معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: ایران از کشور‌های پیشرو در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

محمد جمالو در نشست انتخابات هیات مدیره و آغاز به کار مجمع خیرین یاریگران زندگی هرمزگان گفت: به دلیل سود هنگفت و گردش مالی کلان مواد مخدر در جهان و تنوع روش‌های تولید آن، مقابله با این موضوع با چالش‌های جدی روبرو می‌شود.

جمالو گفت: با توجه به تغییرات سیاسی و حاکمیتی در افغانستان به عنوان قطب اصلی تولید تریاک، افزایش تولید و قاچاق ماده مخدر شیشه (کریستال) به یک نگرانی جدی تبدیل شده است.

او گفت: ایران از کشور‌های پیشرو در مبارزه با قاچاق مواد مخدر است و سال گذشته رکورد جهانی کشف مواد افیونی توسط ایران شکسته شد که اثبات کننده عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است.

تبدیل کمپ اعتیاد به مرکز اشتغال

علیرضا نبی رئیس مجمع خیرین یاریگران زندگی نیز در این نشست گفت:معتادان بهبود یافته، زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست و کسانی که دچار آسیب‌های اجتماعی شده اند، به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند، بهترین مجرا برای خدمت خالصانه هستند و خدمتگزاران آن‌ها باید قدر این فرصت طلایی را بدانند.

نبی گفت: بیشتر معتادان دارای تخصص‌ و استعداد‌های ویژه‌ای هستند که با عشق و خلوص می‌توان هر کمپ ترک اعتیاد را به یک مرکز اشتغال و شهرک صنعتی تبدیل کرد.

او گفت:اکنون حدود ۶۰۰ نفر که دارای سوءسابقه در جرائم مختلفی مانند سرقت بوده و یا اعتیاد چندین ساله داشتند در واحد‌های تولیدی کار می‌کنند و همه آنان در نهایت شرافت و پاکدستی، مناصب مهم و حساسی را نیز در این واحد‌ها بر عهده دارند.

اروپا باید در هزینه‌های مبارزه با مواد مخدر ایران شریک شود

احسان کامرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان نیز از این استان به عنوان یک منطقه مهم در جلوگیری از قاچاق و ترانزیت مواد مخدر به اروپا نام برد.

کامرانی گفت: اگر استان‌هایی مانند هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان مبارزه با مواد مخدر را رها کنند، تمام اروپا درگیر این پدیده خواهد شد و بدیهی است که در چنین شرایطی، کشور‌های اروپایی باید در هزینه‌های محلی مبارزه با مواد مخدر که در بسیاری موارد هزینه معنوی و شهادت ماموران مبارزه با مواد مخدر است، شریک شوند.

تخصیص امکانات باید متناسب با نقش هرمزگان باشد

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان نیز در این نشست گفت: در این استان کار‌های بزرگی در زمینه مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است، اما امکانات و اعتبارات اختصاص یافته از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با میزان عملکرد و کشفیات استان در این بخش هیچ تناسبی ندارد.

مجتبی قهرمانی گفت: جایگاه دوم کشف مواد مخدر در کشور و انهدام یک باند بین المللی با سابقه قاچاق دو هزار تن مواد افیونی، بخش کوچکی از کار‌های انجام شده است.

به گفته قهرمانی با چنین کارنامه‌ای کمپ‌های نگهداری معتادان در تامین غذا و امکانات حداقلی خدماتی و بهداشتی با چالش‌های جدی مواجه هستند.

انتخاباتی برای خدمت به بی نام و نشان‌ها

در ادامه این نشست انتخابات هیات مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی هرمزگان برگزار شد و هفت عضو هیات مدیره و یک بازرس اصلی انتخاب شدند.

سه نفر نیز به عنوان اعضای علی البدل و یک نفر نیز به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

علیرضا نبی، محمدرضا دستاویز، یونس فریدی، نرگس خدامی، سیدابراهیم موسوی و محمدامین آذرپاد به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره و رعنا چالش به عنوان بازرس انتخاب شدند.

هرمزگان ششمین استان کشور است که مجمع خیرین یاریگران زندگی فعالیت خود را در آن آغاز کرده است.

یاریگران زندگی یک تشکل مردم نهاد نوپاست که زمینه بهبود معتادان و دیگر آسیب دیدگان اجتماعی را فراهم کرده و سپس این افراد را در واحد‌های تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ استخدام می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.