اکبر رنجبرزاده، معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که مبحث تعرفههای پزشکی همواره مورد اعتراض مردم و پزشکان بوده است، گفت: برخی از هر دو جامعه هدف هم معترض هستند و هم رضایت کافی را ندارند؛ بنابراین باید به دنبال این باشم که نقص کار کجا است.
رنجبرزاده با اشاره به این که مردم نیز حقوقی دارند که بر اساس آن باید بتوانند خدمات سلامت را از دولت دریافت کنند، ادامه داد: این حق مسلم هر شهروند ایرانی است تا به لحاظ بیماری دچار مشکل نشود و با سهولت و آسایش خاطر خدمات سلامت را دریافت کند و طبق فرمایشات رهبری، درد و رنج پرداخت از جیب مضاعف بر رنج بیماری نشود.
معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: همان طور که بارها در قانون چهارم، پنجم و ششم مورد اشاره قرار گرفته و در قوانین جاری هم وجود دارد؛ ۷۰ درصد پرداختها باید از جیب دولت یعنی منابع بیمهای باشد و ۳۰ درصد از جیب مردم پرداخت شود .
رنجبر زاده گفت: باید به هر طریقی منابع بیمههای پایه ارتقاء داده شود که بتوانند به این درصد مورد اشاره قانونی یعنی ۷۰ درصد از جیب دولت و ۳۰ درصد از جیب بیمار برسیم.
معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی در بیان راهکارهای رفع این معضل گفت: باید منابع درآمدی بیمهها بیشتر شده و ارتباط مالی بین پزشک و بیمار قطع شود که امیدواریم مجلس و دولت هم به این جمع بندی رسیده و با تعیین و ابلاغ تعرفههای واقعی که در قانون به آن اشاره شده گامی در جهت رضایت جامعه پزشکی بردارند.
رنجبرزاده خاطرنشان کرد: شورای عالی بیمه باید تمام مشکلات موجود در جامعه را برای تعیین تعرفهها لحاظ کرده و مقایسهای هم با سایر کشورهای همسایه داشته باشد و در نهایت دولت و سازمان برنامه و بودجه نیز این مهم را قبول و اجرایی کنند.
وی با بیان این که صاحب نظران و تصمیم گیران ارشد مسیر تعرفهها بر این باورند که تعرفههای کنونی با مقدار واقعی آن فاصله زیادی دارد، یادآور شد: با تقویت منابع بیمهای میتوان میزان پرداخت از جیب بیماران را کاهش داد و میتوان با سازوکار دهک بندی کاری کرد تا مردمی که توان کمتری داشته و در دهکهای پایین جامعه قرار دارند یک سوم تعرفه واقعی را پرداخت کنند و افرادی که در دهکهای بالا قرار دارند میزان واقعی تعرفهها را بپردازند.