سومین سالگرد رستاخیز مردم خوزستان در تشییع پیکر سردار دل‌ها

۱۵ دی ماه ۱۳۹۸ سالگرد بزرگترین گردهمایی مردم خوزستان در شهر اهواز برای مراسم تشییع قهرمانان مبارزه با داعش است.

خوزستان سراسر عزا است و ماتم؛ این اولین بار است که این خیل جمعیت با چشمانی اشکبار در مراسمی وسیع گرد هم می‌آیند و یکصدا هر آنچه دارند را علیه ترور و خیانت فریاد می‌کشند.

از تختی در امانیه اهواز و میدان مولوی و پل نادری تا خیابان‌های ۲۴ متری، ۳۰ متری و سلمان فارسی و بخشی از بلوار آیت الله بهبهانی روبروی مصلی سراسر جمعیتی بود که در بی نظیر‌ترین مراسم تشیع جنازه شرکت کردند.

زمانی که پیکر شهدا را در تابوت‌هایی منقش به رنگ پرچم مقدس ایران سوار بر خودرو‌هایی حمل کردند، ناگهان تمامی جمعیت اشک از چشمانشان جاری شد و تا ساعت‌ها بعد نیز بسیاری همچنان در دل شان غم بود.

حضور در مناطق سیل زده خوزستان

دلیل علاقه مردم خوزستان به حاج قاسم به سال‌ها پیش باز میگردد زمانی که منازل غرق در آب بودند و سیلاب خانه و کاشانه مردم را با خود برد، اما تنها کسی که به وسیله بالگرد به منطقه سفر کرد سردار دل‌ها بود.

تصاویر او و همراهی با مردم عرب سیل زده خوزستان در شبکه‌های اجتماعی به شکل وسیعی منعکس شد و این مسئله محبوبیت ویژه او میان شهروندان خوزستانی را در پی داشت.

سومین سالگرد رستاخیز مردم خوزستان در تشییع پیکر سردار دل‌ها

سومین سالگرد رستاخیز مردم خوزستان در تشییع پیکر سردار دل‌ها‌می‌گویند خداوند به هر کس که بخواهد عزت می‌دهد و هر که را بخواهد خوار و ذلیل می‌سازد و همین هم شد؛ حالا در سومین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی قاتلان او با اتهام‌های مختلف خانه نشین هستند و منفور‌ترین‌ها در جهان، اما سردار دل‌ها تنها چند روز پس از شهادتش مزد تمامی زحماتش برای آزادی مردمان منطقه از سیاهی داعش را گرفت.

علی رغم آنکه هیئت حاکمه آمریکا تصور می‌کرد با ترور سردار شهید قاسم سلیمانی می‌تواند یاد و خاطره او را در دل‌ها از بین ببرد، اما واکنش‌های گسترده مردمی پاسخی واضح و آب یخی روی سر آن‌ها بود.

موج واکنش‌های منفی نسبت به ترور

تنها کمی بعد از ترور سپهبد قاسم سلیمانی، ابو مهدی مهندس و همرزمانشان موجی از واکنش‌های منفی و سوگواری در فضای مجازی به راه افتاد، سپس حضور گسترده مردم در تشییع پیکر این شهدا فضای حقیقی را هم به رخ دشمنان ایران کشاند.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی نقش ویژه‌ای در گسترش نفوذ ایران در خارج از مرز‌ها و به خصوص منطقه داشت و واکنش‌های فعالانه از سوی او در برابر نقشه‌های غرب برای خاورمیانه، معادلات را بر هم زد.

سومین سالگرد رستاخیز مردم خوزستان در تشییع پیکر سردار دل‌ها

نابودی خلافت خودخوانده داعش در ۲ کشور سوریه و عراق که مردم این مناطق را با عقاید مختلف تحت فشار و ستم مجبور به اجرای احکام افراطی می‌کردند، بزرگترین دستاورد شهید سلیمانی نه فقط برای منطقه خاورمیانه که برای جهانیان بود.

داعش طاعون سیاهی بود که با پول و زر هنگفت و فکر و عقیده و تبلیغات گسترده در رسانه‌ها توانسته بود هزاران زن و نوجوان را از بسیاری کشور‌های غربی به خاورمیانه بکشاند تا برای آنچه «جهاد علیه کفار» می‌خواندند تربیت شده و عملیات انجام دهند، اما این در حالی بود که به اعتقاد کارشناسان آن‌ها هرگز به اسراییل حتی نگاه چپ هم نکردند و این مسئله واکنش مقامات ایرانی و کارشناسان مستقل را در پی داشت که متوجه شدند هدف آن‌ها تنها ایران و هم پیمانان آن است.

