سرما ذخایر خونی در خراسان رضوی را کاهش داد

سرپرست اهداکنندگان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ذخایر خونی این استان به‌دنبال برودت هوا و کاهش داوطلبان به پایگاه‌های اهدای خون کاهش یافته است.

محمد شریف الحسینی سرپرست واحد برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: میانگین شاخص ذخایر خونی در وضعیت سبز بین هشت تا ۱۲ روز است، درحالیکه اکنون با توجه به سرما و کاهش مراجعان وضعیت ذخایر خونی در خراسان رضوی در کف وضعیت مطلوب یعنی هشدار دهنده و برای هشت روز قرار گرفته است.

او با اشاره به افت دمای هوای خراسان رضوی تا ۱۵ درجه زیر صفر و تعطیلی مدارس و دورکاری ادارات و سازمان‌ها تا پایان این هفته افزود: در این شرایط علاوه بر کاهش میزان مراجعه داوطلبان به مراکز اهدای خون، اعزام تیم‌های سیار به ادارات نیز لغو شده و این موضوع کاهش بیشتر ذخایر خونی در استان را بدنبال دارد، بنابراین برای برون رفت از شرایط موجود نیازمند مشارکت عمومی و همراهی مردم برای تامین تمامی گروه‌های خونی هستیم.

سرپرست واحد برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: این اداره کل وظیفه تامین خون روزانه ۵۰۰ واحد خون مورد نیاز ۶۲ بیمارستان و مرکز درمانی استان را برعهده دارد که برای تامین این میزان خون باید روزانه ۶۵۰ نفر داوطلب به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

شریف الحسینی با بیان اینکه ذخیره خون مورد نیاز خراسان رضوی در شرایط حوادث غیر مترقبه نیز ۱۵۰ واحد خون است، بیان کرد: در صورت عدم تامین خون مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان به صورت روزانه، مجبور به استفاده از ذخایر خونی خواهیم بود.

او تصریح کرد: هم اکنون روزانه بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ داوطلب به پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی مراجعه می‌کنند که در بعضی از روز‌ها این میزان کمتر از حد مورد انتظار است و مجبور به استفاده از ذخایر خونی برای تامین خون مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان هستیم.

سرپرست واحد برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی تاکید کرد: تمامی پایگاه‌های اهدای خون در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه این هفته فعال است، در روز جمعه تنها پایگاه مرکزی اهدای خون امام رضا (ع) فعال خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار