محمدرضا فرزین گفت: عرضه ارز در سامانه نیما افزایش خواهد یافت و تلاش‌مان این است کلیه نیاز‌ها پوشش داده شود.

آقای محمدرضا فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی با حضور در رسانه ملی در بخش گفت‌و‌گوی ویژه خبری ضمن پاسخگویی به سوالات مجری به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

سوال: مهم‌ترین برنامه شما برای کنترل بازار ارز چیست؟
فرزین: وقتی نرخ ارز تعیین می‌شود باید به دوگانه رفاه و اشتغال توجه کرد. در خصوص سیاست اعلامی تثبیت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما، اکنون میانگین این سامانه  ۲۹ هزار تومان بوده  و بنابر نرخ  اعلامی در سامانه نیما است و از فردا با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد. ارز نیما مختص صادرات نفت و بخشی پتروشیمی است و روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در این سامانه عرضه صورت گرفته است. در هفته آینده عرضه ارز در سامانه نیما افزایش خواهد یافت و تلاش‌مان این است کلیه نیاز‌ها پوشش داده شود.

اشکالی که وجود دارد عدم تطابق ارز سامانه نیما با نقشه‌های تجاری است که امیدواریم حل شود. نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ارز نیما را متعادل می‌کند و می‌تواند نیاز بازار را تامین کند؛ اما یک بازار مبادله ارزی ایجاد خواهیم کرد که کل ارز‌های مبادله‌ای در آن مبادله خواهد شد؛ این بازار قاعدتا نوسان نرخ خواهد داشت. مسئله اساسی کشور علامت‌دهی نرخ در بازار آزاد است که معتقدم این نرخ تحریف شده است. در ۹ ماه گذشته صادرات غیرنفتی حدود ۳۶ میلیون دلار بوده و ۴۲ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم؛ بنابراین از این لحاظ مشکل نداریم و نباید از لحاظ بنیادی برای ارز مشکل وجود داشته باشد. از طرفی ارز ۴۲۰۰ تمام نیاز‌ها را پوشش می‌داد، اما این ارز  ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای کالا‌ها است.

سوال: این ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای کدام کالاها خواهد بود؟

فرزین: کالا‌های اساسی، ماشین آلات از این موارد است و به صادرکننده‌ها آسیب نخواهد رسید. نرخ  ارز ۴۴ هزار تومان نیست، حتما در بازار مداخله خواهیم کرد و مدیریت می‌کنیم تا نرخ کاهشی شود. به دلیل عوامل انتظاری نرخ بازار آزاد تحریف شده و شدیدا افزایش پیدا کرده است. اکثرا نیاز‌های بازار آزاد را در بازار مبادله‌ای تامین خواهیم کرد و در این راستا تلاش می‌کنیم.

سوال: برنامه شما  برای نظام بانکی چیست؟
فرزین:بیش از ۲۰۰ هزار پرسنل در این بخش وجود دارد. مسله اصلی عدم نظارت دقیق در بانک مرکزی و عدم پایبندی به نظام بانک مرکزی است باید مقررات در بانک‌ها مو به مو اجرا شود. چند سیاست جز برنامه‌های ما است اول باید نطام بانکی به سمت تخصصی رود عملا بانک‌های تخصصی تفکیک نشده اند و باید برای هر کدام مقررات جداگانه تعریف شود. از اشکالات امروز این است که بر مصرف کنترل لازم نمی‌شود اگر مصرف پول را کنترل نکینم عقود رعایت نمی‌شود. مسئله دیگر این که باید بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند، باید تسهیلات خرد و قرض‌الحسنه توسعه پیدا کند. مورد دیگر بانک‌ها و موسسات ناتراز است در طی دوران ریاست خود این موضوع قطعا کنترل خواهد شد.

در سیاست‌های پولی از ابزار متداول استفاده می‌شود یکی از روش‌های متداول کنترل ترازنامه‌ها است بانک مرکزی چندین سال است که بخش دارایی را کنترل می‌کند باید سمت چپ و راست ترازنامه کنترل شود تلاش این است از سیاست پولی استفاده شود.

سوال: با بانک های متخلف برخورد می شود؟
فرزین: سیاست‌های جدید که اعلام شود بانک‌هایی که آن مقررات را رعایت نکنند با آن ها برخورد لازم می‌شود. در برخی حوزه‌ها اختیار لازم را بانک مرکزی ندارد که به دنبال دریافت این اختیارات هستیم.

سوال: برنامه شما برای رشد تورم چیست؟
فرزین: حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم وظیفه بانک مرکزی است. البته که کنترل تورم تنها با اقدامات بانک مرکزی امکان پذیر نیست برای کنترل تورم باید هماهنگی بین بخش‌های متخلف اقتصادی ایجاد شود و با سیاست‌های پولی تنها این موضوع را نمی‌توان کنترل کرد. باید هئیت ثبات مالی ایجاد شود. هدف این است که از سیاست‌های پولی در بانک مرکزی استفاده شود.

سوال: نرخ بهره چگونه خواهد شد؟
فرزین: نرخ بهره مصوبه شورای پول و اعتبار دارد و یک گواهی سپرده با نرخ ۲۳ درصد به تازگی  منتشر شده است که از این ابزار استفاده خواهیم کرد.

سوال: حساب واحد خزانه چه می.شود؟
فرزین: حساب واحد خزانه به این معنا است که منابع شرکت‌های دولتی را بانک‌ها اخذ کنند. برای اینکه پول‌ها پارک، تا تورم ایجاد نشود معتقدم باید یک بازنگری شکل بگیرد. برخی بانک‌های برای نیاز‌هایشان از آن استفاده می‌کنند. در این زمینه بررسی مجدد خواهد شد.

سوال: برای  کنترل نقدینگی چه هدفی را دنبال می کنید؟
فرزین: بانک مرکزی یک هدف‌گذاری ۳۰ درصدی را دارد. همین سیاست را دنبال می‌کنیم. اگر کنترل بیش از اندازه داشته باشیم، مشکلاتی ایجاد می‌شود. باید ارزیابی بیشتری در ماه‌های ۱۱ و ۱۲ شود.

سوال: بانک های قرص الحسنه توسعه پیدا می‌کنند؟
فرزین: قرض الحسنه در این چند سال اخیر رو به توسعه بوده است. به طور مثال این بخش در بانک ملی ۱۰۲ درصد  رشد کرد. هر چه این نوع تسهیلات افزایش یابد قاعدتا رضایت مردم از نظام بانکی بیشتر خواهد شد و تلاش خواهیم کرد توسعه پیدا کند.

سوال:  ارز نیمایی ۲۸ و هزار و ۵۰۰ پایان مشخصی دارد؟
فرزین: فعلا یک دوره یک ساله ادامه خواهد داشت برای اینکه پیام ثبات را به بازار کالا دهیم.

برچسب ها: بانک مرکزی ، نرخ ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۱۵ ۱۱ دی ۱۴۰۱
مشکل اصلی تحریم و‌کاهش درامدهای کشوره . تو کشور کلی نهاد وسازمان و موسسه داریم که از بوجه دولتی استفاده میکنند و هرسال کسری بودجه به بار میارن حالا که دولت درامد نفتش کم شده مجبور پول بدون پشتوانه چاپ کنه. و همین باعث گرانی دلار و‌همه کالاها میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۱ دی ۱۴۰۱
کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند در سال ۲۰۲۳ احتمال آغاز جنگ جهانی با توجه به خطر ناشی از درگیری ها در پنج نقطه از جهان افزایش می یابد.
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۰۸:۴۵ ۱۱ دی ۱۴۰۱
هیچ فرقی با دلار آزاد نمیکنه شما اگه خیلی دلتون به حال مردم میسوخت دلار شیطان رو زیر ۲۰ هزار تومن میاوردید دلار روحانی ۴۲۰۰ بود شما ۲۸۰۰۰ کردید خودتون اختلاف و تورم رو ببینید پس هی نگید ارزون شده زمانی میگن ارزون شده که دلار نهایت بشه ۱۰ تومن
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض کارشناسان اقتصادی
۱۸:۱۶ ۱۰ دی ۱۴۰۱
قابل توجه فعالان رسانه ای و اقتصادی: پیگیر موارد زیر باشید.بنظر شما چه عاملی باعث ضرر به شرکتهای صادرات محور و تولیدی بخصوص گروههای فولادی فلزاتی معدنی پالایشی پتروشیمی ها شیمیایی ها و سیمانی و ... و همچنین سهامداران آنها در بورس شده است؟
الف- تصمیمات یک شبه و غیر کارشناسی بانک مرکزی در سرکوب دلار نیمایی و نگه داشتن آن بصورت دستوری در قیمت 28500 تومان توسط رئیس بانک مرکزی سابق و جدید و فاصله حدود 12 هزار تومانی با دلار بازار آزاد که منجر به ایجاد یک دلار رانتی برای قاچاقچیان و واردکنندگان و دلالان و نورچشمی ها شده و عملا مثل دلار 4200 به ضرر شرکتهای صادراتی و تولیدی و سهامداران بورسی آنها شده است.توجه کنید اجناس در بازار با دلار آزاد فروخته میشود.پس سود دلار 28500 به شما مردم نمیرسد.به واردکننده میرسد.
ب- عدم کاهش قیمت گاز مصرفی شرکتها و صنایع داخلی با توجه به کاهش شدید قیمت گاز در جهان و پایان زمستان سخت در اروپا و اقدامات غیر کارشناسی وزارت نفت برای بالا بردن قیمت گاز و خوراک صنایع داخلی و بورسی در بودجه که منجر به ضرر صنایع داخلی بخصوص پتروشیمی ها و سهامداران بورس شده است.در یکماه گذشته قیمت گاز جهانی 30 درصد کاهش یافته.
ج- اقدامات غیر کارشناسی بانک مرکزی با بالا بردن نرخ بهره بانکی و سود بانکی که منجر به بالا رفتن بهره وام های تولیدی و پروژه های توسعه محور و ضرر به صنایع تولیدی و بورسی شده.و منجر به افزایش تعطیلی صنایع داخلی و ضرر به تولید ملی میشود.
سود بانکی یک عده بازنشسته بالا میرود.اما هزینه وام های تولیدی ها خیلی بالا میرود.بفهمید.
د- همه موارد بالا متاسفانه سیاستهای اشتباه و غیر کارشناسی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بخصوص بانک مرکزی وزارت اقتصاد و وزارت صنعت و نفت با مصوبات غیر کارشناسی در مجلس باعث ضرر به اقتصاد و تولید و صنایع صادراتی و بورسی شده و ضرر آن به قشر محروم و متوسط جامعه و سهامداران بورس وارد شده است.از تجربیات گذشته کی میخواهید درس عبرت بگیرید؟
Iran (Islamic Republic of)
جم
۱۶:۵۱ ۱۰ دی ۱۴۰۱
نیمایی چار بود آزاد ۱۸...حالا نیمایی ۲۸ و آزاد ۴۲....و رییس جدید بانک مرکزی ایران با افتخار میگه دلار نیمایی را در ۲۸تومن نگه می‌داریم!!!!!¡!!!!!!!!!!!!! خب اینو منم بلد بودم که ....کار خاصی نکردی شما ...دلار آزاد همون ۴۲ثابت خواهد ماند
Iran (Islamic Republic of)
hadix
۱۰:۴۱ ۱۰ دی ۱۴۰۱
سوال این است که این آقا اون وقت که رییس بانک ملی و بانک های دیگر بوده مو به مو دستورات بانک مرکزی رو انجام می داده که الان ادعا فشار به بانک ها رو برای تمکین ار بانک مرکزی داره یا آیا در بانک های که مسول بوده بنگاه داری می کرده یا به سپرده ها قرض الحسنه بها می داده و و و ... کسی که خودش عامل به هدف های درست نبوده آیا می تونه دیگران رو به حرکت های درست بکشونه باید بررسی بشه...موضوع خوبی برای یک مقاله خبرنگاران جوان است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۰ دی ۱۴۰۱
با این تصمیمات نابخردانه، عاقبت خوشی در انتظار اقتصاد کشور نخواهد بود!
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۰۹:۴۴ ۱۰ دی ۱۴۰۱
یکی به من بیسواد بگه این با ارز 4200چه فرقی داره اخه نادانان مومن یگ بار از یک سوراخ گزیده می شود اقتصاد که دستوری نمی شود اخه کی به شما مدرک داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۰ دی ۱۴۰۱
صادر کننده برای صدور کالا دلاری حدود ۴۵ هزارتومان هزینه کند و پس از صادرات به شما بیسواد ۲۸۵۰۰ بفروشد
Iran (Islamic Republic of)
استاد باشارماز
۰۹:۳۸ ۱۰ دی ۱۴۰۱
چرا مثل کشور ژاپن، داشتن پول ارز در دست مردم را جرم اعلام نمیکنید. در کشور ژاپن داشتن ارز جرم است و هر کسی احتیاج داشت با مدارک به آن تحویل می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۰ دی ۱۴۰۱
تو هم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۰ دی ۱۴۰۱
دولت باید تمام صادرات نفت و گاز و......را تبدیل به دلار وطلا کند با جنگنده یا ناو جنگی وارد کشور کند و توسط بانک با رصد وبرخوردقاطع با مفسدان ارزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۰ دی ۱۴۰۱
اون موقعی که کشورها در حال پیشرفت اقتصادی و برنامه های بلند مدت اقتصادی بودند ؛ من نمی دونم چیکار می کردید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۰ دی ۱۴۰۱
بازم بوی یک مشت اختلاص میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۰ دی ۱۴۰۱
اینم از اون دزدی های رسمی وقانونیه که رئیسی از آن شاکی بود ارز ۴۲۰۰کجا ارز ۲۸۵۰۰کجا تفاوت تز زمین تا آسمان است ملت را چی فرض کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۰ دی ۱۴۰۱
دلار باید با ریال برابر باشد نه با سیصدهزار ریال

