سخنگوی دولت گفت:هروقت کشور در مسیر پیشرفت حرکت کرده دشمنان تمام قد وارد عمل شده اند تا این حرکت شتابان را متوقف کنند.

علی بهادری‌جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت در نشست مسئولین سیاسی بسیج دانشجویی خواهران در آبعلی حاضر شد و به پرسش‌های دانشجویان حاضر در این اردو پاسخ داد.

بهادری جهرمی در این جلسه ضمن تأکید بر اهمیت توجه و برنامه‌ریزی برای آینده گفت: در آیات و روایات داریم که هر کشور و قومی خودش آینده‌اش را ترسیم و طراحی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که پیشرو و آینده‌ساز باشد یا پیرو باشد و آینده‌اش را دیگران بسازند. در این مسیر هم طبیعتاً رقابتی بین افراد و جوامع وجود دارد و هر که فعال‌تر باشد، موفق‌تر است.

وی ادامه داد: ما با توجه به اختلاف دیدگاه جدی که در جهان‌بینی‌مان با برخی کشورها داشتیم، در مسیری که برای رشد طراحی می‌کنیم نیز نگاه متفاوتی داریم. مسئله این است که جامعه مطلوب چه جامعه‌ای است، به عنوان مثال در آن آزادی ازدواج با همجنس نماد آزادی و مطلوبیت است یا اینکه استحکام بنیان خانواده مطلوبیت دارد؟

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در رقابت برای آینده‌سازی به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم، تفاوت معناداری بین کشورهای جهان ایجاد شد؛ عده‌ای از کشورها درگیر جنگ شدند و عقب افتادند و بخشی از کشورها که در راس‌شان ایالات متحده آمریکا بود، پیشرو شدند زیرا از جنگ دور ماندند.

بهادری جهرمی تشریح کرد: کشورهای پیروز جنگ جهانی دوم از جمله آمریکا، انگلستان، فرانسه و شوروی ساختاری در سازمان ملل به نام شورای امنیت ایجاد کردند تا به ادعای خودشان از جنگ پیشگیری کنند ولی عنان این ساختار با حق وتو در دست خودشان بود، خلاصه حق وتو نیز همین است که کاری که من بخواهم در جهان می‌شود و کاری که نخواهم نمی‌شود که این مسئله خیلی شفاف است.

وی تصریح کرد: ساختار سازمان ملل مبتنی بر حق وتو برای تنظیم‌گری جهان با قواعد حقوقی است، یعنی زورگویی و دیکتاتوری قانونی به وسعت جهان تشکیل شده است. بعد از آن نیز تقریباً با فاصله یک سال در معاهده دیگری دلار را به عنوان ارز مبنای جهانی اعلام کردند. این اقدام آثار بسیار زیادی به نفع آمریکا داشت که یکی از آنها اشراف نسبت به همه مبادلات جهانی است، یعنی آمریکا می‌داند که رقبای اقتصادی‌اش چه مبادلاتی را انجام می‌دهند ولی رقبای آن از مبادلات آمریکا مطلع نیستند.

قدرت برتر جهانی شدن ایالات متحده، بر مبنای بمب اتم و قدرت نظامی است

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر جنگ نباشد چرخه اقتصاد آمریکا نمی‌چرخد و الگوی توسعه آمریکا مبتنی بر جنگ است، اظهار کرد: در زمینه قدرت نظامی هم آمریکا با بمب اتمی که به هیروشیما و ناکازاکی زده بود، دیوانه بودن خودش در حوزه نظامی را به همه نشان داد. قدرت برتر جهانی شدن ایالات متحده، بر مبنای بمب اتم و قدرت نظامی است.

بهادری جهرمی در مورد نقش ایران در نظم بعد از جنگ جهانی دوم بیان کرد: در تقسیم بندی وظایف کشورها توسط پیروزان جنگ جهانی دوم، ایران به عنوان تأمین کننده انرژی این کشورها و ناظم منطقه انتخاب شد ولی ناظمی که مستقل نبود و فرمانده نظامی‌اش هم از سگ آمریکایی جایگاه پایین‌تری داشت؛ یعنی ناظمی که برای آمریکا نظم‌آفرینی می‌کرد نه برای ملت خودش.

وی اظهار کرد: در این الگوی طراحی شده و مهندسی شده برای قدرت جهانی، مردم ایران انقلابی به رهبری حضرت امام انجام دادند و گفتند ما این هندسه قدرت را قبول نداریم و می‌خواهیم خودمان آینده‌مان را تعیین کنیم و در این زمینه پیشرو باشیم.

یک ملت در حال رشد هستیم که دشمن داریم

سخنگوی دولت ادامه داد: برخی که شعار آزادی می‌دهند توجه نمی‌کنند که معنی آزادی همین است، یعنی خودمان سرنوشت‌مان را مشخص کنیم نه اینکه کسی از بیرون سرنوشت ما را مشخص کند؛ حضرت آقا چند سال پیش به زیبایی این مفهوم را تبیین فرمودند که استقلال یعنی آزادی در سطح ملی.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان‌اش اظهار کرد: طبیعتاً در طی ۴٣ سال گذشته اشتباهاتی در حکمرانی کشور وجود داشته است ولی صرف نظر از آن باید در نظر بگیریم که ما یک ملت در حال رشد هستیم که دشمن داریم؛ ما در قضاوت عملکردمان باید موانع خارجی و ضعف‌ها و سوءمدیریت درونی را با هم ارزیابی کنیم.

بهادری جهرمی تصریح کرد: پیشرفتی که جمهوری اسلامی طی چهل و چند سال اخیر داشته، در عموم شاخص‌ها با صدها سال گذشته تاریخ خودمان و کشورهای منطقه و میانگین رشد جهانی قابل مقایسه نیست. البته این رشد همواره و در تمام دوره‌ها یک‌سان نبوده و به عنوان مثال ما در دهه نود در سیر نزولی این رشد قرار داشتیم.

وی افزود: در دهه ۹۰ تحریم‌های اقتصادی علیه کشور ما شدت گرفت و همزمان با جنگ رسانه‌ای هجمه گسترده‌ای علیه امید و اعتماد مردم ما صورت گرفت ولی در عین حال توان و ظرفیت های رسانه ای کشور به درستی فعال نشد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: به عنوان مثال در جنگی که در فضای مجازی صورت گرفت و رهبر انقلاب دستور تشکیل شبکه ملی اطلاعات را دادند، در تمامی دهه نود شبکه ملی اطلاعات کمتر از ۳۰ درصد رشد داشت ولی در طول یک سال و ۳ ماه این دولت، حدود ۳۰ درصد رشد در شبکه ملی اطلاعات داشتیم و پیشرفت این شبکه امروز به ۶٠ درصد رسیده است. در جنگ اقتصادی نیز همین طور بود و عده ای به جای استفاده از توان داخلی، به رفع تحریم ها و خارج کشور امید بسته بودند و معلوم است که نتیجه آن رویکرد تضعیف کشور در یک دهه اخیر بود.

بهادری جهرمی تصریح کرد: همان زمان رئیس وقت بانک مرکزی در مورد آثار برجام صراحتاً گفت «تقریباً هیچ» ولی امروز آمارهای اقتصادی نشان می دهد این وضعیت در سایر بخش ها نیز وجود داشته و در طول یک دهه اخیر نه تنها پیشرفت نداشتیم بلکه پسرفت نیز کردیم زیرا رقبای ما هم‌زمان در حال پیشرفت بودند و اگر با خلق پول، تورم ایجاد نمی‌شد، سفره مردم کوچک نمی‌شد.

در آذرماه امسال ۱۳ روز بدون فوتی کرونایی داشتیم

سخنگوی دولت با اشاره به اوضاع نابسامان کشور در حوزه‌های مختلف در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بیان کرد: دولت مردمی سال گذشته در یک شرایط سخت و مسیر غلط کار را بدست گرفت و در طول یکسال گذشته تلاش کرده است اوضاع را بهبود بخشد و کشور را به سمت مسیر پیشرفت واقعی حرکت دهد.

بهادری جهرمی تشریح کرد: ما در ابتدای شروع به کار دولت با اتکا به توانمندی داخلی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های جهانی واکسیناسیون کرونا را به سطحی رساندیم که در آذرماه امسال ۱۳ روز بدون فوتی کرونایی داشتیم و تمام محدودیت‌های کرونایی هم برداشته شده در حالیکه در کشورهای اروپایی و آمریکا هنوز آمار کشته‌های سه رقمی کرونا وجود دارد؛ این در حالی است که در یک سال و نیم آخر دولت قبل، ما در تمامی میانگین‌های جهانی سلامت پایین‌تر بودیم و کشته‌های ۷۰۰ نفری کرونایی در روز داشتیم.

وی ادامه داد: در اینجا و زمانی که دشمن دید که ما به سمت درمان مشکلات می‌رویم و مدیریت داخلی ما دیگر لبه دوم قیچی تحریم آنها نیست، مسیر را تغییر داد و همان دشمنی که ۱۰ سال پیش گفته بود تحریم ما فلج کننده است، ۲ هفته پیش اذعان داشت که تحریم‌های‌شان ناکارآمد شده زیرا ما با عملکرد متوازن و توجه به تولید داخل و توجه به ظرفیت‌ها، مسیر رشد اقتصادی و مقابله با تحریم را شروع کردیم.

هروقت کشور در مسیر پیشرفت حرکت کرده دشمنان تمام قد وارد عمل شده اند

سخنگوی دولت درباره دلایل ایجاد ناآرامی‌های اخیر در کشور توسط دشمنان تصریح کرد: تجربه سال های گذشته نشان داده است هروقت کشور در مسیر پیشرفت حرکت کرده آنها تمام قد وارد عمل شده اند تا این حرکت شتابان را متوقف کنند؛ به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند که اصلی‌ترین مقابله ما با این اقدامات دشمن، استمرار و سرعت بخشی به این مسیر خدمت است که ما هم این امر را تکلیف خودمان می‌دانیم ان‌شاءالله این مسیر را با سرعت بیشتر پیش خواهیم رفت.

بهادری جهرمی در بخش دیگری از سخنان‌اش با اشاره به افزایش بودجه آموزش و پرورش در دولت سیزدهم گفت: در حال حاضر ۱۴ درصد از بودجه عمومی به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است که عدد قابل قبولی است اما ۹۵ درصد این بودجه صرف هزینه جاری می‌شود، پس اگر خروجی مطلوب نیست، باید بر روی بهره‌وری‌مان توجه کنیم و برای همین است که دولت در شاخص‌های رشد در حوزه‌های مختلف، ۵۰ درصد اصلاحات رشدی را بر روی بهره‌وری متمرکز کرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در این دولت ۵۰۰ هزار خانه خالی را شناسایی کرد و برای آن‌ها مالیات مشخص شده و اظهارنامه مالیاتی صادر شده و آنها ابلاغ شده که یک قدم رو به جلو است. دولت در مسیر اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی قرار گرفته است ولی زیرساخت‌های اطلاعاتی ما در عموم حوزه‌ها دچار ضعف است و در یک جاهایی نیز نیازمند همکاری فرابخشی است، مثلاً در همین مورد نیاز داریم که سازمان ثبت اسناد که زیر مجموعه قوه قضائیه است، ارتباط جدی‌تر و گسترده‌تری با ما داشته باشد.

ترک کننده میز مذاکره در برجام نخواهیم بود

بهادری جهرمی در خصوص تغییر مدیران سابق ناکارآمد اضافه کرد: رئیس‌جمهور کمیته‌ای برای همین منظور نیز مشخص کرد و معاون اجرایی رئیس‌جمهور، نهاد ریاست جمهوری و بازرسی ویژه رئیس‌جمهور موارد را تک به تک بررسی می‌کنند و جاهایی که جابجایی صورت نگرفته یا حرف و حدیثی در مورد جابجایی‌ها است را مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

وی درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم بیان کرد: خط قرمز دولت اجرای تدابیر و نگاه‌های روشن مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف از جمله سیاست خارجی است و همان‌گونه که پیش از این روی خطوط قرمز ایستادیم، کماکان از آن‌ها عقب‌نشینی نخواهیم کرد. ما کماکان ترک کننده میز مذاکره در برجام نخواهیم بود ولی همه تخم‌مرغ‌ها را هم در یک سبد نخواهیم گذاشت.

هشت فرمان خودرویی رئیس جمهور در حال تحقق است

سخنگوی دولت با اشاره به آغاز واردات خودرو و همزمان تلاش دولت برای افزایش کیفیت خودرو نیز گفت: هشت فرمان خودرویی رئیس جمهور در حال تحقق است و یکی از کارهای بسیار جدی که دولت در حوزه خودرو کرده، این بود که خودروسازهای مختلف خصوصی و دولتی را در تولید برخی از محصولات با هم شریک کرده تا با سرمایه گذاری مشترک بتوانند تولیدات با کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر عرضه کنند و همزمان برای‌شان بازاریابی نیز کرده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: ما حدوداً معادل ۷۰۰ میلیون یورو با روسیه قرارداد صادرات قطعات و محصولات خودرویی بستیم. وقتی بازار کار را برای تولید کننده قطعه افزایش می‌دهیم و از آن طرف خودروسازان را با هم شریک می‌کنیم که به صورت واحد قطعه تولید کنند، زمینه افزایش کیفیت فراهم می‌شود. این فقط یک فقره از بیش از ۱۰ اقدامی است که دولت برای افزایش کیفیت خودرو انجام داده و می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان‌اش اظهار کرد: مجلس در بودجه دولت را مکلف کرده که نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و تولید کننده‌ها را افزایش دهد زیرا نرخ گاز جهانی افزایش پیدا کرده است. این تکلیف قانونی اگر اجرا می شد برای دولت حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشت اما دولت برای حمایت از شرکت‌های بورسی و جلوگیری از ضرر مردم در بورس این کار را نکرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه مجلس اخیراً آقای خاندوزی و آقای میرکاظمی را خواست برای همین بود که گفتند در تبصره ۱۸ قانون بودجه برای دولت منبع درآمد پیش بینی شده بوده و چرا نرخ خوراک را افزایش ندادید. دولت برای حمایت از بورس نرخ گاز خوراک را افزایش نداد زیرا سال گذشته که خبر تصویب افزایش در کمیسیون آمد، بورس قرمز شد و قطعاً با اجرای آن شرایط بدتر می‌شد. این دولت، دولتی نیست که با ضرر زدن به مردم در بورس برای خودش منفعت ایجاد کند بلکه با یک سیاست متوازن تلاش می کند تا چرخ اقتصاد ما بچرخد.

بخشی از افزایش قیمت دلار در این دولت ناشی از افزایش قیمت جهانی بوده است

بهادری جهرمی در مورد افزایش قیمت‌ها در برخی بازارها ازجمله ارز و خودرو نیز گفت: تا زمانی که نتوانیم تورم ۶۰ درصدی در دولت گذشته که در این دولت به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و سرعت نرخ رشد سرعت نقدینگی ۴۴ درصدی دولت گذشته که اکنون به ۳۴ درصد رسیده را مهار کامل کنیم، بخشی از سریز اثر تورمی آن در همه بازارها از جمله ارز و خودرو و سکه قابل مشاهده است.

وی افزود: همچنین ایالات متحده بعد از تورم ناشی از تزریق پولی که در ایام کرونا داشت، نرخ بهره‌اش را افزایش داد که در نتیجه آن نرخ دلار در همه جای جهان افزایش پیدا کرد. بخشی از افزایش قیمت دلار در این دولت ناشی از افزایش قیمت جهانی و بخش دیگر به دلیل تورم و سایر مسائل بوده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت مصمم به وعده‌هایی که داده عمل کند، گفت: آقای رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت بر این قضیه تاکید کردند زیرا رهبر انقلاب بارها به دولت بر این قضیه تأکید داشتند و اگر دولت احساس کند وعده‌ای را نمی‌تواند اجرا کند، شفاف و صادق به مردم می‌گوید.

بهادری جهرمی اضافه کرد: ما ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را یک ضرورت می‌دانیم و ان‌شاءالله انجام هم خواهیم داد. نکته که آقای بذرپاش در مجلس در این مورد گفتند نیز حرف درستی است، او نگفت که ما ۴ میلیون مسکن نمی‌سازیم بلکه می‌گوید اگر دولت بخواهد صرفاً با منابع دولتی ۴ میلیون مسکن بسازد، در ظرف بودجه نشدنی است لذا دولت باید حاکمیتی این کار را پیش ببرد و نه تصدی‌گرایانه.

وی اضافه کرد: مثال این نوع عملکرد، سیاست دولت در اعطای زمین است. ما برای ساخت ۴ میلیون مسکن نباید متصدی صرف باشیم و باید به صورت حاکمیتی و سیاستگذارانه ورود کنیم، یعنی بخشی از این مسکن‌ها را مستقیم دولت بسازد، بخشی از طریق شهرداری‌ها یا توسط خود مردم با اعطای زمین‌ ساخته شود. آقای بذرپاش هم به این نکته اشاره می‌کردند که اگر مجلس می‌خواهد به او رأی اعتماد بدهد، باید در سایر قواعدگذاری‌ها و کمک‌بخشی‌ها به رشد ساخت‌وساز مسکن حمایت کند تا تمام بخش‌های دولتی و خصوصی کمک کنند این وعده محقق شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: بازار ارز ما ایراداتی دارد که ما مستمر درحال اصلاح آن هستیم؛ به عنوان مثال ما با افزایش فروش نفت تا حدود زیادی آن را اصلاح کردیم. همیشه در ایام سال نوی میلادی قیمت ارز بالا می‌رود و به علاوه وقتی که دشمنان از ناامنی های خیابانی ناامید شدند تلاش کردند این آشوب و ناامنی ها را به عرصه اقتصادی سوق دهند و به مردم ضربه زنند.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار کاذبی در حوزه ارز ایجاد شده که موقتی است؛ همان گونه که نا آرامی‌های چند ماه اخیر موقتی بود، این افزایش قیمت ارز نیز به همین دلیل موقتی است و ناشی از این نوع بازارسازی‌ها و فشارهاست.

ما رتبه ۱۶ دنیا را از نظر تولید علم در پزشکی داریم

وی پاسخ به سئوال دیگری در مورد پیشرفت کشور در زمینه پزشکی نیز بیان کرد: کشور ما بدون شک در حوزه پزشکی جزو کشورهای پیشرو جهان است. ما رتبه ۱۶ دنیا را از نظر تولید علم در پزشکی داریم. روزی پزشکانی از هند و پاکستان به ایران می‌آمدند تا ما را درمان کنند ولی امروز ما پیشرو در این علم هستیم و می‌توانیم ارائه کننده خدمات باشیم. 

سخنگوی دولت افزود: امروز دانشجویان خارجی از کشورهای همسایه به دانشگاه‌های علوم پزشکی ما می‌آیند تا تحصیل کنند و این تفاوت در طی سال های پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده است. در مورد آموزش پزشکی و عملکرد دولت سیزدهم نیز این دولت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پزشکی را اجرا کرده است تا عدالت در زمینه بهداشت و سلامت بهبود یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۲ دی ۱۴۰۱
ولی بازار ارز و طلا و خیلی بازارهای دیگه کاذب نیست واقعی است قیمت دلار پایین نیامد و تا صد هزار تومان هم بالا خواهد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۴ دی ۱۴۰۱
چرا باید اقتصاد ما به دلار گره بخوره؟کدوم مسئولین در این زمینه کوتاهی کردن؟جوابشون در پیشگاه خدا چیه؟واقعا این انصافه همیشه در اضطراب افزایش قیمت ها باشیم؟
Iran (Islamic Republic of)
قاسم سلیمانی
۱۱:۵۶ ۱۴ دی ۱۴۰۱
ما مردم ساده هر چی بگی باور میکنیم من جون 31 ساله کاش همون تورم روحانی ازدواج میکردم نه این تورم کم شما ....!!!! واقعا این حرف ها قلب ادم به درد میاره شما باید شب و روز تلاش کنید ارزونی و رفا ملت بهتر از دیروز بشه نه بهونه که دولت قبل تورم زیاد بود خوب الان تورم شما کمه چرا همه چیز هر روز گرون تر میشه یک روزی هم نشده استرس نداشته باشیم خدایا پس کی ارزونی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۹ دی ۱۴۰۱
خدا رو شکر خودمون رو توی دانشگاه های پزشکی راه نمیدن کشورهای همسایه رو راه میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۹ دی ۱۴۰۱
بیشتر اره ابدی میشه تاموقتی...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۰۱ ۰۹ دی ۱۴۰۱
کسری بودجه‌ و تحریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۸ دی ۱۴۰۱
کم مزخرفات بگو دروغگوها اون دنیا جواب مردم رو چی میدید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۵۱ ۰۸ دی ۱۴۰۱
مشکل اصلی کسری بودجه دولته .کلی نهاد و سازمان و ارگان داریم که مصرف کننده اند و تولیدی ندارن دولت هم به دلیل تحریم ها درامد نفتیش خیلی کم شده و برای جبران هزینه هاش قیمت دلار رو بالا برده . اصولا در ایران فروشنده ارز دولته
Iran (Islamic Republic of)
خداترس
۱۹:۲۴ ۰۸ دی ۱۴۰۱
سخنگوی جوان چرا نمی گویی بیشتر این افزایش قیمت دلار داخلی و دست دلالان است که گردنی گلفت و شما دولتمردان حریف آنها نمی شوید اقای سخنگو ما حقوق به ریال می گیریم ولی از نون تا خودرو و مسکن ما ارتباط مستقیم با نرخ دلار دارد ما تقاضای دریافت حقوق به دلار هستیم تا کمتر زیان و شلاق تورم بر بدنمان سیاهی بگذارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۸ دی ۱۴۰۱
آقای سخنگوی دولت علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد چرا وقتی یک ملتی در اسارت دوخودرو ساز بود و وزیر صمت اینقدر در بحث واردات تعلل کرد که حالا خودرو را مردم باید تو مزایده بخرن و آنهم با سه برابر قیمت مصوب همه فکر می‌کنند که دست وزارت صمت و دو خودرو ساز تو یک کاسه هست و مردم را به این روز انداختن کدام - کشور با ملتش چنین میکنه و بحث دلار هم که می بینید حالا تورم حداقل 50 در صد هست و یک خانواده با در آمد ثابت ماهی 8.الی حد اکثر 9 میلیون چگونه از پس نان خانواده بر میاد زیر چرخ تورم 90 درصد جامعه نابود میشن اونی که ثروت داره ثروتمند تر و اونبی که فقیر هست فقیر تر میشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۱۱ ۰۸ دی ۱۴۰۱
بارهاگفته شده افزایش قیمت ها کذب است و واقعیت داشتند.این مثل قبلی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۸ دی ۱۴۰۱
دشمن راه ضربه زدن به اقتصاد ایران را بلد شده و آن چیزی نیست جز بالا بردن قیمت دلار ؟ در حال حاضر افزایش قیمت ارز همانند بیماری سرطان هست که دارد روز به روز در کل ارکان کشور آثار مخرب خود را به جا میگذارد اگر دولت و مسئولین به فکر چاره نباشند این سرطان میتواند کشنده باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۸ دی ۱۴۰۱
تا تامین کسری بودجه این روند ادامه دارد. می شود لااقل این را جواب بدهید چرا قیمت دلار که واحد پول دوم ما است هر روز افزایش پیدا می کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۰۸ دی ۱۴۰۱
شماها فقط بلدید حرف درمانی کنید. مردم از شما هیچی نمیخوان ، فقط شرایط اقتصادی رو برای مردم درست کنید. آخه این خواسته زیادیه؟؟؟؟؟ قیمت طلا و سکه و دلار و خوردو و خونه و...........‌ همه چی سر به فلک. جونن تو این کشور واسه خودش چه آینده ای ترسیم کنه؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۸ دی ۱۴۰۱
فقط میتونم بگم ما اشتباه کردیم که به این دولت و وعده هاش اعتماد کردیم!
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۰۷:۱۳ ۰۸ دی ۱۴۰۱
جهانیان و کشورهای دنیا و شرق و غرب برای ما دل نخواهد سوزاند همه بفکر منافع خود هستند و از اب گل الود ماهی میگیرند حتی دوستان ایران چین و روسیه هم نشان دادند که در کشاندن پای ایران به باتلاق گرفتاریهای خودشان تبحر دارند پس باید بیشتر متکی به خود باشیم که ما بیشتر تحریم داخلی هستیم تا تحریم خارجی هر چند تحریم خارجی هم بی تاثیر نبوده و نیست
∆∆∆∆{پس برای رشد دهها و صد برابری خودمان و کشورمان تلاش کنیم}∆∆∆∆
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۰۸ دی ۱۴۰۱
از چهار سال که یک سال و اندی رفت از خواب بلند شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۰۸ دی ۱۴۰۱
کارخانجات تولید مصالح ساختمانی دولتی را هم افزایش دهید و با تمام توان به افزایش کارخانجات سیمان و فولاد و غیره بپردازیم ،هم برای آبادی کشورمان و هم برای صادرات
#افزایش _کارخانجات_ مصالح ساختمانی
#افزایش _کارخانجات_ مصالح ساختمانی
#افزایش _کارخانجات_ مصالح ساختمانی
#افزایش _کارخانجات_ مصالح ساختمانی
#افزایش _کارخانجات_ مصالح ساختمانی
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۰۶:۴۹ ۰۸ دی ۱۴۰۱
آقای سخنگو من 20سال دارم کار می کنم و مستاحر هستم و با هزار امید مقداری پس انداز و چندین وام مختلف گرفتم و جمع مردم باهم شده 1میلیارد تومن و گذاشته بودم بانک و دنبال کیس مناسب خودم بودم که به یکباره ارزش پول و داری ام در یک عمر کار کردن شده الان یک چهارم ، حالا کی خسارت و جبران یک عمر زحمت من و خانواده ام را می کند چرا اینگونه عمل کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۰۸ دی ۱۴۰۱
این افزایش ناشی از بازار جهانی فقط برای ما بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
hoo
۰۶:۳۶ ۰۸ دی ۱۴۰۱
دقیقادرست است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۲ ۰۸ دی ۱۴۰۱
از این موقتی بودن زیاد شنیدیم که رسیده به اینجا‌. اگر میتونید برگردونید به قبل نه اینکه مثل دولت های قبلی بره بالا بعد دو زار بیاد پایین بگید کنترل کردیم. حقوق ها رو کمی زیاد کردید که به این وضع بندازید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۱ ۰۸ دی ۱۴۰۱
یه سوال ، مگه سلطان ارز و سکه رو اعدام نکردید ، پس چرا از اون زمان سکه ۲۰ میلیون تومان گران شد ، مگر هر سری کلی دلال ارز رو بازداشت نمیکنید پس چرا قیمت ارز ثبات پیدا نمیکنه ؟ جواب اینجاست ۹۹ درصد ارز دست دولت و بانک مرکزی هستش و عامل اصلی وضع موجود . آقایان دولت محرومان به شعور مردم توهین نکنید ، چطور ممکنه چهارتا دلال ارز در بازار تهران ارز یک مملکت رو بالا ببرند ، کیه که نداند بانک و دولت از این وضع موجود نهایت استفاده رو میبرند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۰۸ دی ۱۴۰۱
آره پراید 250 میلیون هم کاذب است سکه 20 میلیونی هم حبابه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۱۵ ۰۸ دی ۱۴۰۱
فقط به دادمردم برسیدچرا اینقدرگرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۸ دی ۱۴۰۱
موقت تمام شد گرونی و تورم شده دایم دایم

خدا به داد جوانان و زن و بچه هاشون برسه ; تورم و گرونی عجب چیز خانه هراب ونی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۸ دی ۱۴۰۱
بچه ها شوخی شوخی سنگ پرت میکنن و گنجشک ها جدی جدی میمیرن
حالا شما هی بازار و دلار رو به مسخره بگیرید جامعه و مردم جدی جدی بدبخت میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۸ دی ۱۴۰۱
نزدیک به دو سال که گذشت 4 ملیون که هیج 1 ملیون تحوبل بدید
یک زمان بدید برای اینکه دلار برگرده حداقل 30 تومن بشه
اگه راست می گید بگید 1 ماه دیگه دوماه دیگه کی دلار
میشه 30 تومن تمام حرف هاتون مثل 4 ملیون مسکن
ساختن می ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۷ دی ۱۴۰۱
تمام دولت ها هروقت دلار گران شد منکر شدن و وعده ارزان شدن دلار رو دادن ولی هیچ وقت وعده هاشون عملی نشد هر دولتی دلار رو با یه قیمتی تحویل گرفت و با چند برابر قیمت به دولت بعدی تحویل داد. دلیلش هم اینه که دولت ها با بالا بردن دلار هزینه های خود را تامین می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
" یک ملت در حال رشد هستیم که دشمن داریم "

یک دقیقه سکوت و تامل.

در حال رشد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۷ دی ۱۴۰۱
شما کم دروغ نمی گویید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۷ دی ۱۴۰۱
خاصیت تغییر دولتها چیه وقتی حرفها همون حرفهاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۷ دی ۱۴۰۱
اگر درس دانشگاه بود استاد میگفت اراجیف.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۷ دی ۱۴۰۱
باسلام طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد ؟؟خدا خیرتون بده ایشالا این طرح بزرگ وانقلابی وبت شکن هرچه سریع تر تصویب واجرا بشه وبرای 22بهمن خبر خوبی بهمون برسه. چه جوره که اینا آمار پرندگان مهاجر دریاچه ارومیه رو دارن ولی آمار این همه نیروی روزکار وواقی روندارن ؟ پس کد بیمه شده .کد محل اشتغال .وکدملی وشناسه اقتصادی برای چیه؟.اصلا مگه ازکسی که اطلاعی ازش نیست حق بیمه ومالیات حقوق کم میشه!! پس این کسورات رو برچه اساسی گرفته میشه وبه کجا میره! اصلا طرح بارمالی داشته باشه مگه راه دوری میره خرج خودمون وخانوادمون میشه اونم تو این اوضا تورم وحشت ناک
Iran (Islamic Republic of)
..
۲۳:۳۷ ۰۷ دی ۱۴۰۱
خدا را سپاس که کرونا مهار شد.
ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی نشدنی هست .
حالا بر فرض که قیمت ارز پایین بیاد مگه چقدر میخواد پایین بیاد ؟
تنها جایی که میتونن نقدینگی را مهار کنه فقط بورس هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۷ دی ۱۴۰۱
دروغگو ،دولت های قبل هم همین حرفها رو میزدن .همه چیز کار خودتون وبانک مرکزیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۷ دی ۱۴۰۱
2 سال رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
خیلی راحته اولیش به درون مسئولین بر میگرده ، عذرخواهی کردن یاد بگیرن چیزی از کسی کم نمیشه ولی خدا از غرور بدش میاد ، بعد تمام رانت دولتی نه با عوض کردن ادمها با تغییر سیستمها قطع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۷ دی ۱۴۰۱
دیگر به این دولت و مجلس امیدی نیست باید رهبری مستقیما ورود کنن تا شاید فرجی بشه هر که نالایقه و مردم ناراضی هستن بزارن کنار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۷ دی ۱۴۰۱
وعده وعید شعار و نسبت دادن ناکامی و تورم و مشکلات به دشمن فرضی
همین تو یکسال چیزی جز اینا ندیدیم و در آینده نخواهیم دید از دولت مردمی
طرفدارن دولت مردمی بیان این وضیعت گرانی ها و عدم کنترل عمدی قیمت ها را به .... نسبت بدن مثل همیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۷ دی ۱۴۰۱
شلغم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۷ دی ۱۴۰۱
سلام بر گرانی
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۳:۱۲ ۰۷ دی ۱۴۰۱
حرف و حرف و حرف ......
ظاهرا مهمترین مسئولیت در این دولت ، کار سخنگوی دولت هست !!!
که باید ادعاها و حرف ها و توجیح ها رو به مردم بیان کنه !!!
اوضاع فاجعه ی گرون فروشی و کیفیت خودرو و اوضاع مدیریتی کشور رو هم که ظاهرا اصلا به خودشون نمی گیرن !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
.شما را به خدا قسم میدهیم به فکر مردم بیچاره باشید آخه با چه رویی و با چه انرژی مثبتی توان حرف زدن مفت دارید تورو خدا تورو خدا فقط عمل کنید مردم میبینند کمتر حرف بزنید بلکه اصلا حرف نزنید فقط پاسخ گوی مردم باشید بازنشسته جهاد و قریب سه سال جبهه بودم سه فرزند دانشجو دارم زندگی فلاکتباری داریم به هر دری میزنم و میزنیم نمیشه در این سن میرم کارگری ساختمانی اما شب جنازه ام به خانه میاد شمارا به دختر مظلومه رسولخدا و حسنین و زینبین قسم تان میدهم به فکر ما باشید ما که آرامش نداریم شما که صف اول و برای ما تصمیم میگیرید کاری کنید که پیش خدا و پیغمبرش و اهل بیت رسول خدا سرافکنده نباشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۷ دی ۱۴۰۱
فقطدارن بازیمون می دن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۷ دی ۱۴۰۱
تا کی میخوای با این حرفا به شعور خودت توهین کنی آقای جهرمی.مردم کشکرمون شعور سیاسی،اجتماعی و فرهنگی بالایی دارن.بیشتر از این خودت رو با این حرفا در چهره ی مردم بزرگ و فهیم ایران کوچیک نکن.تو هم از همین مردم هستی،چطور متوجه نیستی درد مردم چیه و داری چه حرفای بی اساسی تحویلشون میدی!!!!!!!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
آقای جهرمی لطفا ثبتنام خودرو رو آغاز کنید ، چرا قطره چکانی خودرو بیرون میدین ؟ آیا هدفتان غیر از گران کردن بازار خودروست..
شماها تاکی قراره سر مردم رو ببرین با این سومدیریتهاتون؟ مردم رو له کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۷ دی ۱۴۰۱
انقدر دروغ گفتین به جای دولت مردمی باید بگین دولت دروغ
Turkey
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۷ دی ۱۴۰۱
اون مسکنی که میسازید برید خودتون توش زندگی کنید، از بالا تا پایین فقط باد هوا تحویل مردم میدید وقتی اینکاره نیستید چرا کار تحویل میگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۷ دی ۱۴۰۱
غیر از مزخرفات چیزی هم برای گفتن ندارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۷ دی ۱۴۰۱
از نظر شما همه چیز کذبه.نه دلار رفته بالا نه سکه وطلا و نه مسکن خوراک وپوشاک.
فقط مواظب باشین قطار آقای رییسی خیلی تند نره تسمه تایم پاره کنه یا ازریل خارج بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
گور پدر ارز و مسکن،یه سوال!کی تو رو آورده سر کار؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۷ دی ۱۴۰۱
چه پیشرفتی !!!!!
از وقتی دلار شد هفت هزار تا الان که چهل هزار تومان همش میگن حباب یا کاذبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۷ دی ۱۴۰۱
این بنده خدا کاتب زبانی است وهیچکاره ایراد نگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۷ دی ۱۴۰۱
کلمه نهضت در این موضوع نشان دهنده انحصار طلبی هست .
۹۰ میلیون شده ۹۰۰ میلیون.
اگر فرض شود خدمات رفاهی مثلا تحقیق دانشگاه بود استاد میگفت جالب نیست و اصلاح شود . اما این نهضت خانه صلیقه شخصی هستش.
و اگر امتحان دانشگاه بود حتما نامه مشروط نوشته می‌شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۷ دی ۱۴۰۱
