به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی فارس، فرآیند کارشناسی ۴۴ خودرو تاریخی با حضور کارشناسان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، پلیس راهور و کارشناسان فنی و مهندسی جهت اخذ پلاک تاریخی در شیراز انجام شد.

عبدالکریم ابراهیمی یگانه رئیس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان فارس با بیان اینکه خودرو‌های تاریخی تا اواخر دهه ۸۰ از رده خارج می‌شدند، اما بعد از تشکیل کارگروه که مصوبه هیئت وزیران است بنا شد که پلاک‌های تاریخی دریافت کنند، گفت: ریاست این کارگروه را وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عهده دارد و دبیر کارگروه کانون جهانگردی و اتومبیل رانی است که دبیرخانه هم در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور قرار دارد.

او با اشاره به اینکه تاکنون این خودرو‌ها به صورت متمرکز در تهران پلاک گذاری و اصالت آن‌ها تعیین می‌شد، ابراز کرد: خوشبختانه فارس به دلیل اینکه خودرو‌های تاریخی زیادی دارد این امکان فراهم شد که کارشناسان را دعوت کنیم و در شیراز کارشناسی انجام شود.

او گفت: بیش از ۴۰ دستگاه خودرو تاریخی در فارس برای این دوره از کارشناسی متقاضی بوده اند که بعد از بازرسی به جلسه کارگروه وارد می‌شود و نمایندگان بررسی می‌کنند و در نهایت پلیس راهور که عضو کارگروه است پلیس پلاک تاریخی می‌دهد.

رئیس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان فارس گفت: در این حالت که پلاک تاریخی دریافت می‌شود ارزش معنوی و مادی خودور بیشتر می‌شود و ثبت ملی می‌شود.

به گفته او، این خودرو‌های تاریخی بعد از دریافت پلاک و ثبت ملی قابلیت ثبت در یونسکو هم دارند.

رئیس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان فارس با اشاره به اینکه این خودو‌ها بعد از دیافت پلاک تاریخی قابلیت تردد دارند، یادآور شد: اصل دریافت برای پلاک برای تردد است و سالیانه تا ۵ هزار کیلومتر امکان تردد دارند.

یگانه در خصوص سن خودرو‌های تاریخی نیز گفت: برای اینکه خودرویی تاریخی محسوب شود سن خودرو باید بالای ۳۰ سال باشد و درحالی سن فرسودگی خودرو در ایران ۱۵ سال است که در جهان ۱۰ سال است و خودرو‌های بالای ۳۰ سال فقط پلاک تاریخی دریافت می‌کند.

او با بیان اینکه برای اولین بار سال ۹۸؛ ۲۰ دستگاه خودرو در شیراز کارشناسی شد که ۱۹ خودرو تایید شد و پلاک تاریخی دریافت کرد، عنوان کرد: درحال حاضر ۲۴ دستگاه پلاک تاریخی دارد و ۴۴ دستگاه هم طی ۲ روز بررسی می‌شود و امید است تایید و پلاک تاریخی دریافت کنند.

سلمان یارمحمدی، رئیس اداره اتومبیل رانی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی و دبیر کارگروه وسایل نقلیه تاریخی کشور گفت: رویداد کارشناسی وسایل نقلیه تاریخی بنا به درخواست مالکان و دارندگان و حسب مصوبه هیئت دولت در سال ۸۹ مبنی بر شناسایی وسیال نقلیه تاریخی برای دریافت پلاک تاریخی توسط اعضای کارگروه و کارشناس فنی راهبر فراجا بازرسی فنی و مهندسی می‌شود.

یارمحمدی با بیان اینکه این خودرو‌ها بعد از بازدید اولیه جهت دریافت شناسنامه و پلاک تاریخی معرفی می‌شوند، ابراز کرد: در فارس برای دومین بار رقم می‌خورد و ۴۴ دستگاه متقاضی دریافت پلاک هستند که طی دو روز بررسی می‌شود.

او گفت: براساس مصوبه این خودرو‌ها جز اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور هستند و براساس قوائد و قوانین بین المللی فدراسیون وسایله نقلیه تاریخی دسته بندی می‌شوند.

یارمحمدی با اشاره به اینکه این خودرو‌ها قابلیت تردد دارند و مالیکت آن‌ها شخصی است، یادآور شد:اما تردد به صورت روزمره نیست و با هدف حفظ خودرو‌ها و اینکه به چرخه اسقاط و خروج غیرقانونی از کشور هدایت نشوند، دسته بندی و شناسایی می‌شوند تا در کشور حفظ شوند.

او گفت: از سال ۸۹ که شروع کردیم به صورت پراکنده بود و درحال حاضر حدود ۱۵ هزار دستگاه خودرو تاریخی داریم که بیش از ۳ هزار دستگاه به چرخه شناسایی وارد و ۵۰۰ دستگاه پلاک دریافت کردند.

به گفته یارمحمدی برای دریافت پلاک تاریخی باید اصالت خودرو‌ها محرز و مشخص شود که این خودرو‌ها بسیاری بازسازی شدند و برخی هم به صورت فابریک و کاملا دست نخورده هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار