توئیتر در حال بررسی فروش نامهای کاربری به عنوان منبع جدید درآمدزایی است تا به کسب و کار این شرکت که تحت مالکیت ایلان ماسک قرار دارد، جان دوباره ببخشد. به گفته منابع آگاه، کارمندان توئیتر دستکم از دسامبر در حال صحبت درباره فروش نامهای کاربری برای این سرویس بوده اند. مهندسان توئیتر درباره برگزاری مزایدههای آنلاینی که در آن افراد میتوانند برای خرید نامهای کاربری که شامل واژه ها، اعداد یا مجموعهای از کاراکترهایی است که پس از علامت قرار میگیرند درخواست کنند به عنوان مثال نام کاربری ایلان ماسک @elonmusk است.
هنوز معلوم نیست که آیا این پروژه پیش خواهد رفت و آیا این برنامه شامل همه نامهای کاربری یا تنها بخشی از نامهای کاربری خواهد بود. اما ایلان ماسک ماه گذشته اعلام کرد که میخواهد حسابهای کاربری غیرفعال در این شبکه اجتماعی را حذف کرده و حداکثر ۱.۵ میلیارد نام کاربری را آزاد کند.
تنها بعضی از نامهای کاربری مانند نامهای افراد معروف، برندها و نامهای محبوب ممکن است ارزش داشته باشند. این شرکت شبکه اجتماعی از زمانی که در قراردادی به ارزش ۴۴ میلیارد دلار در اکتبر گذشته توسط ایلان ماسک خریداری شد، شاهد اغتشاش و بی نظمی فراوانی در مدیریت این پلتفرم بوده است. با توجه قیمت بالای این قرارداد، ایلان ماسک برای اینکه خریدش را موفق کند، تحت فشار قرار دارد.
ایلان ماسک از آن زمان هزینهها در توئیتر را کاهش داده و به اخراج دسته جمعی کارمندان، کاهش هزینههای دیگر و توقف پرداخت به فروشندگان مبادرت کرده و همزمان تلاش کرده است منابع درآمد جدیدی برای درآمدزایی پیدا کند، زیرا توئیتر از زمان مالکیت او، شاهد افت شدید در آمده تبلیغاتی بوده است.
مالک میلیاردر توئیتر یک برنامه اشتراک تغییر یافته را معرفی کرد تا کاربران بتوانند برای دریافت علامت احراز هویت، پول پرداخت کنند و این شرکت اسنادی را نزد وزارت خزانه داری برای پردازش این پرداختها تنظیم کرده است. ایلان ماسک اظهار کرده است قصد دارد یک اپلیکیشن همه منظوره بسازد که مشابه اپلیکیشن ویچت چین خواهد بود که بیش از یک میلیارد کاربر، از آن برای یافتن اخبار، تماس با دوستان، انجام پرداختها و سفارش غذا استفاده میکنند.
نامهای کاربری منحصر میتواند سودمند باشند. این نامها اغلب در نخستین روزهای تولد پلتفرمهای شبکه اجتماعی ثبت شدند و بعضی از افراد و برندها تمایل دارند برای دریافت آنها هزاران دلار پرداخت کند. بازارهای سیاهی نیز شکل گرفته که در آن افراد میتوانند نامهای کاربری منحصر را که معمولا یک واژه کوتاه یا عدد کوتاه بوده و توسط مالکشان رها شده اند را خریداری کنند. توییتر و ایلان ماسک در این باره اظهار نظر نکردند و مقررات توئیتر، خرید و فروش نامهای کاربری خاص را ممنوع کرده است.
این تجارت پیش از این هکرها را به خود جلب کرده بود و در سال ۲۰۲۱، یک نوجوان ۱۷ ساله اهل فلوریدا پس از اینکه برنامه مذکور را هک کرد تا نامهای کاربری جذاب را بفروشد، دستگیر شد. اپلیکیشن پیام رسان تلگرام در اکتبر اعلام کرد که به افراد اجازه میدهد نامهای کاربری خاص خود را بفروشند.
ایلان ماسک چند روز پس از خرید توئیتر در اکتبر اعلام کرد قاطعانه به دنبال پاکسازی حسابهایی است که به مدت یک سال غیر فعال بودند و بعضی از آنها نامهای کاربری پرتقاضایی دارند. او در دسامبر اعلام کرد توئیتر نامهای کاربری که مشخص است مربوط به حسابهای حذف شدهای هستند که ساله است هیچ توئیتی ارسال نکرده و ورودی به آنها صورت نگرفته است را آزاد خواهد کرد.
این برنامه نگرانی کاربرانی را برانگیخت که میترسند توئیتر حسابهای افرادی که در گذشته اند و صفحه توئیتر آنها برای گرامیداشت یادشان استفاده میشود را حذف کند. تا ژوئیه که این شرکت برای آخرین بار آمار مالی خود را منتشر کرد، توییتر حدود ۲۳۸ میلیون کاربر فعال روزانه داشت که تبلیغات را مشاهده میکردند.
توئیتر به اخراج کارمندانش ادامه میدهد. ایلان ماسک تعداد کارمندان توئیتر را حدود ۷۵ درصد در مقایسه با ۷۵۰۰ کارمندی که پیش از قرارداد خرید وجود داشتند، کاهش داده است. هفته گذشته اخراجیهای جدیدی صورت گرفت که در جریان آن، دهها کارمند از جمله مهندسان بخش تبلیغات و اعضای تیم اعتماد و ایمنی اخراج شدند.
بر اساس گزارشها، ایلان ماسک که همچنین مدیر عامل شرکت خودروسازی برقی تسلا است،این هفته با ارسال ایمیلی به کارمندان توئیتر اعلام کرد پس از اتمام کارهایش در تسلا، برای دیدار حضوری فرصت دارد و به آنها یادآوری کرد که همه طراحیهای محصول و تغییرات مهندسی هر چند که جزئی باشند، باید مورد موافقت و تایید او قرار گیرند.
منبع: نیویورک تایمز