مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: با اقدامات انجام شده، علوفه مورد نیاز حیات وحش استان تامین شده که در هنگام نیاز در فصل زمستان و سرمای هوا توزیع می‌شود.

محمدرضا یافتیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در فصل زمستان با توجه به احتمال بارش سنگین برف، همه ساله تدابیر لازم برای توزیع علوفه برای گونه‌های جانوری که در مناطق مختلف استان زیست می‌کنند در دستور کار حفاظت محیط زیست استان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای توزیع علوفه برای آهوان مناطق حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه زنجان، کل و بز‌های منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم و همچنین قوچ و میش‌ها و کل و بز‌های منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران آماده هستیم، گفت: همه ساله توزیع علوفه برای حیات وحش پس از بارش برف در استان انجام می‌گیرد.

این مسوول گفت: برای تامین بخشی از علوفه وحوش علفخوار این استان، کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین واقع در اراضی تحت مالکیت اداره کل حفاظت محیط زیست انجام و بخشی نیز از محل اعتبارات موجود خریداری و ذخیره می‌شود.

وی اظهار کرد: بر این اساس گندم و جو کشت شده در این دشت برداشت نمی‌شود و به منظور تغذیه وحوش علفخوار بر زمین باقی می‌ماند، چرا که این منطقه از مناطق سرد و برف گیر استان زنجان محسوب می‌شود و با بارش برف، شرایط زیست برای آهوان، سخت و مشکل می‌شود که به همین دلیل اداره کل هرسال در فصل تابستان نسبت به تهیه و تامین علوفه این گونه جانوری اقدام می‌کند.

یافتیان افزود: هنگامی که زمین پوشیده از برف و یخ می‌شود برخی علفخواران به دلیل نبود علوفه به ناچار به سکونتگاه انسان نزدیک می‌شوند که در این میان متاسفانه عده‌ای افراد سودجو و فرصت طلب با استفاده از موقعیت پیش آمده به شکار غیرمجاز این حیوانات پناه آورده به حریم شهر‌ها و روستا‌ها دست می‌زنند که دور از جوانمردی است.

وی با بیان اینکه باید به این مهم توجه داشت که هیچ گونه جانوری حضورش در طبیعت آسیب رسان نیست، اضافه کرد: هر کدام از این گونه‌ها نقش مشخصی دارند و اگر افراد، وحوش علفخوار پناه آورده به حریم شهر‌ها و روستا را شکار کنند، ماموران محیط زیست، برابر با قانون با آنان رفتار خواهند کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در ادامه با بیان اینکه یک دوستدار محیط زیست زنجانی با حضور در اداره کل حفاظت محیط زیست استان، حدود ۲ تن یونجه به منظور توزیع در بین آهوان دشت سهرین زنجان در فصل زمستان، اهدا کرد، اضافه کرد: یونجه اهدا شده به انبار ذخیره علوفه زمستانی حیات وحش در منطقه حفاظت شده سرخ آباد انتقال یافت تا در مواقع نیاز بین آهوان توزیع شود.

یافتیان افزود: با توجه به پیش بینی هواشناسی و احتمال بارش برف و سخت شدن شرایط برای گونه‌های مختلف جانوری، تقاضا داریم مردم شریف استان در صورت مشاهده حیات وحش، رفتار انسان دوستانه‌ای با آن‌ها داشته باشند و همچنین در هنگام تردد با خودرو دقت کافی داشته باشند تا با حیات وحش برخورد نکنند.

وی از مردم به ویژه دوستداران حیات وحش و طرفداران طبیعت و محیط زیست خواست در صورت مشاهده وحوش علفخوار از شکار و زنده گیری آن‌ها خودداری کنند و ضمن حمایت از این حیوانات موضوع را بلافاصله به نزدیکترین واحد محیط زیست یا از طریق شماره تلفن‌های ۳-۳۳۵۴۱۰۰۱ و ۰۹۳۹۲۸۸۸۶۵۷ و سامانه ۱۵۴۰ به این اداره کل اطلاع دهند.

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.