رئیس سازمان فضایی ایران گفت: سند تدوین شده در حوزه صنعت فضا ابلاغ خواهد شد.

حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران گفت: یکی از ویژگی های دولت سیزدهم همت در زمینه صنعت فضایی کشور است. شورای عالی فضایی کشور متولیان مختلف صنعت فضایی را نظم دهی می کند.

او افزود: در حوزه پرتاب ماهواره بخش دفاعی و غیر دفاعی کشور مانند دانشگاه ها مشغول به فعالیت هستند. شورای عالی فضایی سبب نظم دهی شده است. صنعت فضایی به صورت یکپارچه تصمیم گیری و  از موازی کاری جلوگیری می کند. اصلاح و بازنگری برنامه فضایی تا سال ۱۴۱۰ یکی از مصوبه های امروز جلسه شورای عالی فضایی بود.

سالاریه ادامه داد: با توجه به تغییرات صنعت فضایی باید برنامه ها بازنگری می شد، از بهمن سال گذشته کارگروه های مختلفی با حضور نهاد های اثر گذار صنعت فضا تشکیل شد، به طوری که بازنگری برنامه ها شروع شد، بنابراین سند تدوین شده صنعت فضا تایید و ابلاغ خواهد شد.

او افزود: توسعه صنعت ماهواره های سنجشی به طور جدی در حال دنبال است که نیازمند برخی ابلاغیه ها است.

سالاریه افزود: شرکت های دانش بنیان رشد خوبی در حوزه صنعت فضا داشته اند، ماهواره خیام تصاویر خوبی را ارسال می کند. تصاویر با قیمت مناسب در اختیار شرکت ها قرار گرفته تا آنها بتوانند بهره لازم را ببرند.

او بیان کرد: حوزه فناوری، حوزه ای مستقل از دولت ها است، صنعت فضایی متکی به بودجه دولت است، دولت سیزدهم حمایت خوبی از صنعت فضایی کرده است. حوزه صنعت فضایی اصلاح و مورد بازنگری قرار گرفته است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: امروزه تعداد ماهواره ها چندین برابر افزایش پیدا کرده است. برنامه های سال های گذشته فراموش نشده بلکه تکمیل شده است. شتاب توسعه صنعت فضایی در کشور افزایش یافته است.

او افزود: منظومه به معنای این است که تعدادی ماهواره هدف خاصی را دنبال می کنند، به طور مثال ممکن است که دو ماهواره سنجشی و سبک در فضا با هم در ارتباط باشند.

سالاریه ادامه داد: اینترنت اشیا که همان منظومه است برای تشخیص یک گونه زیستی یا نشت گاز در نظر گرفته شده است. با تعداد ماهواره زیاد می توان داده های مختلف از سطح زمین را جمع آوری و به یک اتاق فکر ارسال کرد.

وی افزود: ایران در ده سال آینده به قطب منطقه ای در توسعه همکاری های فناوری تبدیل می شود. ماهواره خیام از دقت بالایی برخوردار است. درخواست های شرکت های دانش بنیان برای تصاویر به دست آمده بررسی می شود و به دلیل کیفیت خوب تصاویر قیمت عکس ها از ارزش بالایی برخوردار است.

سالاریه با اشاره به اینکه سازمان فضایی به طور جد دنبال مشارکت بخش خصوصی است گفت: ۱۴ بهمن امیدوارم از پروژه های سنجشی و مخابراتی رونمایی شود.

او بیان کرد: اقتصاد فضا شکوفا نمی شود مگر این که تمام اعضای این حوزه تقویت شوند، باید بخش اپراتوری را در صنعت فضایی تقویت کرد.توسعه بخش کاربرد صنعت فضایی مورد توجه قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار