پروژه متروی اهواز از آن دسته پروژههای بی نظیری است که رکورد وعدههای بیسرانجام مسئولان را زده است.
پروژه قطار شهری اهواز در سال ۱۳۸۵ با بودجهای به میزان ۸۵۰ میلیون دلار با قراردادی میان شرکت کیسون و شهرداری اهواز در چهار فاز کلید خورد که قرار بود پس از چهار سال به بهرهبرداری برسد.
تا سال ۹۳ پروژه فعال بوده پس از آن به مرور به تعطیلی کشیده شد. شرکت کیسون تاکنون در بازههای زمانی مختلف مبلغ ۴۹۰ میلیارد تومان دریافتی داشته اَست که این بیش از میزان کارکرد این شرکت است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز پارسال طی مصاحبهای گفته بود با شکایت شهرداری در سال ۹۹ از شرکت کیسون و در خواست خلع از این شرکت، با صدور رأی و مهلت قانونی میتوانیم شرکت کیسون را خلع کنیم. با این حال به قدری در قطار شهری قول داده شده و عمل نشده که نمیتوان صحبت دقیقی کرد، اما اکنون به جایی رسیدیم که میتوان گفت آخرین نقطه و گره مشکلات این پروژه رفع خواهد شد. پس از تخلیه کارگاهها توسط شرکت کیسون طی تفاهمنامه امضا شده با قرارگاه خاتم الانبیا، کار آغاز خواهد شد.
رسول جامعی گفت: بعد از امضای تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیاء، شرکت کیسون نسبت به تحویل کارگاهها برای شروع کار این قرارگاه تمکین نکرد و شهرداری اهواز شکایت حقوقی را در پیش گرفت که اکنون طی مراحل ادارای و قضایی هستند.
او میگوید: در دورههای مختلف دولت زحمات بسیار زیادی برای تعیین تکلیف پروژه مترو کشیده و قدمهای مثبتی برداشته شد، اکنون باید منتظر نتیجه ماند که با تحویل گرفتن کارگاهها و شروع بکار کردن قرارگاه خاتم یا هر پیمانکار دیگری پروژه افتتاح شود.
مدیرعامل قطار شهری اهواز گفت: رایزنیهای گستردهای از سوی تیم مدیریت شهری برای افتتاح و شروع بکار مجدد پروژه متروی اهواز انجام شد و امسال نیز دولت ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط اوراق مشارکت به این پروژه تخصیص داد.
پارسال رئیس کل پیشین دادگستری خوزستان در مصاحبهای گفت: با وجود شلوغی مراکز حقوقی، پرونده متروی اهواز بلافاصله و خارج از نوبت در اولین فرصت یعنی در یکم اردیبهشتماه یکی دو جلسه برگزار شد و ۱۸ اردیبهشتماه ۱۴۰۰ دستور کارشناسی داده شد.از زمان فسخ قرارداد تاکنون، دو طرف اسنادی ارائه دادهاند که برای کارشناسی ارائه شد و در نهایت ۱۷ مهرماه سال ۱۴۰۰ اعلام نظر شد که شرکت کیسون نسبت به این نظر اعتراض کرد و همکار قضایی دستور تکمیل نظریه کارشناسی را داد.
در حالی فاز نخست خط یک قطار شهری اهواز (۶ ایستگاه از فرودگاه تا مصلای اهواز ) سال ۸۵ در اولویت ساخت قرار گرفت که همزمان با اهواز در شهرهای شیراز و اصفهان نیز عملیات اجرایی قطار شهری آغاز شده بود حالا بیش ازهفت سال از افتتاح خط مترو شیراز و اصفهان میگذرد و هنوز متروی اهواز در بلا تکلیفی به سر برده و در پیچ و خم مشکلات دست و پا می زند.
مترو در کلانشهرها به معنی کاهش آلودگی هوا، کاهش بار ترافیکی و پایان گرههای کور حمل و نقل شهری است. با توجه به اینکه سیستم حمل و نقل کنونی کلانشهر اهواز جوابگوی نیاز مردم نیست، لازم است مسئولان با جدیت به کار مترو اهواز سرعت ببخشند و تامین رفاه مردم را جدی بگیرند.
کلان دهات اهواز هنوز خیابون هایی داره آسفالت ندارند ،مترو سیری چندددددد
مسئولین اهواز هنوز تو خواب زمستونی هستند با هیچ بهاری هم بیدار نمی شوند