براساس پژوهش یک تیم بینالمللی، نوجوانان از خانوادههایی با درآمد کمتر، احتمالاً بیشتر به رسانههای اجتماعی معتاد میشوند. این پژوهش نشان داد که میان نابرابری اقتصادی و استفاده مشکلساز از شبکههای اجتماعی و پیامرسانها ارتباط وجود دارد.
پژوهشگران از جمله فرَنک اِلگار (Frank Elgar) از دانشگاه مکگیل در کانادا، متوجه شدند که برخی از نوجوانان دچار شش (یا بیشتر) رفتار اعتیادگونه بودند؛ مثلاً اظهار کردند هنگامی که از رسانههای اجتماعی استفاده نمیکنند احساس بدی دارند، تلاش میکنند کمتر از این رسانهها استفاده کنند، اما موفق نمیشوند و از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند تا از احساسات منفی فرار کنند. این نوجوانان همان افرادی بودند که از رسانههای اجتماعی به نحوی استفاده میکردند که دچار مشکل میشدند.
وضعیت در مدارس بدتر است؛ زیرا در آنجا تفاوتهای مالی میان همکلاسیها بیشتر بهچشم میآید. این پژوهش بر روی ۱۷۹ هزار دانشآموز در ۴۰ کشور انجام شد و نشان داد که به راهبردهایی (استراتژیهایی) جدید نیاز داریم تا بتوانیم آنها را از رسانههای اجتماعی جدا کنیم.
پژوهشگران معتقدند قانونگذاران باید وارد عمل شوند تا رفتارهای آسیبرسان نوجوانان را محدود کنند. این الگوهای منفی شامل ناتوانی در کاهش استفاده از رسانههای دیجیتال یا دروغگفتن به دوستان و خانواده درباره استفاده از رسانههای اجتماعی است.