نخست‌وزیر سوئد از پیوستن این کشور به سیستم دفاع هوایی اروپا خبر داد.

«اولف کریسترسون» نخست‌وزیر سوئد، در اظهارات خو در کنفرانس سالانه سیاست دفاعی و امنیتی اعلام کرد که این کشور قصد دارد به سیستم دفاع هوایی اروپا بپیوندد.

به گزارش شینهوا، این کنفرانس در شهر «سالن» در شمال غربی استکهلم برگزار شد و کریسترسون در آن اعلام کرد که این کشور اسکاندیناوی سال گذشته تصمیم به پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را گرفت و همزمان قصد دارد به سیستم دفاع هوایی اروپا هم ملحق شود.

سیستم دفاع هوایی اروپا (ESSI) را به گفته ناتو، آلمان با هدف ایجاد سیستم یکپارچه موشکی ایجاد کرده است تا با دستیابی مشترک به تجهیزات دفاع هوایی و موشکی کشور‌های اروپایی سیستم دفاعی و هوایی خود را تقویت کنند.

از زمانیکه حملات روسیه به اوکراین آغاز شد، سوئد و فنلاند درخواست خود را برای پیوستن به ناتو ارائه دادند و این درخواست در ماه مه ۲۰۲۲ به شکل رسمی ارائه شد. اما تاکنون دو عضو ناتو، یعنی مجارستان و ترکیه موافقت خود برای این اقدام را ارائه نکرده‌اند. شمار کشور‌های عضو ناتو ۳۰ کشور است، اما به رای این دو عضو برای تایید این درخواست نیاز است.

دلیل اصلی که ترکیه رای منفی به این درخواست می‌دهد این است که این دو کشور - به ویژه سوئد - را پناهگاهی امن برای اعضای گروه تروریستی پ‌ک‌ک و دیگر گروه‌های وابسته می‌داند. به تازگی هم «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، گفت که سوئد همچنان مرکز جذب حامیان سازمان فتح الله گولن (FETO) (ممنوع در ترکیه) است که آنکارا کودتای سال ۲۰۱۶ را با آن مرتبط می‌داند.

نخست‌وزیر سوئد در بخشی از سخنان امروز خود هم به این مسئله واکنش داد و گفت: «مقامات ترکیه شرایطی را قرار می‌دهند که پیوستن سوئد به ناتو را غیرممکن می‌کند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار