال ابلاغ کرد و در سال‌های اخیر نیز با سخت گیری‌های درست و اصولی برای ایجاد شعب جدید مانع از رشد افسارگسیخته آن‌ها شده است.

او در ادامه افزود: در مجموع حرکت بانک‌ها به سمت خدمات غیر حضوری سرعت بیشتری به کاهش شعب می‌دهد، در این صورت بخشی از دارایی ثابت بانک‌ها که به واسطه شعب آن‌ها فریز شده است، می‌تواند واگذار شود و اگر این واگذاری‌ها به درستی شکل گیرد، منابع در اختیار بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند که این نیز می‌تواند منجر به افزایش ظرفیت پرداخت تسهیلات بانک‌ها شود و از آن در جریان تامین مالی استفاده کرد.

نزدیک به ۹۸ درصد خدمات بانک‌ها غیر حضوری شده است

طبق اعلام مسئولان بانک مرکزی بیش از ۹۵ درصد خدمات بانک‌ها به شکل الکترونیک ارائه می‌شود. آقای محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: حدود ۹۵ درصد خدمات بانک‌ها غیر حضوری شده بود که اکنون این عدد در حال نزدیک شدن به ۹۸ درصد است.

آقای محرمیان نیز در خصوص خدمات غیر حضوری بانک‌ها و پیشرفت آن‌ها در این زمینه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: بانک‌ها در زمینه خدمات غیر حضوری با یکدیگر رقابت دارند و مردم نیز طبیعتا بانک‌هایی که خدمات بهتری ارائه می‌دهند را انتخاب می‌کنند.

او در ادامه افزود: ما نیز خدمات غیر حضوری بانک‌ها را رصد می‌کنیم و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را به بانک‌ها انعکاس می‌دهیم حوزه نظارت، فناوری و روابط عمومی ما نیز واکنش‌ها و بازتاب‌ها را دریافت و به بانک‌ها منتقل می کند و موارد پیگیری می‌شود. مردم نیز در بازار بر اساس خدمات انتخاب می‌کنند که از چه بخشی سرویس بگیرند.

امروزه بسیاری از خدمات بانک‌ها با استفاده از گوشی‌های هوشمند و نصب برنامه‌ها به شکل ۲۴ ساعت قابل اجرا است. افتتاح انواع حساب‌های سپرده، انتقال وجوه از طریق شبکه شتاب، پایا، ساتنا، کارت به کارت، سپرده به سپرده، کارت به سپرده، صدور انواع چک‌های الکترونیکی، ثبت و تایید چک‌های صیادی، صدور انواع ضمانت نامه‌ها (برات و سفته الکترونیکی)، اعطای برخی از تسهیلات خرد از جمله مواردی هستند که به شکل غیر حضوری قابل انجام هستند.

اما این را هم باید گفت که حرکت همه جانبه به سمت ارائه ۱۰۰ درصدی خدمات غیر حضوری بانک‌ها و به دنبال آن کاهش شعب بانک‌ها و بهره بردن از مزیت‌های این کاهش، نیازمند توسعه زیر ساخت‌ها است که این توسعه نیز همکاری همه جانبه را می‌طلبد علاوه بر این نباید از بخش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی غافل شد و باید این اقدامات به موازت هم پیش روند تا با نتیجه مطلوب همراه شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وطنم ایران
۱۹:۰۵ ۲۷ دی ۱۴۰۱
سلام.به جای نفت و محصولات پتروشیمی که به کره جنوبی وارد می کنید یه بخش رو خودروی باکیفیت و ارزان وارد کنید،مبادله کالا به کالا کنید با این کار بهانه انتقال پول به دلیل تحریم بانکی نیز از بین می رود،تقریبا یک میلیون از کره جنوبی خودرو وارد کنید و بدون تعرفه گمرکی به مردم بفروشید،با این کار با یک تیر چند نشان می زنید،باعث کاهش قیمت خودرو،افزایش کیفیت و رضایت مردم،کاهش الودگی هوا،کاهش مصرف سوخت و در نتیجه افزایش صادرات نفت،از طرف دیگر کره ای ها به ایران به عنوان شریک تجاری نگاه می کنند و روابط بسیار گرم با ایران خواهند داشت.
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۱۸:۴۳ ۲۷ دی ۱۴۰۱
میشه با الکترونیکی کردن احراز هویت تقریبا تمام کارهای بانکی رو غیرحضوری کرد. هزار و یک روش هم وجود داره‌.
اینطوری چقدر از رفت و آمدها و شلوغی ها و کارهای اضافه کاسته میشه. چرا اینکار رو نمی کنن واقعا جای سوال داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۷ دی ۱۴۰۱
صدور کارت بانکی .تسویه وام.نقد کردن چک.صدور دسته چک.فعال سازی همراه بانک و اینترنت بانک.افتتاح حساب و خیلی از کارهای دیگه هنوز هم حضوری انجام میشه و نبود شعبه تو بعضی شهر ها برای مردم دردسر شده این کاهش تعداد باید بره به سمتی که لااقل تو هر شهر یک شعبه از هر بانک پر مشتری باشه نه اینکه تو یه منطقه از یک بانک 3تا شعبه هست تو یه منطقه هیچی من ساکن شهرستان بهارستان هستم دقت کنید برای شهرهای نسیم شهر گلستان صالحیه و سلطان آباد با این همه جمعیت فقط یک شعبه بانک ملت وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۷ دی ۱۴۰۱
همین حالا هم کلی صف میگیریم چرا اینقدر بفکر کاهشید یکم هم بفکر تولید انبوه و افزایش باشید
تا زمانی که صف‌ها از بین بروند باید ساخت و ساز و شعب هم افزایش یابند و یا بسکت شهر الکترونیک و هوشمند برویم
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۷:۳۴ ۲۷ دی ۱۴۰۱
بانک هایی را که خاصیت ندارند با لودر تخت کنید. زیمین شان را صرف فقیرترین بی خانمان ها کنید.
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۴:۲۱ ۲۷ دی ۱۴۰۱
بنده کارمند بانک ملی هستم بعضی شعبه ها در شهرستان با دو یا سه کارمند عملا ناکارامد هستند و زیان ده ۱۰۰درصد هستند در حالی که ۹۰ درصد خدمات غیر حضوری شده علت تجمیع نشدن شعب بدلیل سو مدیریت هست والا ۵۰ درصد شعب عملا ناکارامدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۷ دی ۱۴۰۱
راه چاره این هست بیشتر بانکهارو تعطیل کنید تا صرفه جویی بشه، در عوض سود بانکی را برای سپرده گذاران مردم30 درصد واریز کنید و برای انهایی که وام می گیرند حداکثر12 درصد سود در نظر بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۴:۲۱ ۲۷ دی ۱۴۰۱
بنده کارمند بانک ملی هستم بعضی شعبه ها در شهرستان با دو یا سه کارمند عملا ناکارامد هستند و زیان ده ۱۰۰درصد هستند در حالی که ۹۰ درصد خدمات غیر حضوری شده علت تجمیع نشدن شعب بدلیل سو مدیریت هست والا ۵۰ درصد شعب عملا ناکارامدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۷ دی ۱۴۰۱
داخل هر شعبه بانکی که میروی بیش از چند نفر مشتری وجود ندارد و بیکاری کارکنان شعبه کاملا مشهود هست.در ضمن تعدادشعبه های بانکی هم خیلی زیاد هست مخصوصا بانک سپه با ادغام شدن سایر بانکها در آن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۷ دی ۱۴۰۱
چرا برای تغییر شماره پیامک دریافتی بانک باید حضوری به بانک مراجعه کرد در حالیکه با کدملی باید بشه غیر حضوری این کار را انجام داد آخه پیامک حساب من به چه درد کس دیگه ای میخوره که میگن باید احراز هویت بشی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۷ دی ۱۴۰۱
همینجوری هم میری بانک یه صبح تا ظهربایدبشینی ازبس کند هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۷ دی ۱۴۰۱
آفرین بعد میخوان شعب را هم کاهش بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۷ دی ۱۴۰۱
با استفاده از دستگاههای پیشرفته برای واریزی و برداشتی پول و کاری دیگه بصورت 24 ساعت اقدام کرد خوشبختانه بانک شهر پیشتاز این کار است ولی اکثر بانکها مثلا دستگاهی مثل دستگاه خوددریافت ندارند و این باید اجرا شود ما متاسفانه برای واریزی و چک باید ساعتها توی صف در بانکها بمانیم راه حل حضور غیر فیزیکی زدن شعبه های 24 ساعته میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۷ دی ۱۴۰۱
با استفاده از دستگاههای پیشرفته برای واریزی و برداشتی پول و کاری دیگه بصورت 24 ساعت اقدام کرد خوشبختانه بانک شهر پیشتاز این کار است ولی اکثر بانکها مثلا دستگاهی مثل دستگاه خوددریافت ندارند و این باید اجرا شود ما متاسفانه برای واریزی و چک باید ساعتها توی صف در بانکها بمانیم راه حل حضور غیر فیزیکی زدن شعبه های 24 ساعته میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۷ دی ۱۴۰۱
خیلی مرد و مردانگی هست و دارید تعداد بیمه ها را تجمیع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۷ دی ۱۴۰۱
تعداد بیمه ها هیچگاه نباید همانند خودروسازی به یک یا دوتا محدود شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۷ دی ۱۴۰۱
کاهش شعب فیزیکی با افزایش خدمات الکترونیک منجر به کاهش هزینه بانکها و افزایش درآمد آنها شده است و از جیب ما کسر و به جیب بانکها می رود. دیگه بانکی ها از این دولتمردان بهتر چی میخوان؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۷ دی ۱۴۰۱
تلفنبانک واپلیکیشن بعضی بانکهاها ناکارمده مکرر میگه رمزت اشتباست درحالیکه صحیحه موجودی نمیده، باز نمیشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۷ دی ۱۴۰۱
بانکها خیلی زیادشدند.جمع کردنش خیلی سخته.قطعا وسعت وگستردگی ،ایجاد اشکالاتی می کنند
Germany
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۷ دی ۱۴۰۱
بانک ها برای قدرت بیشتر باید ادغام بشن و هر بانکی بالای ۳۰ میلیارد دلار باید مجوز داده بشه و سرمایه گذاری روی فروشگاه های زنجیره ای، جاده ها و خیایان ها و مراکز برج سازی شهرک سازی و گلخانه ها و دامداری ها داشته باشند! هر شعبه بانکی می تونه یک فروشگاه زنجیره ای باشه! مثلا تهران یک باک ده هزار تا شعبه داره! اگه همین بانک از ده یا پانزده هزار شعبه به دویست شعبه تبدیل بشه و فروشگاه زنجیره ای همراه بانک باشه سود دهی بیشتری داره! توی فروشگاه زنجیره ای می تونه پست بانک لباس و وسایل برقی باشه! ولی کسی توی ایران فکر اقتصادی نداره!
Germany
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۷ دی ۱۴۰۱
بانک ها برای قدرت بیشتر باید ادغام بشن و هر بانکی بالای ۳۰ میلیارد دلار باید مجوز داده بشه و سرمایه گذاری روی فروشگاه های زنجیره ای، جاده ها و خیایان ها و مراکز برج سازی شهرک سازی و گلخانه ها و دامداری ها داشته باشند! هر شعبه بانکی می تونه یک فروشگاه زنجیره ای باشه! مثلا تهران یک باک ده هزار تا شعبه داره! اگه همین بانک از ده یا پانزده هزار شعبه به دویست شعبه تبدیل بشه و فروشگاه زنجیره ای همراه بانک باشه سود دهی بیشتری داره! توی فروشگاه زنجیره ای می تونه پست بانک لباس و وسایل برقی باشه! ولی کسی توی ایران فکر اقتصادی نداره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۷ دی ۱۴۰۱
کار بانک‌ها خیلی کم شده در عوض سرعت کار کارکنانشان هم کاهش یافته یکشنبه بت مسکن شعبه امام تبریز رفتم نوبت ۳۳ و ساعت ۹و ۵۳ دقیقه بود و نفر ۲۰ در باجه بود ساعت ۱۰و ۵۷ دقیقه نفر ۲۱ نوبتش رسید در سایر باجه کارمندان خودشان را مشغول کار نشان می دهند و یکی با مشتری مخصوص خرید ماشین دارد وووو بهتر است بر کار مدیران شعب و کارمندانشان بیشتر نظارت کنند البته یک شماره ای هم برای بازرسی نوشته اند که کسی جوابگو نبود شماره ۳۵۲۹۹۳۲۳
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۴ ۲۷ دی ۱۴۰۱
متاسفانه اخذ مالیات از کارتخوان های فروشگاهی، گردش پول نقد رو در بازار بیشتر و شعب بانک ها رو شلوغ تر کرده.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۴ ۲۷ دی ۱۴۰۱
متاسفانه اخذ مالیات از کارتخوان های فروشگاهی، گردش پول نقد رو در بازار بیشتر و شعب بانک ها رو شلوغ تر کرده.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۴ ۲۷ دی ۱۴۰۱
متاسفانه اخذ مالیات از کارتخوان های فروشگاهی، گردش پول نقد رو در بازار بیشتر و شعب بانک ها رو شلوغ تر کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۷ دی ۱۴۰۱
مردم رو باید اجبار کنید به استفاده از خدمات غیر حضوری.
مثل اجبار کردن به رفتن به بهشت.
آقا خدماتی مثل صدور کارت، صدور رمز، انتقال وجه تا سطح مشخص را ارائه ندن بانکها. فرد بره یاد بگیره
دلیل نمیشه فرد بابت هر کاری مراجعه کنه شعبه بانک.
ایجاد ترافیک، اِشغال حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا، مصرف سوخت و اتلاف نیروی انسانی جهت کارهای کم ارزش از عوارض این موضوع هست.
آخرین اخبار