نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز از بررسی پیشنهاد طرح رایگان نمودن ناوگان اتوبوسرانی درون شهری در سطح کلانشهر شیراز خبر داد.

محمد تقی تذروی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورا با بیان اینکه شهروندان در تردد خود به مرکز سه میان خودرو شخصی و وسایل نقلیه عمومی اغلب منافع خود و نه جامعه را در نظر می‌گیرند، گفت: به همین دلیل شاهد ترافیک ناشی از خودرو‌های بعضاً تک سرنشین در مرکز شهر هستیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: این شرایط می‌طلبد مدیران شهری تدابیری برای دگرگون کردن این وضعیت بیاندیشند، یعنی شرایط استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به گونه‌ای تغییر دهند که مالکان خودرو‌های تک سرنشین راغب به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی گردند.

او گفت: تدابیر ما می‌تواند منجر به این موضوع شود که شهروندان تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی را بر استفاده از خودرو‌های شخصی ترجیح می‌دهند که البته منافع مثبت آن شامل حال تمام جامعه خواهد شد.

تذروی با اشاره سهم حدود ۸۰ درصدی خودرو‌ها بر آلودگی هوا و تاثیر ارتقا حمل و نقل عمومی در کاهش آلاینده‌ها و تجربیات برخی کشور‌ها برای کاهش آلودگی هوا خاطر نشان کرد: با اجرای طرح‌هایی از جمله رایگان کردن ناوگان حمل و نقل عمومی می‌توان شاهد کاهش این موارد بود.

او گفت: در این بین اگر چه در کشور ما اساسا بهای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ازجمله اتوبوس‌های درون شهری بالا نیست که رایگان شدن آن تاثیر قابل توجهی در پی داشته باشد.

این عضو شورا پیشنهاد داد، جهت پیشگیری از بروز این معضل آلودگی هوا؛ همانند پایتخت کشور، در کلان شهر شیراز و با توجه به اینکهاستقرار هوای پاک که از جمله حقوق عمومی شهروندان می‌باشد، طرح رایگان سازی ناوگان عمومی حمل و نقل اتوبوس‌های درون شهری به اجرا در آید.

تذروی گفت: در حال حاضر در کلانشهر شیراز قریب به ۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال حضور دارند که فقط ۲۰ درصد هزینه اتوبوس‌ها از طریق پرداخت هزینه حمل و نقل توسط شهروندان تامین شده و این مبلغ ماهانه بالغ بر شش و نیم میلیارد تومان برآورد شده است.

او گفت: بر همین اساس، پیشنهاد می‌شود شهرداری کلانشهر شیراز میزان مبلغ برآورد شده را در جهت رایگان سازی حمل و نقل اتوبوس‌های درون شهری ماهانه به سازمان حمل و نقل و مسافر پرداخت نماید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا رضایی
۱۰:۱۸ ۱۳ دی ۱۴۰۱
آقای تذروی شورای شهر ، عوارض خانه آپارتمانی در سال 1401 دو برابر سال قبل شده است ، این کجای عدالت است ؟
آخرین اخبار