رئیس سازمان امور دانشجویان گفت بیشتر تمرکز ما بر جذب دانشجویان عراقی و افغانستانی است که ۵۶ هزار دانشجو از عراق و ۳۳ هزار دانشجو از افغانستان جذب شده است.

هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان در دومین روز از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است با اشاره به جذب دانشجویان بین الملل گفت: جذب دانشجویان بین الملل از برنامه‌های اولویت دار وزیر علوم است اخیراً نیز که رئیس جمهور در وزارت علوم حضور یافت بر جذب دانشجویان بین الملل تاکید کرد و جذب این دانشجویان جزو برنامه‌های اولویت دار رئیس جمهور برای وزارت علوم هم قرار گرفت.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: بنابراین همه دانشگاه‌های کشور باید خود را برای حضور در این حوزه و جذب دانشجویان بین الملل آماده کنند.

داداش پور ادامه داد: ما بر همین اساس در سازمان امور دانشجویان سعی کردیم اقدامات تحولی خود را در راستای جذب دانشجویان بین الملل آغاز کنیم. در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی ما حدود ۹۴ هزار دانشجو است و در حال حاضر ۱۰۷ دانشگاه مجوز جذب دانشجوی بین الملل را دارند که این روند بر اساس آئین نامه‌های جدیدی که در این حوزه قرار است ایجاد شود، ادامه می‌یابد.

داداش پور به تنوع جذب دانشجویان بین الملل اشاره کرد و گفت: بیشتر تمرکز ما بر جذب دانشجویان عراقی و افغانستانی است که ۵۶ هزار دانشجو از عراق و ۳۳ هزار دانشجو از افغانستان جذب شده است و جذب از کشورهای دیگر حدود ۵ هزار دانشجوی خارجی است و این نشان می‌دهد که ما در تنوع جذب دانشجوی خارجی خوب عمل نکرده ایم.

وی به آمار جذب دانشجویان بین الملل توسط دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌هایی که در سال گذشته بیشترین جذب را در این حوزه داشته اند به ترتیب دانشگاه قم، فردوسی مشهد، ارومیه، اصفهان، مازندران، کردستان، تبریز، شهید چمران اهواز، حکیم سبزواری و یزد هستند و از این پذیرش‌های ما ۹۹ درصد شهریه پرداز و یک درصد بورسیه هستند. این در حالی است که کشور رقیب ما ترکیه در سال ۲۰۲۰، ۱۸۵ هزار نفر و در سال ۲۰۲۱، ۲۲۴ هزار جذب دانشجوی خارجی داشته است که این نشان می‌دهد در این زمینه موفق عمل کرده است.

وی به اقدامات تحولی سازمان امور دانشجویان برای جذب دانشجویان بین الملل اشاره کرد و گفت: ما برای ایجاد تحول و جذب بیشتر دانشجویان اقدامات تحولی در این زمینه انجام دادیم که کار خود را در ابتدا با ارائه خدمات اقامت به دانشجویان بین الملل در طول تحصیل و خروج و مراجعات مکرر آغاز کردیم و هر دانشجوی خارجی در یک سال می‌تواند چهار بار خروج و مراجعه مکرر داشته باشد که این کار تا دو هفته پیش به صورت آزمایشی انجام می‌شد اما از دو هفته پیش به صورت رسمی انجام شده و به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شده و این باعث می‌شود کمتر درگیر خدمات مربوط به کنسولی شویم.

داداش پور ادامه داد: همچنین کار دیگری که پیگیر آن هستیم این است که تمام فرآیند کنسولی را سامانه‌ای انجام دهیم، در همین زمینه در حال نهایی کردن کارت اقامت دانشجویان توسط نیروی انتظامی هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.