یکی از صیادان مجاز ماهی در رودخانه کرخه یک قطعه ماهی سرسوسماری (گار) از گونه‌های غیربومی و مهاجم را در رودخانه کرخه صید کرد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: صیاد خوزستانی پس از صید، با استفاده از تجربه و شناخت از ماهیان، گونه غیر بومی و مهاجم ماهی سر سوسماری را شناسایی کرد و به اداره محیط زیست شهرستان اطلاع داد.

سید عادل مولا ادامه داد: با توجه به اینکه این گونه غیر بومی بوده و زیستگاه‌های آن در قاره آمریکای شمالی است و توان زیست در آب‌های شیرین، نیمه شور و باتلاقی را دارد احتمالاً از طریق افرادی که ماهی‌های زینتی نگه می‌دارند یا تخلیه آکواریوم به رودخانه راه یافته است.

او  گفت: طول این ماهی در محیط‌های طبیعی و زیستگاه این ماهی طول بین ۱ تا ۴ متر و وزنی تا حداکثر ۱۳۰ کیلوگرم می‌رسد و این باعث می‌شود بزرگترین گونه ماهی در آمریکای شمالی باشد که تقریبا تمام وقت خود را در آب شیرین می‌گذراند و دارای رژیم غذایی متنوعی می‌باشد و حتی می‌تواند پرندگان کوچک را نیز شکار کند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ضمن تقدیر از اقدام این صیاد، از هم استانی‌های عزیز خواست  در صورت مشاهده موارد مشابه و برخورد با گونه‌های غیر بومی مراتب را به ادارات محیط زیست در سطح استان اطلاع دهند.

 ماهی سر سوسماری بزرگترین نوع از بین هفت گونه شناخته شده گار است که دارای بدنی به شکل اژدر و رنگ قهوه‌ای زیتونی و دارای پوسته‌های براق است.

ماهی‌های سرسوسماری، ماهی‌هایی هستند که بدن آن‌ها به شکل یک استوانه بلند است و سر آن‌ها همراه با فک کشیده و دندان‌های سوزنی مانند، روی بدنشان قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.