سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت:میزان اراضی مازاد شناسایی شده سایر دستگاه‌ها ۸ هزار و ۹۰۳ هکتار است که این میزان با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور و وزارت راه شناسایی شده است.

در میز اقتصادی در خصوص میزان پیشرفت واگذاری زمین‌های مازاد دستگاه‌ها به طرح نهضت ملی مسکن با حضور مسئولان و کارشناس حوزه مسکن پرداخته شد.
سوال: انتقال سند و زمین مازاد دستگاه‌های دولتی به کجا رسید؟
آقای مالکی سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن: میزان اراضی مازاد شناسایی شده سایر دستگاه‌ها ۸ هزار و ۹۰۳ هکتار است که با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور و وزارت راه این میزان شناسایی شده است از این میزان سه هزار و ۸۴۶ هکتار موفق به اخذ سند شده است و هزار و ۲۱۱ هکتار را از دستور کار خارج کرده ایم به سبب این که  زمین یا امکان ساخت نداشته یا جز موارد ممنوع ماده ۹ بوده است یا دستگاه‌ها اقدام به فروش آن‌ها کرده بودند. سه و ۸۴۵ هکتار از شناسایی ما باقی مانده است که در مرحله اخذ سند است.
سوال: شناسایی‌ها به چه شکل انجام می‌شود؟
مالکی: بخشی از شناسایی ما به شکل میدانی است.
سوال: کدام بخش‌ها در این اقدام پیشتاز بوده اند؟
مالکی:زمین‌های وزارت جهاد آمار خوبی داشته و حدود هزار و ۹۱۷ هکتار برای وزارت جهاد بوده و بعد از آن نیز بیشترین شناسایی مربوط به دانشگاه‌ها بوده است.
سوال: وظیفه شناسایی زمین‌ها با کدام بخش است؟
مالکی: بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و قانون هم این تکلیف را به عهده وزارتخانه قرار داده است.
سوال: چرا برای بقیه اراضی سند صادر نشده است؟
آقای فلاح سرپرست معاونت املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: در مهر جلسات مختلفی برگزار شد حاصل این جلسات رشد بیش از هزار و ۲۰۰ درصدی در حوزه ماده ۱۰ بوده است و حدود هزار هکتار در راستای ماده ۹ اسناد اصلاح شده است.براساس قانون تشخیص زمین مازاد دستگاه به عهده وزارت راه و شهرسازی است، اما مشکلاتی وجود دارد در برخی از درخواست‌ها کل اراضی مورد نظر را در نظر دارند.اگر در خواستی بیاید و زمان دو ماه مورد نظر را سپری کند یک هفته‌ای اسناد صادر می‌شود.
سوال: ملاحظه برای شما مهم است یا قانون؟
مالکی: به عنوان وزارت راه و شهرسازی غیر از ملاحظه قانونی دیگر هیچ چیز را در نظر نداریم برخی از ملاحظات ما ناظر بر قانون است در بعضی از استان برخی مسئولان مقاومت‌های دارند.در این مدت عملکرد سازمان ثبت خوب بوده است
سوال؛ مشکل اصلی بخش شناسایی اراضی مازاد دستگاه چیست؟
آقای بیضایی کارشناس حوزه مسکن: اکنون باید ۴ میلیون قطعه اراضی برای زمین ساختمان تامین کنیم، ولی برای ۸ هزار هکتار دعوا ایجاد می‌کنیم به این شکل کم کاری‌ها پنهان می‌شود.
سوال:نظر شما چیست؟
ملکی: اساسا موضوع برنامه در خصوص ماده ده است تا کنون بالغ بر ۲۴ هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی را در اختیار طرح قرار دادیم بالغ بر ۲۳ هزار نیز در دستور کار است.۳۶هزار هکتار مکان یابی برای شهرک سازی پیشنهاد داده ایم.

بیضابی: یک سال از شروع طرح گذشته باید سه برابر سند می‌خورده است و حداقل دو میلیون زمین آماده سازی می‌شد، اما این مقدار ۲۴ هزار هکتار که مطرح شد حدود ۵۰۰ هزار واحد می‌شود و با دو میلیون واحد بسیار فاصله زیاد است.باید وزارت شهرسازی زمین‌های بخش خصوصی را هم وارد کند باید طرح‌های هادی بازنگری شود می‌توان با بخش خصوصی وارد فعالیت‌های مشارکتی شد.
سوال: نظر شما چیست؟
مالکی:باید اطلاعات کارشناس تازه شود ۱۲ هزار هکتار از زمین بخش خصوصی را تفاهم نامه امضاء کرده ایم، ولی باید یک فرآیند را طی کند و همه این موارد در حیطه وزارت راه و شهرسازی نیست ماده ۱۷ قانون تامین مسکن به عهده استاندار است و وزارت شهرسازی مسئول صفر تا صد موضوع نیست.
سوال: چند درصد عدم امکان انتقال اسناد به سبب چالش‌ها بوده است؟
فلاح: سازمان ثبت قطعا در راستای قانون قدم خواهیم برداشت چیزی که از ۸ هزار و ۹۰۳ هکتار تا ۸ هزار و ۸۴۶ هزار هکتار اختلاف است اشکالاتی دارند دستور العمل‌ها در حال تدوین است تا مشکلات رفع شود.
سوال: اهداف تا پایان سال چیست؟
مالکی:بحث شناسایی بحث میدانی است اگر بخواهیم شناسایی بیشتر شود خواهش این است که وزارت اقتصاد اطلاعات سامانه سادا را در اختیار ما بگذارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۴ دی ۱۴۰۱
یک کاری کردید که پدران مادران که چندین خانه و آپارتمان دارند
یکی را به اسم فرزندان نمی زنند
و میگن بگذار اول طرح نهصت۳ ملی ایتفاده۳ کن بعد واحد بهت میدم
آخرین اخبار