۳۰ آبان ماه ۱۳۹۶ سردار قاسم سلیمانی در پیامی به رهبر انقلاب پایان سیطره داعش بر کشور‌های عراق و سوریه را اعلام کرد و این یعنی پنبه کردن هر آنچه اتاق فکر‌های غربی رشته کردند تا از علاقه مردم منطقه نسبت به ایران بکاهند، اما پایان داعش بر آن افزود و تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

سومین سالگرد رستاخیز مردم خوزستان در تشییع پیکر سردار دل‌ها

ضد قهرمان کاریکاتور فروش

این مسئله کینه‌ای از سردار سلیمانی در دل آمریکا ایجاد کرد و در نهایت آن‌ها در حرکتی ناجوانمردانه و بی سابقه قهرمان ملی ایرانیان را در کشور ثالث ترور کردند.

مصطفی سپهری کارشناس سیاسی به ما می‌گوید که آمریکا با این اقدام خود نشان داد که یک ضد قهرمان است که با «ترور قهرمانان واقعی کاریکاتور‌های تخیلی را به جای قهرمان به مردم جهان می‌فروشد.»

او افزود: سردار شهید در رسانه‌های بین المللی به عنوان «فرمانده سایه» شناخته می‌شد، اما او همواره خود را «سرباز صفر ولایت» می‌دانست.

به گفته آقای سپهری شهید سلیمانی کلیدی‌ترین نقش را در پیشرفت نیرو‌های مقاومت در غزه علیه اسراییل به منظور دفاع مشروع داشت که در لبنان و سوریه و عراق نیز با اقداماتی ابتکار عمل را در دست گرفت؛ او همچنین پس از سقوط صدام و رژیم بعث با تجهیز گروه‌های نزدیک به ایران موجب توسعه نفوذ کشورمان شد.

این کارشناس سیاسی معتقد است که پیش از ورود شهید سلیمانی تمام منطقه در دست آمریکا و اسراییل بود و آن‌ها هر زمان اراده می‌کردند در هر کجای این منطقه جنگ به راه می‌انداختند و در نهایت نیز اشغال می‌کردند و سیاست‌های خود را پیش می‌بردند، اما پس از آن و شکست سنگین اعراب و مسلمانان در خاورمیانه سردار توانست که آن هویت و اعتماد به نفس مردم منطقه را بالا برد.

به اعتقاد او در زمان شهید سلیمانی بود که برای اولین بار اسرائیل با خفت از یک گروه شبه نظامی شکست خورد و همین رخداد نیز در سوریه و عراق دوباره تکرار شد و عامل اصلی آن نیز شهید سلیمانی بود.

سپهری توضیح می‌دهد که سردار سلیمانی تبحر خاصی در واکنش‌ها داشت و عمده آن‌ها قوی و سرنوشت ساز بودند و از کنش دشمنان نیز قدرتمند‌تر بودند.

این کارشناس سیاسی در خصوص نقش شهید قاسم سلیمانی در آزاد سازی عراق از اشغالگری آمریکا نیز گفت: ایالات متحده در عراق رسما با لشکرکشی اقدام به کشورگشایی کرد و پایتخت یعنی بغداد را اشغال کرد همین مسئله موجب آسیب هویتی و از بین رفتن اعتماد به نفس مردم عراق شده بود، اما پس از آنکه سردار سلیمانی با شخصیت رئوف خود وارد شد، این مسئله تغییر کرد.

سومین سالگرد رستاخیز مردم خوزستان در تشییع پیکر سردار دل‌ها

محبوبیت شهید سلیمانی به دلیل تاکید روی اشتراکات بود

سپیده محمدی جامعه شناس نیز می‌گوید که شهید سلیمانی شخصیتی بود که همواره از جناح بندی‌ها دوری می‌کرد و به جای تاکید روی اختلافات روی اشتراکات دست می‌گذاشت و همین مسئله موجب محبوبیت گسترده او میان مردم شد.

او گفت: شهید سلیمانی در میدان جنگ بسیار سخت و قدرتمند بود، اما برای مردم و شهروندان و مستضعفان جهان رئوف و مهربان بود و باید در این حوزه او را الگوی خود قرار دهیم و به لحاظ اخلاقی به آن نزدیک شویم.

خانم محمدی معتقد است که باید از جناح بازی و قطب بندی‌ها رها شد و به عنوان یک ایرانی روی همبستگی در این دوره مهم تاریخی تاکید داشت و این همان چیزی است که برای شهید سلیمانی اهمیت داشت.

محبوبیت شهید سلیمانی به دلیل دوری از اختلافات و جناح بندی‌ها مسئله‌ای است که عمده مردم و کارشناسان روی آن اتفاق نظر دارند و همین بود که توانست او را به محبوب دل‌های یک ملت تبدیل کند، اما آن‌ها که هرگز نمی‌خواستند یک نماد و یا فرد به عنوان عامل وحدت ایرانیان مطرح باشد علاوه بر ترور فیزیکی اقدام به ترور شخصیتی شهید سلیمانی کردند.

اگرچه آنچه همچنان مشخص و قطعی است، محبوبیت شهید سلیمانی میان عمده مردم است و همان هم رستاخیزی را در تشییع پیکر آن شهید در خوزستان و سایر نقاط کشور رقم زد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.