آقای جلیل سالاری با اشاره به توسعه نیافتن زیر ساختهای حمل فرآوردههای نفتی متناسب با روند رو به رشد مصرف آنها در سال های گذشته، گفت: کشور نیاز به نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل فرآوردههای نفتی دارد که تفاهم نامههایی را در این راستا امضا کرده ایم.
او با اشاره به ورود ۵۰۰ کامیون نفتکش به این چرخه گفت: قرار است ۵ هزار کامیون دیگر نیز نوسازی شود، اما در کنار این ها، برای کاهش اثرات زیست محیطی حمل و نقل زمینی، شبکه خط لوله را توسعه دادیم. این روش، از نظر هزینهای و امنیت انرژی نیز، به صرفهتر است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه قطبهای مصرف فرآوردههای نفتی، عمدتا در مناطق شمالی کشور و قطبهای تولید این حاملهای انرژی عمدتا در جنوب کشور هستند، گفت: جا به جایی ناوگان در چنین مسافتی، با مشکلاتی مثل فرسودگی جادهها و ناوگان و همچنین مصرف انرژی بالا همراه است؛ بنابراین ضرورت دارد که خطوط لوله را توسعه دهیم که در این زمینه نیز، تفاهمنامههایی برای احداث خطوط لوله تابش وپارس به امضا رسید.
او ادامه داد: اگر سریعتر مجوزهای مربوط در شورای اقتصاد صادر شود، امیدواریم که بتوانیم با مطالعات مسیریابی و مجوزهای زیست محیطی، عملیات اجرایی آنها را شروع کنیم. این موضوع منجر به کاهش شعاع تردد بین هزار تا هزار و ۵۰۰ ناوگان حمل و نقل زمینی میشود، امنیت انرژی شرق کشور را تضمین میکند و بازار صادراتی این حوزه را هم پوشش خواهیم داد.
سالاری با اشاره به اینکه سهم ناوگان ریلی از حمل فرآوردههای نفتی بین ۶ تا ۷ درصد است، گفت: برنامه ریزی داریم که ۱۰ درصد دیگر به این سهم اضافه کنیم. اکنون توانایی بارگیری روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ واگن در جنوب کشور وجود دارد که ظرفیت انتقال ۳۵ میلیون لیتر در روز را به وجود آورده است.
اوگفت: دسترسی این بخش را به انبارهای نفتی ایجاد کردیم تا در انبارهایی مانند یزد، شاهرود و مشهد، به موازات تامین سوخت نیروگاهی به روش ریلی، سوخت صنایع را هم پوشش دهیم.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تاکید کرد: هدف از این اقدامات، توسعه سبد حمل و نقل فرآوردههای نفتی است که منجر به تضمین امنیت انرژی و کاهش مصرف ۵ تا ۶ میلیون لیتری آن در کشور میشود. از سوی دیگر، ضرورت دارد که مجموعه راه آهن، ناوگان ریلی خود را تقویت کند.