تخلف ۴۳ واحد تولیدی دارو و تجهیزات پزشکی در آذربایجان شرقی به دستگاه قضایی اعلام شده است.

در گزارش عملکرد تعزیرات حکومتی استان آذربایجان شرقی درباره طرح نظارت بر سازمان هان‌های بیمه گر، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و صنوف مربوطه در ستاد تدابیر ویژه دارو و تجهیزات پزشکی آمده است: در حوزه تجهیزات پزشکی از ۸۷ واحد تولیدی تعداد ۵۳ مورد و از مجموع ۴۴۳ شرکت توزیعی و اصناف نیز ۲۱۶ مورد و همچنین از ۴۶ بیمارستان و مرکز درمانی بازرسی صورت گرفت که در نتیجه تعداد ۲ مورد پرونده قضایی تشکیل و ۴۱ مورد نیز منجر به صدور تذکر کتبی شد.

طی هشت روز برگزاری این طرح، تعداد ۱۵۰ داروخانه در آذربایجان شرقی مورد بازدید قرار گرفته است که از این تعداد چهار مورد تخلفات جزئی داشتند و در بازدید از سه واحد داروسازی بزرگ استان وضعیت این تولیدی‌ها امیدوار کننده ارزیابی شد.

تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی اعلام کرد: در بازدید‌های انجام گرفته از تعداد ۱۵۸ مورد در حوزه‌های بیمه گری مواردی همچون بروز رسانی اخذ پرداخت مطالبات داروخانه ها، سیاست گذاری برای داروخانه ها، پیشنهاد تایید و تشکیل پرونده برای دارو‌های خاص، توزیع جغرافیایی برای تحویل دارو‌های خاص برای شهروندان شهرستانی، نظارت نامحسوس و آنلاین به همراه بازدید‌های میدانی و تحلیل نسخ دارویی بعد از جمع آوری مورد توجه قرار گرفته است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: با تعامل و همکاری‌هایی که از سوی روسا و مدیران این ستاد اعم از استانداری، تعزیرات حکومتی، معاونت‌های غذا و دارو، درمان و بیمه‌ها انجام شده است تاکنون مسائل و مشکلات پیش رو در حد توان رفع شده است.

آقای نجفی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های انجام گرفته توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص کمبود‌های احتمالی اقلام دارویی، نظارت‌ها و وضعیت فعلی داروخانه ها ابراز امیدواری کرد با احصای نکته نظرات همکاران بتوان قدم‌های مثبت در عرصه سلامت برداشته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۹۰ شرکت تولیدکننده انواع دارو، تجهیزات و لوازم پزشکی و نیز حدود ۸۰۰ داروخانه در آذربایجان شرقی فعال است از این استان به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید تجهیزات پزشکی و دارو در ایران نام برد و اظهار کرد: حضور و فعالیت سه شرکت بزرگ داروسازی ایران و نیز شرکت‌های متعدد تولید کننده محصولات آزمایشگاهی در این استان نشان دهنده توانمندی‌های علمی، صنعتی و اقتصادی در حوزه پزشکی است.

آقای نجفی ادامه داد: این شرکت‌ها علاوه بر تولید تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته بیمارستانی، نقش پررنگی در تولید ملزومات مصرفی پزشکی باکیفیت در کشور دارند و حضور کارشناسان و متخصصین تلاشگر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن نظارت و بازرسی‌های دقیق و تخصصی، با ارائه راهکار‌ها و راهنمایی‌های لازم، بستر مناسبی برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در صنعت مهندسی پزشکی فراهم کرده است.

وی متوسط تخلفات صورت گرفته از سوی داروخانه‌های استان را کمتر از سه درصد اعلام و اضافه کرد: از مجموع حدود ۸۰۰ داروخانه فعال آذربایجان شرقی تخلفات بسیار جزئی شامل عدم ارائه فاکتور فروش به مشتری، گران فروشی و در سطح پایین‌تر عدم فروش در تعداد محدودی از این واحد‌ها مشاهده شده است که به سرعت از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان رسیدگی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.