جناب پروفسور بیسواد
Germany
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۰ دی ۱۴۰۱
دولت سیزدهم دولت دروغگو
Iran (Islamic Republic of)
سميرا
۰۸:۳۷ ۱۰ دی ۱۴۰۱
دوباره چند وقت ديگه سر يك عده رو به جرم خريد ارز دولتي و عدم بازپرداخت و سودجويي و غيره مي برند بالاي دار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۰ دی ۱۴۰۱
همون روش دولت روحانی
قبلتر ارز 4200 جهانگیری بود حالا ارز 28500 فرزینی
همه فروشنده هام کالاهاشونو به ارز 42000 تومنی حساب میکنن و این وسط یه عده از رانت استفاده میکنن
فقط از اینجا میسوزم که سوریه تو جنگ نرخ ارزش رو ثابت نگه داشت و بدتر از اون دولت دوست و برادر طالبان تونست ارزش پول ملی خودشو رو نسبت به ریال ایران 80 درصد رشد بده . یه موقع سوئیس و ژاپن و کشورهای حاشیه خلیج فارسم ارزو بود حالا طالبانم آرزوست طااااااااالبان جناب مسئول طالباااااان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۰ دی ۱۴۰۱
یکی توضیح بده تصمیم تثبیت ارز روی ۴۲۰۰ در زمان جهانگیری و تثبیت نرخ ارز روی ۲۸۵۰۰ فعلی چه تفاوتی دارد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۱۰ دی ۱۴۰۱
ای لعنتی های بد بخت بیسواد چرا با مردم این کار رو میکنید آن آقای معاون اقتصادی که مدعی علم اقتصاد بود کجاست چرا اون بر کنار نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۴۰ ۱۰ دی ۱۴۰۱
شما 28 تومن عرضه کنید میگیرن میرن میفروشن 44 هزار تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۱۰ دی ۱۴۰۱
دلار و تورم‌را مهار کنید و اینقدر به سود هر چه بیشتر سرمایه داران کمک نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۷:۰۴ ۱۰ دی ۱۴۰۱
جناب آقای رئیس محترم بانک مرکز. مبادا مقابله با ارز افسار گسیخته شما را از هدف اصلی تان که شناسایی راز تهاجم دلار است غافل کند. شما فعلا تمرکزتان را روی مقابله صرف با گرانی معطوف نکنید. شما را آورده اند تا راز این علف هرز را شناسایی کنید. شما اگر یک تک یاخته را شناسایی کنید که با ویروس دلار مقابله کند و آن را سرنگون کند دیگران خط تولید واکسن ضد دلار را راه اندازی خواهند کرد. شما یک تک گل برای ما بزن تا ما گلستان باغ شان را گلوله باران کنیم. گرا بده جنازه دلار را تحویلت میدهیم. با هم هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۱۰ دی ۱۴۰۱
آقای فرزین به فریاد مردم برسید قیمت خودرو را کنترل کنید به خون شهدای عزیز قسمتا ن میدهم نگذارید هر روز روی خودرو قیمت گذاری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۹ ۱۰ دی ۱۴۰۱
رانت شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۴ ۱۰ دی ۱۴۰۱
با فرزاد فرزین چه نسبتی داره؟ شرط میبندم فامیل نزدیکشه مثلا عمویی چیزی
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۰۴:۴۳ ۱۰ دی ۱۴۰۱
این آقا هنوز نفهمیده که نرخ ارز و به طور کلی اقتصاد رو نمیشه با مداخله و دستور دادن کنترل کرد؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۰ دی ۱۴۰۱
اقتصاد هم مثل خیلی ازعلوم دیگر شامل یکسری قوانین وفرمولهای علمی است. (مگراینکه سیاسی بازیها!! وبی قانونی هادلال بازیها وجمشیدبسمل ا.. ها و....تاثیرگذارباشند!) طبیعی ترین حالت برای ارزش گذاری ارزیک کشور (مثل آمریکا) بنظرمیاد! مراجعه به دخل وخرجهای خودآن کشورباشد! (البته بادرنظرگرفتن مالیاتهای متفاوت کشورها) مثلاً دیدحقوق میانگین درآمریکاچقدراست! ویک فردباآن قدرت خریدچه چیزهایی رادارد! برفرض! 5هزارتا (مثلاً درایران هم 5 میلیون تا!) بنابراین تعادل وقتی ایجاد میشود که طرف با5هزارتا درایران پادشاهی نکند! وازآن طرف هم فرد با5میلیون درآمریکا گدایی! این تعادل بادستوردرمانی! ونظریه پردازی ایجادنمیشود!شایدبتوان طلا! راواسطه ای قراردادمثلاً میانگین حقوق رادرایران معادل x گرم طلا درنظرگرفت!! که کم کم بتواند به میانگین درآمد درآمریکا نزدیک شود!؟!البته اگر کلاً هیچ مفسده اقتصادی نباشد شایدبتوان موفق بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۱۰ دی ۱۴۰۱
گوش های ما در باره شنیده دروغ ها در مورد ارزانی .عادت کرده .گرانی ها عمدیست .حکومت ارادهی برای حل مشگلات ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۱۰ دی ۱۴۰۱
مشکل اقتصادی و غیر اقتصادی بر میگرده به سیاست مسئولان. اگر مسئولان ما در اتخاذ سیاست های کلان کشور به حق اون کارتون خواب بعنوان یک جزی از جامعه توجه می کردند الان شاهد این وضعیت غیرقابل درمان و سخت درمان اقتصادی نبودیم. مسئولان ما ادعا دارند که این حکومت متعلق به امام زمان است. ایا واقعا از این شرایطی که برای شیعیان امام زمان ایجاد کرده اند شرم ندارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۱۰ دی ۱۴۰۱
افزایش نرخ ارز ریشه در تورم و تورم ریشه در کسر بودجه دولتها دارد و دولتها مجبورن به علت حفره در مرزها و ورود قاچاق و فرار مالیاتی و عدم دسترسی به منابع خارجی و عدم سرمایه گذاری خارجی به علت وضع شدیدترین تحریم ها از سوی امریکا رو به استقراض از بانک مرکزی و منابع بانکها بیارن و روسای بانک مرکزی هم محکوم به اطاعت از دولت هستند و اگر این کار را نکنند عزل می‌شوند تزریق منابع به قیمت 28500 تومن فقط تولید رانت و منجر به خروج ارز از کشور میکنه
این راه حل نیست
این راه حل نیست
اگر گوش شنوایی هست بدونه این راه حل نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۰ دی ۱۴۰۱
راهی جز ساخت سلاح هسته ای نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۰ دی ۱۴۰۱
این راه رو بهمنی با نرخ 1226 تومن و جهانگیری با نرخ 4200 هم قبلا رفتن و نتیجه اون رو دیدن
الان چرا ارز باید با نرخ دستوری 28500 تومن باید فروش بره وقتی فقط
یه عده دلال و وارد کننده خاص به این نرخ دسترسی دارن ؟ و مطمئن باشید تولید کننده ها از این نرخ دستشون کوتاه و محروم خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
Javad
۰۰:۱۰ ۱۰ دی ۱۴۰۱
مگر قرار نبود ارز تک نرخی شود؟! تا از اختلاف دو ارز دولتی و آزاد رانت ایجاد نشود و جلوی فساد گرفته شود؟! این جوری که بدتر شد، اختلاف تقریبا در هر دلار نیمایی و آزاد ده هزار تومان است، این رو میخای چکار کنی؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۹ دی ۱۴۰۱
از دلار ٤٢٠٠ جهانگيرى، رسيديم به دلار ٢٨٥٠٠ رئيسى.
على بركت الله.
Iran (Islamic Republic of)
..
۲۳:۴۲ ۰۹ دی ۱۴۰۱
اگر امکانش هست قیمت دلار را به زیر 25 هزار تومان بیاورید .
Iran (Islamic Republic of)
سپرده دربالش
۱۶:۰۳ ۱۰ دی ۱۴۰۱
دلار باید برای همیشه روی 100هزار تومان تنظیم شود ودیگر هیچ زمانی تغییر نکند نه بالاتررود نه پایین تربیاد چراکه با حذف 4 صفر درحقیقت همان 100 تومان است درست برابر با 100 سنت .
آخرین اخبار