به مناسبت سالروز فرار شاه از کشور؛

۲۶ دی؛ روزی که فراموش نمی‌شود

محمدرضا پهلوی آخرین شاه دوران سلطنتی ایران در چنین روزی در سال ۵۷ برای همیشه از کشور فرار کرد.

بعضی از بزرگان سیاست و افراد تاثیرگذار در جهان عنوان می‌کنند که تاریخ سخن می‌گوید و تنها یک عدد و یا موضوعی گذرا نیست. در این جهان هستی نیز در هر کشور روز‌هایی هستند که ماندگار می‌شوند و تاریخ آن روز برای همیشه جاودان می‌شود و در یاد‌ها می‌ماند.

روز ملی چین که در اول اکتبر هر سال آغاز می‌شود و یا روز ملی فرانسه که در چهاردهم جولای و به مناسبت انقلاب کبیر فرانسه برگزار می‌شود از این قبیل تاریخ‌ها است و کشور‌های دیگر هم هر کدام به نحوی روز‌های بزرگی را در تقویم خود دارند. روز‌هایی که مردم این کشور‌ها هیچ‌کاه آن را فراموش نمی‌کنند و همیشه آن را جاودانه می‌دانند.

نقطه اشتراک این تاریخ‌ها در اقصی نقاط جهان تاثیرگذاری اجتماعی آن اتفاق و آن تاریخ است. شاید آن روز و آن تاریخ، سیاسی نباشد، اما حتما تاثیرگذار است. تاثیرگذاری به قیمت تاریخ یک ملت، عوض شدن آینده نسل‌های آن کشور، دشمنی دولت‌های استکباری و از دست دادن جوانانی که سرمایه‌های بزرگ یک کشور هستند، اما جان خود را برای هدف بزرگ‌ ملتشان فدا می‌کنند.

در کشور ما نیز به غیر از اعیاد و عزاداری‌های مذهبی روز‌های ملی بزرگی وجود دارد. مانند روز ملی مشروطه، پیروزی انقلاب اسلامی، آغاز جنگ تحمیلی، سالروز به قتل رساندن امیرکبیر، سالروز شهادت بزرگانی مانند شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی، مطهری و تاریخ‌های فراوان دیگر، اما شاید بتوان یک روز را تاثیرگذار‌تر و مهم‌تر دانست، چرا که این روز شروعی بر پیروزی ملتی رنج دیده از از استکبار، بردگی و تحقیر در مقابل دشمنانی بود که ایران را تنها به عنوان یک کشور مستمعره می‌دیدند. آن تاریخ ۲۶ دی ۵۷ است.

روزی که محمدرضا پهلوی شاه آن سال‌های ایران برای همیشه از ایران فرار کرد. روزی که سرانجام محمدرضا شاه مجبور شد ایران را به سمت کشور مصر ترک کند و این در حالی بود که حتی نزدیک‌ترین حامیان و اربابانش هم از پذیرفتن او امتناع کردند.

۲۶ دی تاریخی که نباید فراموش شود

محمدرضا در سال ۱۳۲۰ پس از پدر دیکتاتور خود و با دخالت مستقیم خارجی‌ها به تخت سلطنت نشست و در ۳۷ سال حکومت خود تمام تلاشش را برای راضی کردن قدرت‌های خارجی به کار گرفت و به نوعی در آن سال‌ها ایران کشوری تحت امر آمریکا و دوستان آن بود و کشور ما به هیچ وجه مستقل بودن را تجربه نکرده بود.

پهلوی‌ها به راحتی ایران را با از دست دادن بحرین کوچک کردند و به آن افتخار کردند. پهلوی‌ها بدون نظر مستقیم آمریکایی‌ها هیچ تغییری در حکومت و افراد ندادند و به آن افتخار کردند. آن‌ها تمام منابع و سرمایه‌های ایران را به نام خود کردند و کسی حق اعتراض نداشت و به این استبداد و دیکتاتوری فخر فروختند. پهلوی‌ها مردم را به فقر رساندند و تمام مزایا را برای خود می‌دانستند و هیچ گاه نارضایتی‌های اجتماعی مردم را نشنیذند و اهمیتی به آن ندادند.

آن‌ها به گفته خودشان در کتاب‌های خاطرات خود تنها به جشن‌های گران و فساد‌های اخلاقی و مالی دل خوش بودند و مردم در اولویت برای آن‌ها نبودند و همین موضوع شروعی بر اتمام دوران پادشاهی در ایران بود.

محمدرضا و دوران سلطنتش در سال ۵۷ در چنین روزی با خواست صریح ملت برای همیشه از ایران رفتند و دوران جدید ایران را کلید زدند.

۲۶ دی تاریخی که نباید فراموش شود

حالا، اما ۴۴ سال از آن زمان و آن روز بزرگ گذشته است، ۴۴ سالی که نباید فراموش کنیم. فراموشی که حالا ته مانده‌های همان پهلوی و همان کسانی که در تحقیر ملت ایران نقش اصلی را ایفا کردند به دنبال استفاده از آن هستند.

امروز همان کسانی که ایران را کوچک کردند و حقارت را برای ایران بزرگ به ارمغان آوردند خارج از مرز‌های مقدس ایران اسلامی دلسوز شده‌اند و برای دو دستگی و نابودی امنیت و آسایش در کشور تلاش می‌کنند.

پهلوی‌ها که پس از گذشت ۴۴ سال هنوز با پول‌هایی که از منابع ایران دزدی کردند زندگی می‌کنند، حالا با کمک همان رئیس‌های گذشته خود برای عزت ایران اسلامی دلسوزی می‌کنند. آن‌ها دلسوزی می‌کنند و امیدوارند مردم ایران فراموشی بگیرند و از یادشان برود که پهلوی با غرور و عزت ایران چه کرد. امیدوارند ایرانی‌ها قانون کاپیتولاسیون آمریکایی‌ها را از یاد ببرند. امیدوارند نبود آب، برق و گاز در بیشتر روستا‌ها و شهر‌ها را از یاد ببرند. آن‌ها امیدوارند مردم ایران قیام ۱۵ خرداد، جمعه سیاه و کشتار ۱۷ شهریور را از یاد ببرند.

۲۶ دی تاریخی که نباید فراموش شود

آن‌ها حالا با کمک تمامی دشمنان ایران آماده‌اند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند. آن‌ها می‌خواهند از بعضی کاستی‌ها در کشور استفاده کنند تا مقابل پیشرفت ایران اسلامی بایستند و آن را بار دیگر به گذشته شکست خورده بکشانند.  

آن‌ها با تمام وجود امیدوارند ۲۶ دی را فراموش کنیم، اما این تاریخ نه امروز و نه هیچ وقت دیگر فراموش نمی‌شود و از یادها نخواهد رفت.

گزارش: محمدحسین نیک خوی متین

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روح اله دولاح
۱۱:۲۴ ۲۷ دی ۱۴۰۱
با سلام و عرض ادب خدمت رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای عزیز فرمانده دلها ما ملت جمهوری اسلامی ایران از بدبختی‌ها و ظلم هایی که بر این هموطنانمان در دوره پهلوی های گرگ صفت گذشت اگاه هستیم و از خدا متعال می خواهیم که دوران سیاه و تاریک پهلوی های گرگ صفت در این مملکت تکرار نشود چون با جمهوری اسلامی ایران رفاه و آسایش اجتماعی و سیاسی و فرهنگی به ما به ارمغان آورد زنده و جاویدان باد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر پهلوی های گرگ صفت رضا پهلوی و فرح پهلوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۶ دی ۱۴۰۱
یعنی الان بهتر شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۶ دی ۱۴۰۱
مردم ایران فراموشکارن
رضاخان آرارات و شرق ایغدیر و روستای فیروزه و دشت ناامید رو در قرارداد سعدآباد به باد داد.که الان دالان زنگزور ترکیه به آذربایجان بخاطر همین اشتباهه
از خونه اجاره ای سنگلج تهران در سال ۱۲۹۹ به مالک ۴۴ هزار روستا در شمال ایران در سال ۱۳۲۰ رسید
محمدرضا شاه بحرین رو بخشید که الان استخوان در گلوی ما شده
پول ۱۲۰ تا هواپیمای اف ۱۵ به روز و پیشرفته رو به ۳۰ تا اف ۱۴ داد
پول ۴۵۰ تا تانک لئوپارد آلمان غربی رو به ۱۵۰ تا چیفتن سنگین قراضه داد
۳۷ میلیارد دلار دزدی کرد و رفت
یه پسر بی عرضه از خودش به یادگار گذاشته که ۴۳ ساله بیکاره و با خرج و اعانه مادرش داره زندگی میکنه
لعنت به حافظه کوتاه مدت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۷ دی ۱۴۰۱
دمتگرمم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۶ دی ۱۴۰۱
اینکه پهلوی فاسد بود شکی درش نیست، اما این انقلاب به کدام سمت رفت آیا در آن فاسد نیست آیا مردم از فقر درآمدن آیا منابع ایران بدرستی خرج مملکت میشه آیا...
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۰۲ ۲۶ دی ۱۴۰۱
آره دزد بیشرف تاالان خانواده کثیفش ازاموال دزدی براخودشون کیف میکنن وبرعلیه ایران استفاده میکنن تف برات کثیفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۶ دی ۱۴۰۱
فرار این دیکتاتور دزد یکی از بهترین روزهای زندگی ام است که شیرینی آن را هرگز فراموش نمی کنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۶ دی ۱۴۰۱
شاهان همه رفتن ...کاخهابه جا مانده.........همه میریم فقط نتیجه کارها ی که انجام دادیم میمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۶ دی ۱۴۰۱
سالروز فرار مزدور آمریکای دزد و تروریست مبارک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۶ دی ۱۴۰۱
من که هرگز فراموش نخواهم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۶ دی ۱۴۰۱
گاهی وقتها برای اینکه ارزش ت معلوم بشه باید بری انها که نمیرن چیزی برای ارایه ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۶ دی ۱۴۰۱
می گم حالا نمی شد بدون بردن اینهمه پول ارزش خودشو نشون می داد و فرار می کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۶ دی ۱۴۰۱
تا الان اونی که هیچی ارائه نداده اونی بوده که رفته. اگه قرار بر حرف تو باشه جمهوری اسلامی در کار نبود. پس لابد یه چیزی برا ارائه داشتی و داریم و خواهیم داشت که هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۶ دی ۱۴۰۱
اینقدر کسی باشه که بیاد و بره و ما نباشیم هی روزگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۶ دی ۱۴۰۱
شاه نرفت، فرار کرد به امید کودتای دوباره، که خداروشکر نشد

جمهوری اسلامی باوجود همه مشکلات ک همه دولت ها دارن، عزت و اقتدار ایران را حفظ کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۶ دی ۱۴۰۱
فقط یه احمق ممکنه از سلطنت اینا حمایت کنه!!اون موقع که پهلوی با آمریکا خوب بود تحریم نبودیم با جهان تعامل داشتیم ولی توسالهایی که پهلوی بود اون پیشرفتهایی که تو آمریکا اتفاق افتاد تو ایران نداشتیم نفت مملکت خرج چی میشد؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۶ دی ۱۴۰۱
پهلوی اونقدر از ملت دزدیدند که الان بعد ازچهل وسه سال بدون اینکه شغل درست وحسابی داشته باشند در رفاه دارند زندگی میکنند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۶ دی ۱۴۰۱
الان که نفت رو میفروشن خرج چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۶ دی ۱۴۰۱
آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۶ دی ۱۴۰۱
چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۶ دی ۱۴۰۱
یعنی الان به اندازه امریکا پیشرفت کردیم
یعنی الان ماهواره کشور ما هم مانند امریکا در کره مربخ
فرود می اید الان که با روسیه دومین قدرت شاید فضایی
رفیق هستیم
کودن کشور قطر را در سال 57 با ایران سال57 مقایسه کن
ترکیه وکره جنوبی سال 57 با ایران سال 57 مقایسه کن
الان قطر وکره وترکیه ومالزی در چه شراطی هستند کشور
ایران در چه شرایطی هست اگر ایران با شیب توسعه ده پنجاه جلو می رفت از تمام این کشور جلوتر بودیم
البته اگه yjc این پیام بگذاره
اگر هم نگذاره با پیام های مثبت ومنفی نظر مردم مشخص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۷ دی ۱۴۰۱
20:50، اینم در نظر داشته باش که هیچکدوم از کشورایی که گفتی تحریم نبودن و الانم نیستن(غیر روسیه). ضمنا اگه می خوای بفهمی ما بدون تحریم کجا می تونستیم باشیم بهتره یه نگاهی به آمار تولید ناخالص داخلی ایران در دوران ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای بندازی. تا ایشون رئیس جمهور شد تولید ناخالص داخلی ما 4 برابر آمریکا شد. بعدشم که تحریم ها و جنگ شدت گرفت با همه چیز ریخت بهم. ما یکی از امثال تو رنج می بریم که نه منطق حالیتونه نه انصاف و یکی هم از کشور هایی مثل آمریکا و انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۶ دی ۱۴۰۱
مزدور های پهلوی فقط منفی میدن آخ خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۶ دی ۱۴۰۱
درد کشیده ها هستند که منفی میدن،اونای که معیشت خانواده شون تامین نمیشه،اونای که کرایه خونه وگرانیها کمرشون رو شکسته خلاصه مردم عادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۶ دی ۱۴۰۱
بعض از روزها هرگز فراموش نخواهند شد. بله دقیقا این روز را هم ملت ایران در تاریخ فراموش نخواهند کرد. بعضی از وقایع را نمی توان فراموش کرد.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۴:۰۵ ۲۶ دی ۱۴۰۱
مرد نبود // زود فرار کرد رفت // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۶ دی ۱۴۰۱
از قیام مردم در زمان مصدق تا فرار شاه می‌شود ۲۵ سال .
زود فرار کرد ؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۶ دی ۱۴۰۱
اگر زودرنج وعصبی ومغرور نبود همانطوری که میگفت صدای انقلاب شما راشنیدم راه چاره واصلاح و..راازمردم میخواست آن وقت تروریستهایی مثل فدایی ومجاهد وتوده ای وتجزیه طلب و.. رسوا میشدن مردم انقلابی ومومن ومیهن دوست هم راهکار وفرصت میدادن وشروطی مثل بازگشت امام به کشور وعدم وابستگی به قدرتها وجلوگیری ازفحشا واعتیاد واصلاح ریشه ای ساواک و ...قیدمیکردن مملکت میشد جمهوری پادشاهی دینی ایران :))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۶ دی ۱۴۰۱
خوب شد رفتی و خيانت و دروغ و فقر و فحشا و بیکاری تموم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۶ دی ۱۴۰۱
بله دقیقا
روزی ک فراموش نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۳:۱۲ ۲۶ دی ۱۴۰۱
بنده خدا را شاهد میگیرم که آنروز توده مردم از هر طبقه و سطحی،از ته دل شاد بودند.
همه شاد بودند. با شنیدن خبر خروج و در واقع فرار شاه از کشور ،شور و شعف خاصی در جامعه حاکم بود.خدا بر این امر گواه است.
ای کاش مسئولان به خود آیند.
ای کاش افراد کاربلد ،اصلاح امور را تسریع کنند.
متاسفانه طی یک سال اخیر غیر از گرانی پنجاه الی صد درصدی اکثر کالاهای مصرفی چیز قابل ذکری ندیدیم.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۶:۲۱ ۲۶ دی ۱۴۰۱
الان عده ای کدخدا پرست مزدور و خائن وطن فروش در کشور دارن چوب لای چرخ پیشرفت جمهوری اسلامی ایران می‌کنند و ملت باید دوباره دم این خائنین رو بگیرن و از کشور پرتشون کنند بیرون به دامن همون اربابای غربیشون.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۳:۰۶ ۲۶ دی ۱۴۰۱
مسئولان کشور باید همه همت را به کار برند و از افراد با تخصص واقعی استفاده کنند تا مشکلات کشور حل شود و خدای نکرده جا برای ایجاد تردید در دل مردم باز نشود و رژیم کثیف پهلوی همچنان منفور باقی بماند. الان همه تلاش‌های دشمن برای تطهیر رژیم سفاک پهلوی و ایجاد تردید در عامه مردم با شدت ادامه دارد.
در این شرایط نباید مسئولانی که کار نابلد هستند در سمت خود بمانند.
زمان آزمون و خطا گذشته است. نگذارید مردم خدای ناکرده نا امید شوند .بلکه دقیقتر بگوییم :امید را به مردم بازگردانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۶ دی ۱۴۰۱
مطمئنا کسانی که رای منفی دادند در زمان حکومت خفقان و ننگین پهلوی نبودند و سن آنها به آن دوره نمی‌رسد.
از بدبختی یک ملت همین بس که یک نفر به نام شاه در یک شب با همسرش ..... و برای آینده آن ملت شاه بعدی را بسازند !!یعنی رضا پالانی(معروف به رضا شاه)متعاقب نزدیکی با زنش ، محمد رضا را به عنوان شاه و حاکم برای ایران ساخت ! و محمد رضا هم با همبستر شدن با فرح ،و ساختن رضا (ربع پهلوی فعلی) قصد داشت سرنوشت یک ملت را در تخت خواب و ... تعیین کند که خوشبختانه ملت آنها را از کشور بیرون انداخت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۶ دی ۱۴۰۱
کسایی که به ایشون منفی دادن نمیدونن که کار فقط با همت و اراده و با توکل بر خدا پیش میره. فقط موندم اگه یکی ازینا که منفی داده جایی مشغول باشه و پستم داشته باشه دیگه چی قراره بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۶ دی ۱۴۰۱
به امید خداوند ته مانده ها و تفاله ها سلطنت به سرنوشت اربابشان دچار میشوند و نابود میشوند،انشالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۶ دی ۱۴۰۱
تفاله های پهلوی رهبری اغتشاشات را دارند و باید محاکمه و مجازات شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۶ دی ۱۴۰۱
مرگ بر شاه مرگ بر شااااااااه کشور از وجود همچین آدم نجستی پاک شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۶ دی ۱۴۰۱
شاه خائن
آواره شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۶ دی ۱۴۰۱
اگرجقیقتاً میهن پرست و مومن باشیم در باورهای درست میهن ساز اگرحقیقتاً عاشق هم وطنان باشیم ودرفکر وتلاش برای آبادانی وپیشرفت ورفاه وصلح وامنیت واقتصادسالم و... حتی دیگه دردلمان جایی برای کینه ونفرت باقی نخواهدماند چراکه دروجودمان آپشنهای!! مفید وسازنده فعال شدن
آخرین اخبار