کلمه نهضت در این موضوع نشان دهنده انحصار طلبی هست .
۹۰ میلیون شده ۹۰۰ میلیون.
اگر فرض شود خدمات رفاهی مثلا تحقیق دانشگاه بود استاد میگفت جالب نیست و اصلاح شود . اما این نهضت خانه صلیقه شخصی هستش.
و اگر امتحان دانشگاه بود حتما نامه مشروط نوشته می‌شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
از نظر شما همچی کاذب و حباب هست اما مردم گرانی و واقعیت می بینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۷ دی ۱۴۰۱
لعنت خدا بر قوم ظالمین
Iran (Islamic Republic of)
مستر ترول
۲۲:۲۲ ۰۷ دی ۱۴۰۱
دلار شده 40 تومن برم پراید بخرم خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۷ دی ۱۴۰۱
حتما بالا رفتن قیمت دلار کار دشمنان ایران هستش دولت آقای رییسی که کاری جز جنگیدن با این دشمن فرضی ندارند من میترسم آخرش چند نفر از وزرای دولت آقای رییسی اسیر دشمن فرضی بشن بعدش ما بریم آزادشون کنیم کشته بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۷ دی ۱۴۰۱
وعده ویلا منطقی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۷ دی ۱۴۰۱
اتفاقا هرموقع مسئولين مملکت توانایی اداره مملکت رو نداشتن دشمن چشم طمع به این مملکت دارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۷ دی ۱۴۰۱
شما میگی افزایش قیمت ارز موقتی و کاذب هست، آیا در آینده که قیمت دلار کاهش پیدا کنه اجناس هم به قیمت قبل برمیگردن؟؟؟ مشخصه که این اتفاق نمیوفته قیمت همه چیز با دلار روزانه بالا میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۸ دی ۱۴۰۱
بله. تا وقتی تولید داخل شکل نگیره وضع همینه. متاسفانه واردات همیشه به صرفه تر از تولید هست. چون قیمت ارز واردات زیر قیمت ارز واقعیه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۵:۵۸ ۰۸ دی ۱۴۰۱
تاحالا هرچه وزیر محترم صمت گفته اند برعکس شده است خوب بود دستر داده میشد مقامات با کم گویی وعمل گرایی مردم را در مقابل عمل. انجام شده البته مثبت قرار میدادند؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
حاجی
۰۷:۴۵ ۰۹ دی ۱۴۰۱
یکی از این کارهایی که باعث پایین اومدن قیمت ها میشه حذف دلار هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۷ دی ۱۴۰۱
دولت حرف
دولت بی عمل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
بله ایشون راست میگن بازار ارز کاملا موقتیه
البته منظورشون اینه قیمت امروز با فردا حتما متفاوته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
چه تضمینی میدهی که موقتی است؟ یعنی چه تضمینی میدهی که کاهشی میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
چه تضمینی میدهی که موقتی است؟ یعنی چه تضمینی میدهی که کاهشی میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۷ دی ۱۴۰۱
به داد مردم برسید قیمت خودرو را کنترل کنید خواهشمندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۷ دی ۱۴۰۱
به داد مردم برسید قیمت خودرو را کنترل کنید خواهشمندم
Iran (Islamic Republic of)
جان فدا
۲۱:۵۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
آقای سخنگو چرا اعلام نمی کنید کسانی که از صرافی نسبت به خرید دلار می کنند و باعث کمبود و گرانی دلار در بازار میشوند از دریافت یارانه محروم می‌شوند ؟ افراد عادی که پولی برای خرید دلار و نگهداری در منزل ندارند اینها همان افراد تمکن جامعه هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۰۸ دی ۱۴۰۱
حالا ,عزیز و نازنین، فکر میکنی این افراد لنگ یارانه اند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۷ دی ۱۴۰۱
اونوقت بودجه ساخت ۴ملیون مسکن روازکجامیاری..حتما با گرون کردن آب وبرقوگاز ..‌دلار.‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۷ دی ۱۴۰۱
عجب
کاش به جای اینقدر حرف زدن عمل می‌کردید قطعا نتایج بهتری دارد
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۲۱:۳۹ ۰۷ دی ۱۴۰۱
دلار های ذخیره شده در گاوصندوق های مردمی که وام گرفتن و دلار خریدن،جو روانی که حتی در روز های تعطیل هم تو کانال های تلگرامی اعمال میشه و بازار فردای هم میتونه عامل افزایش قیمت دلار باشه.مردم اگه همکاری کنن و به دلار به عنوان یک واحد رشد اقتصادی نگاه کنن و نه یک کالای تجملاتی . مشکلات کمتر خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
خیلی ساده لوحانه است که هرچیزی گران میشه را بندازید گردن مردم. مطمعن باشید عامل اصلی گرانی نه مردم که مسولان بی کفایت هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
آی گفتید. واقعا ناراحت میشم وقتی میبینم حتی افراد کاملا عادی هم دلال دلار شده اند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۲۳ ۰۸ دی ۱۴۰۱
مشکل اصلی کسری بودجه دولته به دلیل تحریم درامدهای نفتی کم شده و راهی جز افزایش قیمت دلار برا جبران کسری بودجه ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۷ دی ۱۴۰۱
اقای بهادر جهرمی خداوند متعال از حق الناس نخواهد گذشت, لطفا حق الناس در گفته های خود نکنید. ائمه معصومین شیوه گفتار با مردم را بارها گوش زد کرده اند, چرا رعایت نمیکنید؟! حق الناس صرفا دزدی و مال مردم خوری نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۷ دی ۱۴۰۱
دلار27000تومنی شد 43000تومن خیلی خنده داره کجایی عمو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
آقای سخنگوی دولت طرح هوشمندسازی یارانه نان به کجا رسید با این چندنرخی شدن آردهیچ نانوایی رقبتی به پخت نان ندارد همان مقدار راهم که پخت میکنندیااز وزنش میزنند یا تمایلی به بهبود کیفت نان ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
میسازید خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
کلاه قرمزی
۲۱:۰۴ ۰۷ دی ۱۴۰۱
من باور ندارم این حرفاتونو اگه می گفتین ۵ میلیون موشک باور میکردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۷ دی ۱۴۰۱
این فاجعه بازار رو درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۷ دی ۱۴۰۱
والا همیشه همینو میگین
ماشاله رو که نیست سنگ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
اینو نگی چی بگی
آخرین اخبار