طبق افشاگری پایگاه تحقیقاتی «دیکلا سیفاید» انگلیس بیش از ۴۰ بار در ۲۷ کشور کودتا طراحی یا اجرا کرده است.

پایگاه تحقیقاتی «دیکلا سیفاید»  (declassified) انگلیس فاش کرد: دولت انگلیس از زمان پایان جنگ جهانی دوم بیش از ۴۰ بار در بیست و هفت کشور کودتا طراحی یا اجرا کرده است.

پایگاه تحقیقاتی «دیکلاسیفاید» با انتشار این خبر نوشت: مشهورترین کودتایی که سرویس اطلاعاتی انگلیس از سال ۱۹۴۵ انجام داد کودتا برای سرنگونی دولت مصدق در سال ۱۹۵۳ در ایران است که این اقدام با همکاری و برنامه ریزی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) انجام گرفت.

این پایگاه تحقیقاتی افزود: عناصر و ماموران سری انگلیس همچنین برای سرنگونی دولت جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر و ترور او طراحی کردند. جمال عبدالناصر در سال ۱۹۵۲ و پس از انقلاب ملی در مصر به قدرت رسیده بود.

این پایگاه تحقیقاتی انگلیس در ادامه اشاره کرد عملیات اطلاعاتی انگلیس علیه دولت‌های خارجی به صورت علنی یا پنهانی انجام می‌شده است که برخی از آن‌ها از دیدگاه دولت انگلیس با موفقیت همراه بوده و بسیاری دیگر از این تلاش‌ها در رسیدن به اهداف مورد نظر با شکست مواجه شده اند.

وبسایت «دیکلا سیفاید» پیش از این گزارش مستند و موثقی از دخالت‌های نظامی انگلیس در سراسر جهان منتشر کرد که نشان می‌دهد لندن بیشتر از آنچه که رسانه‌های رسمی اعلام کردند ارتش خود را (برای انجام کودتا علیه دولت‌های خارجی) بکار گرفته یا تهدید به استفاده از قدرت نظامی کرده است.

این گزارش براساس سندی که به تازگی از درجه طبقه بندی خارج شده است، همچنین فاش کرد: ارتش انگلیس از سال ۱۹۴۵ تاکنون ۸۳ مداخله نظامی در ۴۷ کشور مختلف انجام داده است.

از بارزترین نمونه‌های اقدام انگلیسی‌ها در توسل به زور و قدرت نظامی یا اقدام به تلاش‌های مسلحانه برای سرنگونی دولت‌ها می‌توان به «گویان» در سال ۱۹۵۳، مصر در دهه پنجاه قرن گذشته، عراق در سال ۲۰۰۳ و نیز لیبی در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار