رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در کل کشور حدود ۲۶ هزار نیروی انسانی داریم.

میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: افراد مسن نیاز به مراقبت دارند و در زمان تنهایی به کمک ما احتیاج دارند. با توجه به افزایش سن سالمندی  ما به آنها خدمات اورژانس ارائه می دهیم.

میعادفر ادامه داد: یکی از برنامه های جدی بحث ارتقای آموزشی همکاران بود چرا که کار فوریت های پزشکی امری مهارتی و تکنیکی است. در مدت ۲ سال  گذشته تلاش کردیم که این مهارت ها را ارتقاء دهیم ، به طوری که مربیانی را برای آموزش بیشتر همکارانمان در نظر گرفته ایم.

به گفته او، تعداد مأموریت های ما هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. از شایع ترین بیماری ها  می توان به بیماری های قلبی عروقی، بیماری های مزمن و حوادث ترافیکی اشاره کرد .

او افزود: چالش شهر های بزرگ این است چرا که دسترسی به خصوص در صورت استفاده از آمبولانس سخت است، هم اکنون موتورلانس های ما نیز فعالیت می‌کنند‌؛ حدود ۲۰ درصد از حوادث به آمبولانس احتیاج دارند.

میعادفر بیان کرد: ما در کل کشور حدود ۲۶ هزار نیروی انسانی داریم که ۸۳ درصد نیروهای ما عملیاتی و حدود ۲ الی ۳ درصد نیروی ستادی هستند.

رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: ما در حال مطالعه، برنامه ای تحت عنوان اورژانس یار هستیم تا افرادی که درس پرستاری خوانده اند، بعد از دوره‌ آموزشی کوتاه مدت به سیستم وصل شوند.

میعادفر ادامه داد: متوسط زمان رسیدن نیروها به جزء در استان تهران، در شهر های بزرگ حدود ۱۲ دقیقه و در شهر های کوچک حدود ۸ دقیقه و در جاده ها حدود ۱۴ دقیقه است.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: از ۱۵ هزار آمبولانس ۳ هزار آمبولانس به دلیل مشکلات تحریم و مسائلی که وجود دارد فرسوده محسوب می‌شوند البته امسال مبلغ ۵۰۰ میلیارد برای هدفمندی اختصاص یافته که ۱۰۰ میلیارد آن تاکنون پرداخت شده است.

میعادفر بیان کرد: ۴۰۰ میلیارد مبلغ باقی مانده باید هرچه سریع‌تر پرداخت شود، درخصوص تولید داخل نیز پلتفرم ون در کشور وجود ندارد اما شرکت هایی برای ایجاد توانایی کاربری آمبولانس وجود دارند؛ حدود ۵ الی۶ شرکت هستند که در صورت وارد شدن برخی لوازم توانایی تجهیزات را دارند.

او بیان کرد: برای کاهش تلفات رانندگی باید به مباحث راه ، اعمال قانون ، علامت گذاری و نقاط حادثه خیز توجه کرد. بحث، رعایت حق تقدم نکته مهمی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، همچنین اعمال قانون موردی است که باید در این زمینه سختگیرانه برخورد شود تا حوادث کمتر شوند.

میعادفر ادامه داد: ما همگام با سایر سازمان ها هستیم و بیش از ۱ هزار و ۷۰۰ پایگاه جاده ای داریم که برخی در کنار پلیس ، برخی در کنار هلال احمر و برخی دیگر مستقل هستند، بنابراین توصیه می‌شود افرادی که قصد سفر دارند در این فصل حتما از زنجیر چرخ استفاده کنند.

او افزود: ایام نوروز نیز جزء ایام پرکار نیروهای امدادی است که همکاران ما از مرخصی محرومند و باید برای خدمت رسانی آماده باشند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: ما در بخش اورژانس آمبولانس ها را به طور هوشمند رصد می‌کنیم، در بحث انتقال مصدومین شهر ها را زُم بندی می‌کنیم یعنی بیماری که در شرق تهران است را نمی‌توانیم به غرب منتقل کنیم.

او تصریح کرد: این که آمبولانس ها بخواهند کاری غیر از این را انجام دهند امکان پذیر نیست و اگر آمبولانسی خالی می‌رود امکان دارد به منزل مریض و یا بالای سر مریض می‌رود، از آمبولانس هایی که کار های دیگری می‌کنند درخواست شده به پارکینگ منتقل شوند.

میعادفر بیان کرد: خوشبختانه در بحث اورژانس هوایی در ۷، ۸ سال اخیر رشد خیلی خوبی داشتیم، در سال گذشته ۴۰۴ مادر باردار را منتقل کردیم ما الان در حدود ۵۰ پایگاه داریم که در هر پایگاه یک بالگرد وجود دارد؛ در اورژانس هوایی بحث پیوند اعضا را دنبال می کنیم که هر کدام حدود ۱ میلیارد برای دولت هزینه دارد اما همه رایگان انجام می‌شوند.

 رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: نیروهای ما مطابق با آنچه که در شرایط سخت تلاش می‌کنند دستمزد نمی‌گیرند، پرستاری که در بخش جراحی است شغلش معین است اما تکنسین در مأموریت های مختلف و در تمام بخش های بیمارستان حضور دارد مضاف بر این که در آمبولانس هم می تواند حضور داشته باشد، باید بر اساس شرایط کاری دستمزد در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: در بحث تعرفه گذاری ۳ درصد برای فوریت های پزشکی در نظر گرفته شده که باید میزان آن بیشتر باشد، امیدوارم معاونت توسعه وزارت خانه و وزیر در توزیع بعدی عدالت را برقرار کنند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در فوریت های پزشکی مشخص نیست که چه تعداد بیمار تماس می‌گیرند، ما انتظار داریم در بودجه سال بعد بحث تورم، هزینه ها و دستمزد پرسنل لحاظ شود؛ دانشگاه ما در برخی موارد به دلیل نبود درآمد هزینه بنزین را ندارند.

او افزود: این که بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مانند هم باشند اصلا قابل قبول نیست، با توجه به این که فردا لایحه بودجه بسته می‌شود درخواست داریم بودجه اورژانس را آن طور که باید لحاظ کنند. اگر ما زمینی حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ متر داشته باشیم خیرینی هستند که پایگاه بسازند.

او گفت: در کرونا ۱۵ نفر از همکاران شهید شدند، ما برای این که سیستم مشاوره راه بیندازیم یک سیستم مستقل در اورژانس راه اندازی کردیم، در دولت سیزدهم عقب ماندگی جدی در حوزه واکسیناسیون داشتیم که ما در عرض دو ماه حدود ۱ و نیم میلیون دز واکسن تزریق کردیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.