علوفه‌ رسانی به حیات وحش اصفهان در روزهای برفی

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به احتمال خروج حیوانات به سمت سکونتگاه‌ها در روز‌های برفی زمستان، گفت: توزیع علوفه برای حیات وحش در دستور کار است.

حسین اکبری معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به اینکه امسال تاکنون وضعیت بارش‌ها در گستره استان اصفهان مناسب بوده است، گفت: بارندگی‌ها در زیستگاه‌های غرب، جنوب و مرکز استان مطلوب بوده و افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته و در برخی مناطق نسبت به میانگین بلند مدت نیز رو به بهبودی بوده است.

او با بیان اینکه بارندگی در زیستگاه‌های مناطق شرقی و شمال شرق و شمالی در حوزه کویر استان نسبت به پارسال کمی بهبود داشته، اما در مقایسه با میانگین‌بلند مدت کمتر از نرمال است، افزود: بارش‌های امسال نویدبخش سالی خوب برای وضعیت زیستگاه‌های حیات وحش و پوشش گیاهی و بهبود شرایط مراتع است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه بجز مناطق شرقی و شمالی حوزه کویر در اغلب زیستگاه‌های حفاظت شده و شکار ممنوع برف باریده و سرما حکم فرماست، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی علفخوار‌ها مثل آهو و قوچ و میش و کَل و بز ممکن است از ارتفاعات کوهستانی به اطراف برخی مزارع حرکت کنند و این یک حالت طبیعی و بسیار گذراست.

اکبری اضافه کرد: در این راستا تأمین و توزیع علوفه خشک در مناطق پارک‌های ملی کلاه قاضی، قمیشلو و موته به دلیل شدت بارش برف و یخبندان و در پناهگاه حیات وحش عباس آباد به دلیل استمرار خشکسالی در دستور کار قرار گرفته و در حال بررسی و عملیاتی شدن است.
افزایش گشت‌های سیار در زیستگاه‌های حفاظت شده
او با بیان اینکه برف و سرما اختلالی در حفاظت از مناطق ایجاد نمی‌کند، افزود: در شرایط کنونی پایش خود را با گشت‌های سیار در زیستگاه‌های حفاظت شده تقویت می‌کنیم که کمترین تعارض بین حیات وحش با سکونتگاه‌ها و مزارع را داشته باشیم.

 

علوفه‌ رسانی به حیات وحش اصفهان در روزهای برفی



معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه جوامع محلی و مزرعه‌داران همواره همراه محیط‌زیست بوده‌اند، ابراز داشت: با توجه به برف و سرما، از مردم تقاضا داریم که برای حفاظت از حیات وحش که ممکن است در این ایام و در مسیر جابه‌جایی وارد سکونتگاه‌ها شوند، همکاری بیشتری داشته باشند.

اکبری اضافه کرد: از مردم درخواست می‌کنیم که از علوفه دهی و غذا دادن به حیوانات خودداری کنند، زیرا علوفه دهی دستی به ویژه پیرامون سکونتگاه‌ها و مزارع باعث می‌شود که حیوانات به این شرایط عادت کنند و بعد مشکلاتی ایجاد شود.


منبع:مهذ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار