شهردار شیراز در این نشست که موضوعات مختلف با هدف تقویت شبکه ریلی کلانشهرهای کشور مورد بررسی قرار گرفت، به مدیریت صحیح و استفاده درست از منابع اشاره و گفت: باید لزوم ایجاد و توسعه قطار شهری را در شهرهای مختلف مورد بررسی قرار داد، چرا که عدم نیازسنجی صحیح و اصرار بر انجام و زمان طولانی بهرهبرداری از آن منجر به کاهش ارزش اقتصادی میشود.
محمدحسن اسدی که مقولات مختلف مدیریت شهری را در زمینه حملونقل ریلی در سطح کشور از نظر توسعه و ایمنی خطوط را مورد پایش و تحلیل قرار میداد، افق ده ساله کلانشهر شیراز را نیز در توسعه خطوط ریلی و دسترسی به حرم حضرت شاهچراغ(ع) تشریح کرد.
او همچنین با بررسی اقتصاد شهری و پیشبرد امور گفت: شهرداریها پیش از این تنها نهاد خدمات رسان بودند، اما امروز جایگاه آنها به نهاد اجتماعی و تخصصی رسیده که در این ساختار نقش اقتصاد شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه نگاه ما در حوزه حملونقل در کلانشهر شیراز بهعنوان پیشران توسعه در همه ابعاد است، گفت: نخستین گام تهیه طرح جامع حملونقل و ترافیک کلانشهر شیراز با افق ۱۴۰۹ در دو مرحله بوده که به تأیید وزارت کشور رسیده و مرحله سوم نیز به تازگی در شورای ترافیک استان فارس به تصویب رسید و اکنون در وزارت کشور مطرح است.
به گفته هادی شهدوست شیرازی، اگر قرار است اتفاقی در شهرهایمان رقم بزنیم باید نگاه مدیریت کلانِ شهری و مجموعههای کشوری به حوزه حملونقل و بهویژه حملونقل پاک متفاوت باشد.
او به استفاده از ظرفیتهای مختلف کلانشهرها با تکیهبر دانشهای بومی تأکید کرد.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز نیز گفت: این سازمان میزبان اعضا اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور بهمنظور تبادل پیرامون مسائل و موضوعات مرتبط با قطار شهری به همراه بازدید فنی از توانمندی و ظرفیتهای این کلانشهر در راستای حمایت از تولیدات داخل به مدت دو روز است.
امیر یقطین گفت: در این نشست پیرامون بررسی جوانب مختلف جدا کردن سازمانهای ساخت و بهرهبرداری قطار شهری تبادل نظر شد.