عربستان برای بزک کردن چهره خود در غرب و سرپوش گذاشتن بر اقدامات غیرانسانی خود، میلیون‌ها دلار هزینه کرده است.

رسانه‌های اروپایی و آمریکایی از سیاست عربستان سعودی برای بزک کردن چهره خود در اروپا و آمریکا خبر دادند. عربستان برای این کار دست به اقدامات غیر قانونی از طریق گروه‌های لابی زده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، به رغم اینکه عربستان سعودی تمام تلاشش را برای بهبود چهره خود در اروپا کرده است، اما همچنان این کشور وجهه خوبی در میان اروپایی‌ها ندارد.

روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» در گزارشی جامع نوشت اروپا اقدامات سعودی و فعالیت‌های غیرقانونی آن از طریق گروه‌های فشار و سازمان‌های لابی را برای بزک چهره خود در اروپا زیر نظر دارد. عربستان گمان می‌کند می‌تواند آنچه را که می‌خواهد در عرصه جهانی انجام دهد. ریاض در همین راستا تلاش کرده است با لابی گری در نهاد‌های اروپایی وجهه خود را بهبود بخشد. وجهه‌ای که همچنان در اذهان اروپایی‌ها منفی است.

مجله آمریکایی «نیو ریپابلیک» لقب «کلپتوکراسی» [دزدسالاری]سال ۲۰۲۲ را به محمد بن سلمان به عنوان سر دسته دزد‌ها داد. در مطلب این مجله آمده است: کلپتوکراس‌ها به صورت مخفیانه و غیرقانونی ثروت خود را افزایش می‌دهند و اموال حکومت را از آن خود می‌کنند.  بن سلمان مستقیما بر برنامه‌هایی که برای بهبود چهره خود و کشورش اجرا می‌شود و هدف آن‌ها تبدل چهره متعصب و تندرو سعودی به چهره‌ای بهتر است، نظارت دارد و در این راستا با نهاد‌های انتشاراتی و روابط عمومی غربی قرارداد بسته است.

روزنامه تایمز در تحقیقی محرمانه که از سوی نیروهایش در ریاض صورت گرفت متوجه شد که زنان کارگر منزل در عربستان با استفاده از برنامه کاربردی «حراج» به فروش می‌رسند یا به کسانی که پول بیشتری بدهند اجاره داده می‌شوند. این روزنامه تاکید کرد که در عربستان زندگی میلیون‌ها کارگر زن منزل، کشاورز و راننده در تنگنای شدید قرار دارد.

کارشناسان عقیده دارند که ریاض تاکنون توانسته است با هزینه کردن اموال زیاد بر روی نقض قوانین و حقوق بشر سرپوش بگذارد. حاضران در سومین کنفرانس سالیانه سازمان سعودی-اروپایی حقوق بشر اعلام کردند که ریاض میلیون‌ها دلار هزینه کرده است تا اذهان را از نقض حقوق بشر، اعدام‌ها و محاکمه و مجازات فعالان منحرف کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار