سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از اتخاذ تدابیر لازم در پی خطر شیوع سویه جدید کرونا با نام XBB خبر داد.

دکتر علی احمدی افزود: در چهارمین جلسه ستاد دانشگاهی کرونا ضمن ارائه گزارش اپیدمیو لوژی و سیر بیماری آنفلونزا و کووید- ۱۹ طی هفته‌های گذشته بر اساس میزان بیماران بستری و سرپایی، تعداد نمونه‌های اخذ شده، تعداد بیمار مثبت کوید و آنفلوانزا و میزان پوشش واکسیناسیون کووید -۱۹ و آنفلوانزا در گروه‌های مختلف سنی، بر لزوم آماده باش بیمارستان ها، کلینیک‌های سرپایی ومراکز خدمات جامع سلامت جهت کاهش خطرات احتمالی شیوع سویه جدید در انتهای دی ما ه و اوایل بهمن ماه تاکید شد.

به گفته وی، در خصوص سویه جدید XBB علائم بیماری و شدت سرایت، میزان مرگ و میر پیش بینی شده و مشکلات تشخیصی این سویه و احتمال بروز تست‌های منفی کاذب وجود دارد، این سویه در کشور‌های از جمله آمریکا، ژاپن، استرالیا، سنگاپور، کره جنوبی و چین با میزان ابتلا بالا و مرگ و میر زیاد شیوع یافته است.

وی  به ترغیب و تشویق افراد بالای ۱۸ سال جهت تزریق دز یادآور واکسن کرونا بخصوص در در افراد بالای ۵۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، فشارخون بیماران دارای نقص سیستم ایمنی حداقل ۶ ماه بعد از تزریق دز قبلی اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت کلینیک‌های سرپایی در شناسایی و ارائه خدمات به بیماران مشکوک وعلامت دار، تجهیز و آماده سازی فضای فیزیکی از جمله کلینیک تنفسی مرکز اموزشی درمانی هاجر (س) شهرکرد در اولویت قرار گرفت.


بیشتر بخوانید


دکتر احمدی بر تامین و پیش بینی دارو‌های مورد نیاز و همچنین تجویز نکردن بی رویه آنتی بیوتیک‌ها توسط پزشکان درمانگر جهت جلوگیری از بروز مقاومت‌های دارویی و عوارض مربوطه در بیمارستان‌ها و مراکز سرپایی تاکید کرد.

وی گفت: آموزش، اطلاع رسانی و توصیه به استفاده از ماسک و شستشو مکرر دست‌ها با آب صابون و رعایت فاصله فیزیکی به میزان یک و نیم متر و رعایت موازین بهداشتی در تمام حوزه‌ها و محیط‌های آموزشی ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار