معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تجویز اشتباه دارو نه تنها موجب طولانی‌تر شدن سیر بیماری شود، بلکه موجب افزایش هزینه‌های درمان نیز می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تجویز منطقی دارو یعنی پزشک بر اساس تشخیص و ارزیابی بیماری و تاثیر آن برای یک بیمار مشخص، یک داروی خاص را به شکل دارویی و دوز مناسب تجویز کند.

محمدی افزود: تجویز منطقی و درست دارو به طور معمول رابطه مستقیمی بر روی هزینه‌های درمان دارد و به‌همراه تشخیص درست بیماری و درمان مناسب می‌تواند هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد و درمان نادرست یا تجویز اشتباه دارو نه تنها موجب طولانی‌تر شدن سیر بیماری شود، بلکه موجب افزایش هزینه‌های درمان نیز می‌شود.

وی ادامه داد: پارسال، معاونت غذا و دارو با بررسی ۹۷ میلیون نسخه در کشور اعلام کرد میانگین تعداد تجویز قلم دارو در کشور سه قلم است که در چهارمحال و بختیاری با بررسی یک میلیون و ۴۸۰ هزار نسخه مشخص شد این میانگین برابر ۳.۰۵ قلم دارو در هرنسخه است که نیم درصد بیشتر از میانگین کشوری است.


بیشتر بخوانید


این پزشک داروساز افزود: از نظر درصد تجویز آنتی بیوتیک در نسخه‌های مورد بررسی در کل کشور، ۳۵.۷۵ درصد نسخ حاوی آنتی بیوتیک است در صورتیکه این میزان در چهارمحال و بختیاری ۳۴ درصد در نسخه‌های تجویزی است.

محمدی اظهار داشت: از نظر درصد تجویز دارو‌های تزریقی در نسخه‌های مورد بررسی در کل کشور، ۴۳ درصد نسخه‌ها حاوی دارو‌های تزریقی است در حالیکه این میزان در چهارمحال و بختیاری ۳۹ درصد می‌باشد که نشان از وضعیت بهتر تجویز این ۲ دسته دارو در چهارمحال و بختیاری در مقایسه با میانگین کشوری دارد.

وی یادآور شد: با وجود سامانه‌های نسخه الکترونیک، بخش تجویز دارو در چهارمحال و بختیاری در رصد معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد قرار دارد و بخشی در این معاونت با عنوان 'کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو' وجود دارد که با بررسی سامانه‌های نسخه الکترونیک مواردی که برخی پزشکان اقدام به تجویز بیش از استاندارد برخی دارو‌ها کرده‌اند شناسایی و به آن‌ها تذکر داده می‌شود.

محمدی تصریح کرد: تذکر در مورد تجویز‌های بیش از حد استاندارد توسط شرکت‌های بیمه‌گر نیز انجام می‌شود و این شرکت‌ها موارد نامتعارف تجویز تعداد زیادی از اقلام دارویی را تذکر می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.