چین در واکنش به عبور یک ناو جنگی آمریکایی از تنگه تایوان اعلام کرد در آماده‌باش است و قاطعانه از تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در واکنش به عبور کشتی جنگی آمریکایی از تنگه حساس تایوان گفت: «چین قاطعانه با این اقدام مخالف است و از آمریکا می‌خواهد فوراً از ایجاد مشکلات، تشدید تنش‌ها و تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان دست بردارد».

به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است: «کشتی‌های جنگی آمریکا اغلب به نام آزادی قدرت‌نمایی می‌کنند. [اما] این به معنای آزاد و باز نگه داشتن منطقه نیست. چین همچنان در آماده باش کامل خواهد بود و آماده پاسخگویی به تهدیدات و تحریکات در هر زمان است و قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود محافظت خواهد کرد».

سخنگوی فرماندهی شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین می‌گوید نیرو‌هایی را برای نظارت و محافظت از ترانزیت کشتی‌ها سازماندهی کرده و «همه تحرکات تحت کنترل بوده است».

ارتش آمریکا شب گذشته اعلام کرد که که ناو جنگی یو اس اس چانگ هون از تنگه تایوان عبور کرده و مدعی شد این رخداد نشان دهنده تعهد آمریکا به «آزاد و باز نگاه داشتن عبور و مرور دریای هند و اقیانوس آرام» است. در سال‌های اخیر، کشتی‌های جنگی آمریکا و گاهی کشتی‌های کشور‌های متحد مانند انگلیس و کانادا از این تنگه عبور کرده و خشم چین را برانگیخته‌اند.

چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و افزایش حضور آمریکا در منطقه را اقدامی در جهت تنش‌زایی می‌داند. در مقابل، تایوان به شدت ادعای حاکمیت پکن را رد کرده و اعلام کرده است که در صورت حمله از خود دفاع خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۱۷ دی ۱۴۰۱
خشم چین!!!!!! نکشیمون خشونت خخخختتتتخ
Germany
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۶ دی ۱۴۰۱
ولی هیچ غلطی نمی کند
آخرین اخبار