معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز گفت: پایانه لاله خط یک قطار شهری تبریز آماده بهره برداری است و امروز ۲ رام قطار برای بهره برداری اولیه وارد این پایانه شد.

آقای وحیدکیا گفت: معمولا در ابتدا و انتهای خطوط قطار شهری، فضا‌هایی با عنوان دپو یا پایانه و تعمیرگاه برای انجام فعالیت‌های تعمیر، پارک قطارها، شستشو، انجام تست‌های ایمنی، اعزام قطار به خط در نظر گرفته می‌شود که بر همین اساس در ابتدا و انتهای خط یک قطار شهری تبریز فضا‌های پایانه (ائل‌گولی و لاله) لحاظ شده است.

وی اظهار کرد: پایانه ائل‌گولی به مساحت حدود ۵.۷ هکتار از سال ۱۳۹۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و پایانه لاله با ۱۴ هکتار دارای فضایی به مراتب بزرگتر از دپوی ائل گلی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با اشاره به محدودیت موجود در دپوی ائل‌گولی برای پارک قطار‌ها گفت: با آماده‌سازی پایانه لاله این محدودیت‌ها رفع می‌شود چرا که ظرفیت گنجایش ۲۰ رام قطار (۱۰۰ دستگاه واگن) را دارد.

آقای وحیدکیا ادامه داد: با اتمام پایانه لاله، اعزام قطار‌های فاز سوم (ایستگاه میدان کهن تا شهرک نور لاله) از این پایانه انجام می‌شود و قبلا اعزام و پذیرش قطار از دپوی ائل‌گولی انجام می‌شد.

وی یادآوری کرد: با بهره‌برداری از پایانه لاله، قطار‌های فاز سوم به انضمام تمامی کار‌های مربوط به تعمیرات سنگین، توقفگاه و سالن بازدید روزانه، سالن پارک و تعمیرات درزین، خط تراش چرخ واگن‌ها، انبار مرکزی و انبار غیرصنعتی، سالن تعمیرات زیربنایی، ساختمان سیگنالینگ و مخابرات، ساختمان ماشین امداد و نجات، باند فرود هلیکوپتر (بالگرد)، ساختمان پست برق، ساختمان اداری، خط تست و خط لوپ برای سر و ته کردن قطار در این پایانه صورت می‌گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با اشاره به احداث ساختمان و فضای مرکز آموزش سازمان قطار شهری تبریز در پایانه لاله افزود: این مرکز با مساحت ۹۳۰ مترمربع با داشتن دستگاه سیمولاتور از منحصر به فردترین مراکز آموزشی مترو در ایران است.

وی افزود: این مرکز دارای ۲ طبقه و ۹ اتاق است و بیش از ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار یورو برای خرید و راه اندازی دستگاه سیمولاتور و ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان برای احداث ساختمان هزینه شده و به بهره‌برداری رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.