به باور یک کارشناس آمریکایی رویداد ۶ ژانویه ثابت کرد ساختار سیاسی و امنیتی آمریکا دارای نقاط ضعف عمیقی است که با یک تلنگر می‌تواند دچار مشکل شود.

در آستانه دومین سالگرد رویداد حمله به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ دستگاه قضایی آمریکا پس از بررسی‌های متعدد اسناد و مدارک بالاخره در روز‌های اخیر اعلام کرد دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین این کشور عامل اصلی این اتفاق است. اما به منظور بررسی چرایی این حادثه و این که چرا بعد از دو سال به اذعان مقامات امنیتی، آمریکا هنوز در ساختار پلیس کنگره ضعف‌های جدی دارد، باشگاه خبرنگاران جوان گفتگویی ترتیب داده با مایکل اسپیرینگمن، یکی از مقامات سابق آمریکایی و تحلیلگر مسائل سیاسی که مشروح آن در ذیل از نظر می‌گذرد.

-به اعتقاد شما چه عاملی باعث شد تا حادثه ۶ ژانویه ۲۰۲۱ رقم بخورد؟

مایکل اسپیرینگمن: ضعف در ساختار سیاسی و حتی اجتماعی آمریکا یکی از عوامل اصلی این حادثه بود. دستگاه سیاسی آمریکا پس از سال‌ها تقلا کردن برای ظاهرسازی در عرصه‌های داخلی و بین المللی بالاخره در این روز شکست و تمام سطوحی که برای خودش تعریف کرده بود فرو ریخت. ترامپ که اگر آن را با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار دهیم خودش معضلی جدی در ساختار سیاسی آمریکاست با بازی‌های پشت پرده و با لابی گری‌های برنامه ریزی شده باعث رقم خوردن این حادثه در آمریکا شد که در تاریخ سیاسی این کشور تا به حال دیده نشده بود. ضعف این ساختار سیاسی تا حدی بود که رییس جمهور پیشین با تبلیغات و ادعا‌هایی که هنوز هیچ کدام آن‌ها به اثبات نرسیده توانست پول‌های زیادی را از گروه‌های طرفدار خود جمع آوری کند و جنجالی سیاسی در این کشور به پا کند که هنوز بعد از گذشت دو سال از آن هنوز آرام نگرفته است. حادثه ۶ ژانویه و حمله عده‌ای به ساختمان کنگره موجب شد تا جمهوری خواهان در نظام سیاسی آمریکا دست پیش بگیرند و برای خرابکاری‌های سیاسی خود توجیهات به ظاهر قانع کننده ارائه دهند.

-اساساً به نظر شما چرا این حادثه اتفاق افتاد؟

مایکل اسپیرینگمن: ضعف ساختار امنیتی و نفوذ عوامل ترامپ به لایه‌های داخلی پلیس موجب شد تا گروهی تندرو بتوانند به راحتی برای ساعاتی ساختمان کنگره را به دست بگیرند و بعد از آن آشوب به پا کنند. هماهنگی ضعیف میان نیرو‌های مجری قانون در تمامی سطوح و آمادگی پایین پلیس کنگره برای حمله‌هایی این چنینی باعث شد تا این اتفاق رقم بخورد. واقعیت این است که سالهاست شیوه نامه ها، سیاست‌ها و رویه‌های تعریف شده برای ساختار‌های قانونگذاری در آمریکا دچا ضعف شدیدی شده است و این سستی منتظر تلنگری بود تا فرو بریزد و اقدامات ترامپ پیش از مراسم تحلیف همان بهانه‌ای بود که موجب شد این ساختار که به نظر از داخل پوسیده بود فرو بریزد. این ضعف به قدری ریشه‌ای است که هنوز هم مقامات پلیس کنگره آمریکا بار‌ها تاکید کرده اند اگر حادثه‌ای مشابه آنچه در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ بار دیگر رخ دهد شاید نتیجه‌ای بدتر از آنچه در دو سال گذشته رقم خورد اتفاق بیافتد. با وجود اینکه آمریکا به ظاهر تلاش می‌کرد تا بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ساختار امنیتی خود را تقویت کند، ولی در عمل نه تنها اتفاق خاصی نیافتاده است بلکه به نظر می‌رسد هر سالی که می‌گذرد اوضاع امنیتی در دستگاه‌های پلیس و مجریان قانون به دلیل نارضایتی‌های مختلف بدتر می‌شود. این ضعف در ساختار به حدیست که دستگاه‌های قانونگذار و حتی دادگستری آمریکا با این که از ابتدا اسناد و مدارکی داشت که نشان می‌داد دونالد ترامپ مقصر اصلی این حادثه است، اما به تازگی و پس از گذشت دو سال از این حادثه این را اعلام کرده؛ این یعنی نظام سیاسی آن قدر قدرت ندارد که بتواند قانون شکن را در کمترین زمان ممکن به سزای اعمال خود برساند.

- شما عملکرد نظام قضایی آمریکا را دو سال پس از گذشت حادثه یورش به ساختمان کنگره چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مایکل اسپیرینگمن: قطعاً اگر ساختار قضایی در آمریکا انسجام لازم را داشت و می‌توانست با قدرت خود در حوادث این چنینی ورود کند، قطعاً نباید اعلام مقصر این حادثه نزدیک به دو سال طول می‌کشید. این‌ها همه به خوبی نشان می‌دهد که ساختار سیاسی در آمریکا به حدی ضعیف شده بود که ترامپ توانست از این ضعف سوء استفاده کرده و اتفاقاتی را به نفع خود رقم بزند. واقعیت غیرقابل انکار در ساختار سیاسی آمریکا این است که این کشور سالهاست که نگران است رییس جمهور از قدرت اجرایی خود برای تامین منافع شخصی استفاده کند. کاری که ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری خود بار‌ها انجام داد چه در مورد حادثه حمله به ساختمان کنگره و چه در مورد فرار‌های مالیاتی گسترده که هنوز هم به درستی به اثبات نرسیده است. ترامپ امروز یک تهدید جدی برای آمریکاست و بسیاری آن را معظلی مخرب برای ساختار سیاسی می‌دانند که در صورت کنترل نشدن می‌تواند بنای سیاسی آمریکا را با مشکلات جدی مواجه کند.

مایکل اسپیرینگمن بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ در سفارت آمریکا در جده عربستان مسئول میز صدور ویزا بوده است. او کتاب‌های زیادی را در نقد سیاست‌های کشور‌های غربی نوشته که از آن جمله می‌توان به کتاب "خداحافظ اروپا، سلام هرج و مرج" اشاره کرد. وی از مخالفان اصلی سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و در جنگ یمن است و مقالات انتقادی زیادی با این محوریت در روزنامه‌های دنیا به چاپ رسانده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۷ دی ۱۴۰۱
خیلی پررو هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۷ دی ۱۴۰۱
این یعنی پیاز ارزون میشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۷ دی ۱۴۰۱
الحمد الله که ما هیچ مشکلی نداریم !!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۱۸ ۱۷ دی ۱۴۰۱
بدبختا
کاش بیان از ما یاد بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
دکتر وحیده ن صالح میرحسنی روان ی
۰۱:۱۵ ۱۷ دی ۱۴۰۱
سلام.گرانی دهها برابری خودرو و دلالی دو شرکت انحصاری داخلی دارد من و مردم را روانی می کند.پول دوچرخه از پول پراید زمان احمدی نژار گرانتر شده است.بردن خودرو به بورس به بهانه کشف قیمت چه صیغه ای بود درست کردید مگر کالای سرمایه ای هست احمق ها،الحق که دلالید.این است عدالت شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۷ دی ۱۴۰۱
همینطوره.باید قیمت خودرو به یک چهارم کاهش پیدا کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۶ دی ۱۴۰۱
سلام.گرانی دهها برابری خودرو و دلالی دو شرکت انحصاری داخلی دارد من و مردم را روانی می کند.پول دوچرخه از پول پراید زمان احمدی نژار گرانتر شده است.این است عدالت شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۶ دی ۱۴۰۱
نشونه های زوال آمریکا روز به روز پر رنگ تر میشه یکیش عدم ثبات واحد پول آمریکاست یکی دیگه تورم بسیار پایین
آخه این چه وضعشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۶ دی ۱۴۰۱
پس خوبه الان آمریکا نابود میشه و ایران گل و بلبل ، دیگه به فکر مردم خودمون باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۶ دی ۱۴۰۱
بهتر است یه سوزن به خودمون بزنیم یه جوالدوز به دیگران ،اقتصاد خودمون را دهها برابر رشد دهیم آمریکا به هر طریقی خودش را میسازد یا با دزدی یا با غارت منابع نفتی و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۶ دی ۱۴۰۱
درمورد ضعف کشور خودمان حرفی ندارید حتی عرضه مقابل خودروسازان ومافیا بگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۷ دی ۱۴۰۱
قربون آن منفی دادن های که حتما یا دلال و مافیا هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۶ دی ۱۴۰۱
این خبرها هیچ ارزشی نداره ۴۰ سال بخورد ملت دادین چی شد ؟
بجای اینها مشکلات ایران برطرف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۶ دی ۱۴۰۱
دست از سر این آمریکایِ ....بردارید و برروی پیشترفت خود تمرکز کنید با خراب کردن‌این‌واون به‌جایی نمی رسیم
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۹:۲۸ ۱۶ دی ۱۴۰۱
دونالد ترامپ آلمانی تبار ریشه امریکا را خواهد کند. هر که با آل هیتلر در افتاد ور افتاد. این تو بمیری از اون تو بمیریا نیس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۶ دی ۱۴۰۱
اشکال نداره
دودش رومیکنه توچشم ملت ایران
هرمشکل وبلایی سرامریکا وشرکاش بیاد راحت میندازه بدوش ملت ایران
اونا اقازاده ایرانی دارن
Germany
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۶ دی ۱۴۰۱
ایران خوبه!
تا کی نفرت و کینه و لجبازی
سیاست های خارجی بیشترین ضرر رو به مردم شیعه ایران زده!
منافع ملی و دینی فدای چند تا افکار شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۶ دی ۱۴۰۱
به فکر خودمون باشیم فعلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۶ دی ۱۴۰۱
اقلا به خاطره اون جمعیت 2 یا 3 میلیونی که طرفدار چشم بسته حکام اسلامی هستند،قیمتها رانگه دارید وجلو گرانی رابگیرید ،هرروز گرانتر ازدیروز؟! ؟ این جه وضع مملکت داریه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۶ دی ۱۴۰۱
فقط ۵ میلیون اربعین میرن، راهپیمایی های داخلی که بماند آمار درست بده..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۶ دی ۱۴۰۱
کشوری که نه تحریم هست هم اینطور عربستان رو میدوشه و با این همه نوکر باز هم آنقدر ذلیله که چهل ساله نتونسته حکومت ایران رو تغییر بده، معلومه که واقعا بی عُرضه هست.
Germany
ناشناس
۰۳:۰۱ ۱۷ دی ۱۴۰۱
شما منتظرید انقلاب عوض شه؟
فکر نفرت پراکنی و لجبازی و کینه نباشید!
حکومت خوبه و نباشه تجزیه و آشوب میشیم!
سیاست خارجی و دشمنی و کینه باید تموم بشه!
این صفات! صفات شیطان هست
و از امام علی بهره بگیریم! از امام رضا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۶ دی ۱۴۰۱
هه هه فازا مازا ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۶ دی ۱۴۰۱
شما اگه بیل زنی باغچه خودت رو بیل بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۶ دی ۱۴۰۱
دولت مردمی با همدستی خودروسازان عمدا فروش خودرو رو وارد بورس کالا کردن تا فقط قشر مرفه بتونن خودروی کارخانه رو دوبرابر بخرند و دست اقشار متوسط و فقیر جامعه رو از خرید خودرو قطع کردید. شما اول حقوق انسان رو معنی کنید بعد خودتان انجام بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۶ دی ۱۴۰۱
لعنتیا دلارشون داره روز به روز گرون تر میشه که نشون دهنده ناکارامدی انریکا و ایادیشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۶ دی ۱۴۰۱
به خدا به معضلات ریشه‌دار کشور خودمان فکر کنیم، خیلی از مشکلات حل میشه . ول کنید این و آن و !
آخرین اخبار