سیزدهمین جشنواره عمار با یاد شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ و شهدای امنیت در آستان مقدس حضرت احمد بن موسیالکاظم (ع) شاهچراغ آغاز شد.
اکران آثار سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از پنجشنبه ۱۵ دیماه در سینما فلسطین تهران آغاز شد و تا ۲۱ دی ماه ادامه خواهد داشت؛ همچنین آیین اختتامیه این جشنواره در ۲۲ دی ماه برگزار خواهد شد.
علاوه بر اکرانهای آثار مردمی در سینما فلسطین، علاقهمندان در این دوره از جشنواره همانند دوره پیشین با مراجعه به سایت مورد نظر نیز میتوانند به صورت مجازی به تماشای آثار این دوره بنشینند.
بهروز افخمی: بهترین فیلم اثری است که کارگردان خود مؤلف باشد
ویژه برنامهی حوض خون با بررسی ظرفیتهای اقتباس در دفاع مقدس در سیزدهمین جشنواره مردمی عمار، با حضور بهروز افخمی، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده وفاطمه سادات میر عالی نویسنده کتاب حوض خون، در سالن شمارهی ۳ سینما فلسطین برگزار شد.
در نخستین بخش این نشست میر عالی با اشاره به ظرفیتهای داستانی نقش زنان در دفاع مقدس و ایثار آنها گفت: بهره مندی از تجربیات زنانی که در دوران دفاع مقدس در پشت جبههها نقش موثری داشتند در ادبیات پایداری و داستانهای ما نادیده گرفته شده است.
وی با اشاره به روایتهای ناگفته از زبان زنان ایثارگر در دوران دفاع مقدس افزود: این زنان کارهای کوچکی را در ظاهر انجام میدادند، اما در حقیقت این کارهای کوچک، بارهای بزرگی را از دوش رزمندگان و حتی خانوادههای آنها بر میداشت که اگر امروز آنها را روایت کنیم آنقدر بکر است که ممکن است برای شنونده قابل پذیرش نباشد.
این نویسندهی جوان در ادامه به اهمیت روایت شفاهی تاکید کرد و گفت:اگر بازماندگان آن دوران نبودند شاید همین داستانهای اندک هم امروز نبود. ما باید این راویان را دریابیم و گفتههای آنان را مکتوب کنیم چرا که از دل همین داستانها نسل امروز، قهرمانان کشور خود را میشناسند و با و نقش درست زنان و خانواده آشنا میشوند.
او در ادامه افزود:روایت نقش زنان در دفاع مقدس در دل خود سوژههای بکری دارد که میتواند موضوع بسیاری از فیلمهای امروز باشدکه تا امروز نادیده گرفته شده است.
بهروز افخمی در بخش اقتباس از رمان به ظرفیتها و شیوههای اجرایی آن پرداخت و با اشاره به اقتباس در سینما به تاثیر گذاری این مهم در سینمای ایران و جهان پرداخت.
وی تصریح کرد: اکثرأ فیلمهای بزرگ دنیا از روی رمان اقتباس شده اند و اغلب این نویسندگان، کارگردانی آثارشان را خود به عهده میگیرند که این امر به غنای کار آنها افزوده؛ درحقیقت فیلم زمانی به نتیجه میرسد که قبل از هر چیز به رمان تبدیل شود. زمانی که شما برای رمان قصه مینویسید دغدغههای یک فیلم نامه نویس را ندارید و با ذهن باز تری وارد دنیای قصهی خود میشوید.
این نویسنده و کارگردان در ادامه گفت: یکی از مهمترین مزیت رمان نویسی قبل از فیلم سازی محک زدن بازخورد مخاطبان است. اینکه آنها چقدر با کار شما ارتباط برقرار کرده اند و چقدر اثر شما توانسته به یک کار موفق و پر تیراژ تبدیل شود در حقیقت زمانی که یک رمان در جامعه مطرح شود و طرفدار پیدا کند خود به خود ظرفیت تبدیل شدن به فیلم را پیدا میکند تا جایی که حتی کسانی هم که کتاب را نخوانده است محتوای آن را تایید میکند و خیلی راحتتر تهیه کنندگان، سرمایه گذاری بر روی آن را میپذیرند حتی اگر محتوای اثر را قبول نداشته باشند، چون مخاطب دارد و مردم با آن ارتباط برقرار کرده اند پای کار میآیند.
وی درباره اینکه نویسنده یک رمان خوب میتواند خالق اثر خود باشد گفت: کسی که توانسته کتابی با یک داستان خوب خلق کند اگر بخواهد میتواند آن را تبدیل به فیلم کند، اما نکته اینجاست که با وجود این ظرفیت در نویسندگان اغلب زیر بار فیلم سازی نمیروند؛ اغلب یا از حوصلهی آنها خارج است و یا اعتماد به نفس ساخت فیلم را ندارند وگرنه بهترین فیلم، فیلمی است که کارگردان، خود مولف باشد و خودش فیلم را بنویسد.
افخمی با بیان اهمیت رمان نویسی بر گسترش بازار پاتکست و انواع محصولات صوتی تاکید کرد و گفت: در امریکا سینما بازار خودش را نسبت به قبل از دست داده و بازار پاتکستها بسیار پررنقتر شده است و ممکن است در آینده استفاده از پاتکستها که همان تبدیل شدن رمان به صوت است جای فیلم را بگیرد.
افخمی در بخشی از این نشست، شیوهها و راههای اقتباس از کتاب حوض خون را بررسی وتشریح کرد.