محققان استان چهارمحال و بختیاری موفق به تولید اتانول ۹۶ درصد از پسماند جانوری شدند.

یک شرکت دانش‌بنیان فعال چهارمحال و بختیاری برای نخستین بار در مقیاس صنعتی موفق به تولید 'اتانول طبّی' خلوص بالا به روش تقطیر و هیدرولیز پیوسته با هدف کاهش قیمت ماده اولیه، پاکسازی محیط گاوداری‌ها و دفع گاز تولیدی پسماند‌های جانوری شد.

شیوع ویروس کرونا موجب افزایش بیش از سه برابری تقاضا برای استعمال پزشکی 'الکل طبّی' یا همان 'اتانول' شد و ۳۵ شرکتی که به طور رسمی در کشور به تولید الکل مشغول بودند و بیش از همه گیری کرونا با یک سوم ظرفیت خود فعالیت داشتند با شیوع کرونا و افزایش تقاضا ظرفیت تولید الکل خود را به ۱۰۰ درصد رساندند.


بیشتر بخوانید


این افزایش تولید در دوران اوج کرونا جوابگوی نیاز فزاینده مصرف الکل توسط مردم و مراکز درمانی دولتی نبود و در روز‌های اوج‌گیری ویروس کرونا، که شاهد رشد قیمت الکل طبّی بودیم، دولت مجوز احداث حدود ۴۹ شرکت و کارخانه تولید الکل در اُستان‌های مختلف را صادر کرد که البته تمامی این شرکت‌ها به عرصه تولید نرسیدند.

تولیدات شرکت‌های تولیدکننده الکل به شرایط مختلفی از جمله شرایط جوی و تامین ماده اولیه بستگی دارد و قیمت تولید الکل، این روز‌ها با تغییرات نرخ ماده اولیه از قبیل ذرت یا غلات تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ولی حالا یک شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری موفق به تولید 'اتانول طبّی۹۶ درصد' از پسماند جانوری شده که علاوه بر کاهش قیمت ماده اولیه به پاکسازی محیط گاوداری‌ها و دفع گاز تولیدی پسماند‌های جانوری نیز کمک می‌کند.

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری با شماره ثبت ۱۴۵۰۱ که روش ابداعی وی به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع و دانش بنیانی محصول وی نیز صادر شده است، در این پیوند به ایرنا شهرکرد گفت:هم‌اکنون پس از ۲ سال، محققان شرکت موفق به تولید 'اتانول طبّی' در ۲ نوع ۷۰ و ۹۶ درصد با استفاده از پسماند جانوری شدند که برای نخستین بار در مقیاس صنعتی صورت می‌گیرد.

زهره اکبری افزود: روش تولید 'اتانول طبّی' شرکت دانش‌بنیان علاوه بر کمک به تولید ملّی موجب حل معضلاتی در حوزه‌های محیط‌زیست، مدیریت گاوداری‌ها و کاهش هزینه تولید 'اتانول طبّی' می‌شود.

وی اضافه کرد: تنها سه درصد تولید 'اتانول طبّی' جهان با روش تقطیر و هیدرولیز پیوسته و با استفاده از پسماند گیاهی تولید می‌شود و میزان تولید در کارخانجات تولیدکننده 'اتانول طبی' که فاقد سیستم‌های پیوسته هستند بسیار کم است و ما برای اولین بار در کشور موفق به تولید خط تولید تقطیر و هیدرولیز پیوسته با استفاده از فناوری بومی شدیم.

این فعال دانش‌بنیان تاکید کرد: پیش از همه‌گیری کرونا، تولید 'اتانول طبّی' کمتر از سه تُن در روز صرفه اقتصادی نداشت و علت اصلی آن نیاز تولیدکنندگان به دستگاه‌های غیر بومی با هزینه‌های خرید و تعمیرات زیاد بود.

اکبری گفت: افزایش قیمت ذرت و چُغندر که عمده مواد اولیه در تولید الکل هستند، باعث شد به فکر تولید 'اتانول طبّی' از فضولات جانوری در گاوداری‌ها برویم تا علاوه بر با جایگزینی مواد اولیه ارزانتر هزینه محصول نهایی را کاهش داده باشیم و مشکل جلوه نامناسب این مواد زائد در گاوداری‌ها را از بین ببریم.

وی ادامه داد: همچنین با این روش خطرات زیست‌محیطی ناشی از متصاعد شدن گاز‌های حاصل از این پسماند‌ها که برای اتمسفر زمین بسیار زیانبار است، را به شکل چشمگیری کاهش داده می‌شود.

اکبری ادامه داد: سال‌های دور برخی گاوداران به‌دنبال استفاده از گاز تولیدی از پسماند‌های جانوری گاوداری‌ها برای تولید برق بودند که به دلیل هزینه‌های زیاد توربین مورد نیاز که سه سال پیش در حدود ۹۰ میلیارد تومان قیمت داشت، از این کار منصرف شدند.

وی تاکید کرد: اکنون گاوداری‌های بزرگ کشور می‌توانند با استفاده از روش ابداعی این شرکت دانش بنیان اقدام به تولید الکل از فضولات بی‌استفاده کنند، ضمن آنکه این سیستم ابداعی قادر به تولید 'اتانول طبّی' از تمام مواد قندی کشاورزی چه به‌صورت پسماند و هم به‌صورت مستقیم مانند چغندرقند، شکر، نی‌شکر، ملاس، هندوانه و ذرت است.

اکبری خاطرنشان کرد: اتانول طبّی یک ماده بسیار مهم پزشکی و صنعتی است که کاربرد‌های زیادی در پزشکی، تجهیزات پزشکی، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌های تولید کشت باز و کشت سلولی دارد و در صنایع مختلف به عنوان حلال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اتانول طبّی در طیف وسیعی از صنایع مانند صنایع تولید رنگ، لاستیک‌سازی، تولید لوله‌های پلی‌اتیلن و حتی مرغداری‌ها و دامداری‌ها کاربرد دارد و بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مانند استُن، لاک پاک‌کن‌ها، ژل‌های ضد عفونی و سایر لوازم آرایشی مانند عطر و اُدکلن در تولیدشان از اتانول طبّی استفاده می‌شود.

مسئول مرکز رشد واحد‌های فناور چهارمحال و بختیاری نیز در این پیوند به ایرنا گفت: روش تولید الکل طبّی این واحد فناور دارای گواهی ثبت اختراع اداره ثبت اختراع ایران واقع در مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و محصول تولیدی به عنوان یک محصول دانش‌بنیان گواهی‌های مربوطه را اخذ کرده است.

محمد جواد اعرابی افزود:ما در حوزه فناوری و نوآوری ترجیح می‌دهیم هیچگاه از کلمه اولین بار استفاده نکنیم، زیرا احتمال انجام کاری حتی در مقیاس آزمایشگاهی در گذشته وجود دارد، ولی سابقه‌ای از تولید 'الکل طبّی' به کمک پسماند جانوری در داخل کشور وجود ندارد و بی‌شک این کار برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: کار‌های انجام شده توسط این واحد فناور، دارای فناوری بالایی است و روش ارایه شده توسط این شرکت دانش‌بنیان می‌تواند زمینه تولید 'الکل طبّی' در دامداری‌ها و گاوداری‌ها را فراهم کند.

اعرابی یادآور شد: واحد‌های فناور چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه ایده‌پردازی و شناسایی معضلات و مشکلات هستند و می‌توانند با تولید محصولات دانش‌بنیان و یا ارائه راهکار‌های مبتنی بر دانش گام‌های بزرگی برای رفع آن‌ها بردارند.

وی ادامه داد:تسهیلات ارائه شده توسط مرکز رشد واحد‌های فناور چهارمحال و بختیاری برای نمونه سازی اولیه است و از این رو مبلغ این تسهیلات محدود بوده و سقف آن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است.

اعرابی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از منابع و حمایت‌های مالی صندوق شکوفایی و نوآوری ریاست جمهوری استفاده کنند که ابزار مالی مهمی برای تامین هزینه‌های تولید در شرکت‌های دانش بنیان است.

مسئول مرکز رشد واحد‌های فناور چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: علاوه بر مراکز رشد مستقر در دانشگاه‌های مطرح استان، سه مرکز رشد زیر نظر پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و لردگان مشغول به فعالیت هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.