یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در نشست با جمعی از خیرین، فرهنگیان و مدیران شهرستان میبد با اشاره به اهمیت اشراف معلم بر تمام عرصهها گفت: نظام آموزش و پرورش ما برای دیروز است، بهگونهای که درس میدهیم و انتظار داریم که فرزندانمان در آینده و به زمان خودشان تربیت شوند.
او با تأکید بر این که معلمان باید به صورت شبکهای، مسئله شناسی و هماندیشی کنند و برنامه خود را ارائه دهند تا در صورت کاربردی بودن آن را در کل نظام آموزش و پرورش پیاده کنیم، تصریح کرد: این که میگوییم نظام آموزش و پرورش برای دیروز است، تنها مشکل این نهاد نیست بلکه در کل نظام تربیتی کشور این مشکل را داریم و باید تحولی در این زمینه رخ دهد.
نوری با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات آمد و بسیاری از بزرگترها از بچهها جا ماندند، ادامه داد: در حوزه نسلهای مدارس یا دانشگاهها عموماً در نسل اول هستیم و تنها به صورت آموزش محور عمل میکنیم. فقط تعداد انگشتشماری از مدارس به صورت پژوهش محور کار میکنند و تعداد اندکی از دانشگاهها کارآفرین محور و به ندرت مسئولیت اجتماعی محور هستند.
او با بیان اینکه مدیران مدرسه باید توجه و تمرکز خود را بر تعلیم و تربیت متمرکز کنند، افزود: سرویس ایاب و ذهاب، وضعیت مدارس در مسائل متفرقه از جمله بهداشت، مسائل عمرانی و ساختمانی و ... از تمرکز مدیران مدرسه بر مقوله تعلیم و تربیت میکاهد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش باید به تعلیم و تربیت بپردازد. اضافه شدن مسائل متفرقه سبب میشود تا از گسترش تعلیم و تربیت جا بمانیم.
نوری ادامه داد: اگر بخواهیم آموزش و پرورش چرخش تحولآفرین داشته باشد، باید مطالبه تعلیم و تربیت از آموزش و پرورش به یک دغدغه ملی تبدیل شود.
او تأکید کرد که باید از سواد اسمی به سواد چندبعدی برسیم، سوادی که منجر به ایفای مسئولیت اجتماعی شود، سواد از اسمی به مفهومی تبدیل شود و دانش آموزان به فهم و تحلیل کافی برسند و تنها به استنتاج کفایت نکنند.
نوری با تأکید بر اینکه وظیفه داریم کمبود معلم و کلاس را پیگیری کنیم، گفت: پیگیری میکنیم تا برای سال آینده کمبود معلم در کلاس درس را نداشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شهر میبد زمینه خوبی برای تربیت مدیران دارد و میتوان الگوی میبد در زمینه تربیت مدیران آموزش و پرورش و مدیرانی که بتوانند تعلیم و تربیت ۶ ساحتی را راهبری کنند را برای کل کشور پیاده کنیم.
او با اشاره به نظام رتبهبندی، اظهار کرد: معلمان، نظام رتبهبندی را به عرصهای برای ارتقا کیفیت نظام تعلیم و تربیت تبدیل خواهند کرد.
نوری افزود: رتبهبندی نظام خاصی است و لازم است آییننامه و شیوهنامه را بهطور دقیق مطالعه کنند، رتبهبندی یکی از امتیازات نظام تعلیم و تربیت است. نظام تعلیم و تربیت ۲ الگوی عملی داشت؛ یکی امور تربیتی که از بین برده شده است و تأکید مقام معظم رهبری است که جبران کنیم و دیگری خیرین مدرسهساز است که وضعیت خوبی دارد.
نوری گفت: خیرین مدرسهساز نماد بارز ایفای مسئولیت اجتماعی هستند و این مقوله در خیری تجلی یافته است.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که تلاش میکنیم تا از دغدغههای معلمان بکاهیم، ادامه داد: معلمان خرید خدمات نصف حقوق و نصف بیمه میگرفتند که در دولت سیزدهم حقوق و بیمه آنها کامل شد.