یک نویسنده گفت: «حاج قاسمی‌ که من می‌شناسم» سعی دارد حاج قاسم را به دیگران بشناساند؛ او انسانی چند وجهی است که از نظر فرهنگی عمق بالایی دارد.

سعید علامیان، نویسنده کتاب «حاج قاسم سلام» و «حاج قاسمی‌که من می‌شناسم» در برنامه شب نشینی از کتاب‌های خود و قهرمان‌های دفاع مقدس صحبت کرد.

سعید علامیان گفت: قهرمان‌های دفاع مقدس با دیگر قهرمان‌های ملی تفاوت بسیاری ندارند بلکه سنگر‌های آن‌ها تفاوت دارد؛ برای مثال شهید فخری‌زاده در سنگر علم و اقتدار ملی می‌جنگید که باعث شد ما پیشرفت بسیاری در این زمینه داشته باشیم.

این نویسنده ادامه داد: علم بومی ما به اندازه‌ای پیشرفت داشته که فرمانده‌های آمریکا اکنون در تلاش هستند تا فناوری جدیدی را به دست آورند و بتوانند با پهپاد‌های ایرانی مقابله کنند. یک قهرمان نیز همانند حاج قاسم سلیمانی است که اقتدار مقاومت اسلامی در منطقه را برقرار کرد و امنیت کشور را در بهترین کیفیت خود نگه داشت.

وی درباره ارتباط روزنامه‌نگاری و نویسندگی گفت: افراد بسیاری هستند که پس از دوره‌ای روزنامه‌نویس بودن به سمت نویسندگی کتاب می‌روند؛ من از سال ۱۳۵۹ وارد کار خبرنگاری شدم و در سرویس‌های مختلف خبری فعالیت کردم. در زمان جنگ کار در روزنامه بسیار دشوار بود و من دوره‌های مختلفی را در جبهه گذراندم. کار خاطره‌نگاری من نیز از همان زمان با تاسیس بخش جبهه و جنگ آغاز شد. آن زمان جدا از نوشتن خاطرات مربوط به لشگر‌های تهران در رابطه با استان‌ها هم می‌نوشتم و این کار با استقبال بالایی همراه بود.

علامیان درباره آغاز نویسندگی حرفه‌ای خود گفت: اولین کتاب خود را در سال ۸۵ با عنوان «ماموریت در ساحل نیسان» را نوشتم که روایت خاطرات امیر فردوسی از فرماندهان ارتش در گردان تانک بود. من در آن زمان توانستم به خاطر این کتاب جوایز ارزنده‌ای ببرم. شخصیت هر کتاب و قهرمان انتخاب شده در نوشتار بسیار تاثیرگذار است و من برای نوشتن کتاب‌هایم باید بتوانم با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنم و بتوانم در آن رابطه بنویسم. روزنامه‌نگاری به من کمک کرده تا نویسنده بهتری باشم و نوشتار روان‌تری داشته باشم. من سعی می‌کنم ساده و بی‌تکلف بنویسم؛ در دهه شصت الزامات متفاوتی برای نوشتار وجود داشت که نمی‌توان آن را در امروز به کار برد.

علامیان درباره کتاب «حاج قاسمی‌که من می‌شناسم» گفت: همانطور که از عنوان پیدا است، این کتاب سعی دارد حاج قاسم را به دیگران بشناساند؛ حاج قاسم انسانی چند وجهی است که از نظر فرهنگی، سیاسی، مردمی، نظامی و سبک زندگی عمق بالایی دارد. حاج قاسم هشت سال در جنگ بود و همچنین نه سال نیز در استان‌های جنوب شرق ایران در وضعیتی سخت حضور داشت و توانست امنیت را برای کشور برقرار کند.

وی در پایان درباره تاثیر روایات تصویری از قهرمانان بر مخاطبان گفت: کتاب‌هایی که کار کرده‌ام در دسته خاطرات شفاهی و کتاب‌های مستند قرار می‌گیرند که می‌توان آن‌ها را با مستند‌های تصویری کامل کنند؛ کار‌های مستند بدون وجود کتاب‌های مستند کامل نیستند چرا که این کتاب‌ها تحقیقات عمیقی را شامل می‌شوند. من در رابطه با زندگی شهید حسن باقری سه جلد کتاب نوشتم که از آن مستندی ساخته شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار