یک جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: ماندگاری اصالت چهارباغ عباسی اصفهان، نیازمند حفظ و تقویت کارکرد اجتماعی آن است.

حسن ثقفیان، گفت: برخی تغییرات و اقدامات انجام شده در پیاده راه چهار باغ عباسی به فراخور اقتضائات روز اجتناب ناپذیر بوده، اما مساله مهم این است که در این فرایند‌ها کمترین آسیب به پیشینه خاطره انگیز آن وارد شود.

او اظهار داشت: برخی تصمیم‌ها و ساخت و ساز‌ها در دوره‌های مختلف مدیریتی موجب شده است کارکرد‌های اجتماعی پیاده راه چهارباغ عباسی اصفهان کمرنگ شود.

ثقفیان با بیان اینکه بُعد مذهبی پیاده راه چهارباغ بر اساس مناسبت‌های مختلف به‌خوبی پوشش داده می‌شود، گفت: گسترش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خلاقانه و ارائه مشاوره از سوی کارشناسان در رابطه با چگونگی ساخت و ساز و فعالیت واحد‌های تجاری و خدماتی چهارباغ عباسی نیز ضروری است.

این جامعه شناس ادامه داد: لازم است با کمک گروه‌های علمی و فرهنگی و با اقداماتی مانند نمایش فیلم، تئاتر خیابانی، کتابخوانی و برنامه‌ها و تبلیغات فرهنگی، فضای این گذر تاریخی- اجتماعی را غنی‌تر کرد.

او ایجاد پارک پسماند برای کودکان، جانمایی فضا‌های مناسب سالمندان، ایجاد نمایشگاه‌های مینیاتوری از سازه‌های تاریخی اصفهان در مقیاس کوچک، استفاده از تلفیق نور، رنگ و آینه در طراحی‌های بصری و برپایی بازار‌های شبانه و نمایشگاه‌های فصلی را از راهکار‌های تقویت کارکرد‌های اجتماعی چهارباغ برای همه اقشار جامعه برشمرد.

این جامعه شناس ادامه داد: فضای شهری مفهومی اجتماعی است که امکان حضور برای تمام اقشار جامعه به‌طوریکسان در آن وجود دارد و این مساله باید در چهارباغ تقویت شود.

ثقفیان گفت: عناصر شهری می‌تواند برای شهروندان خاطره و حافظه جمعی ایجاد کند و هویت ساز باشد که توجه به این مساله با ایجاد حس تعلق به مکان در شهروندان بُعد اجتماعی را تقویت می‌کند.

جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه انسان و حضور او در عرصه‌های شهری نوعی سرمایه اجتماعی تلقی می‌شود، افزود: در این میان پیاده راه‌ها به دلیل نبود یا کم بودن حرکت خودرو در آن، دارای بیشترین حد تعاملات اجتماعی در بین انواع فضا‌های شهری هستند.

اردیبهشت سال ۹۷ بود که به دنبال اجرای طرح پیاده راه سازی چهارباغ عباسی، تردد خودرو در این محور تاریخی ممنوع شد.

چهارباغ یکی از بی نظیرترین محور‌های ارتباطی شهری و خیابان‌های تاریخی و اصلیِ اصفهان است که سی و سه پل، آن را به دو قسمت (خیابان چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی) تقسیم کرده و راه ارتباط چهار باغ بالا و چهارباغ عباسی بوده است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۰۸:۴۱ ۱۰ دی ۱۴۰۱
این محل میتواند محل خوبی برای اسکیت بازی،دوچرخه سواری،حرکت خودروها و موتورهای برقی و پیاده رویی و خلاصه خیابانی پاک و ورزشی شود