ایلان ماسک سال گذشته در صدر جدول ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفت و به اولین فرد تاریخ با ثروتی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار تبدیل شد. اما نتوانست برای مدت طولاتی در این جایگاه خود را حفظ کند و در حال حاضر هم مقام اول ثروتمندترین فرد جهان را از دست داده است و هم اینکه ثروتش به کمتر از ۱۸۰ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده است. مهمترین دلیل این اتفاق را میتوان در تصمیم غافلگیرکننده وی برای خرید توییتر به قیمت ۴۴ میلیارد دلار جستوجو کرد.
بیشتربخوانید
البته که در همان زمانی که وی این تصمیم را گرفت، انتقادات جدی از سوی کارشناسان سوی وی نشانه رفت اما در نهایت وی این تصمیم را اجرایی کرد و برای تامین مالی این معامله وی مجبور به فروش بخش قابل توجهی از سهام تسلای خود شد. سقوط ثروت وی عوامل دیگری هم داشت که میتوان به سیاستهای انقباضی فدرال رزرو و کاهش سطح عمومی قیمتها در بازار سهام، کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و از دست رفتن سهم از بازار این شرکت اشاره کرد.
سهام شرکت تسلا به عنوان باارزشترین خودروساز جهان با اصلاح شدیدی همراه شده است. این سازنده خودروهای برقی یکی از بزرگترین برندگان صنعت خودرو در اوایل دهه ۲۰۲۰ بود. این دهه دورهای بود که تسلا با کمبود تراشه، مشکلات زنجیره تامین جهانی و تعطیلیهای مرتبط با کووید-۱۹ مواجه بود.
این شرکت تقریباً ۷۰ درصد از ارزش خود را از زمانی که پیک قیمتیاش در نوامبر ۲۰۲۱ را دید، از دست داده است. عدم اطمینان نسبت به آینده اقتصادی جهان در حال عمیقتر شدن است و در حال حاضر مصرفکنندگان مجموعه متنوعی از دیگر وسایل نقلیه الکتریکی را برای انتخاب دارند؛ این موضوع باعث شده تا اهالی وال استریت نسبت به آینده تسلا خوشبین نباشند. حتی ممکن است تسلا نیاز به کاهش سطح سودآوری خود برای حفظ سرعت رشد خود و در اختیار داشتن سهم از بازار داشته باشد.
میزان کاهش قیمتی که سهام تسلا در این مدت به خود دید بیش از سایر رقبا و کلیت بازار بوده است. اگرچه که برخی از استارتاپهای خودروهای الکتریکی وضعیت بدتری داشتهاند.
شرکت تسلا با گزارشها و نتایج عملکردی بسیار مطلوب و بهتر از حد انتظاری دوران پساکرونا و سال ۲۰۲۲ را آغاز کرد. این شرکت بیش از ۱۲ فصل متوالی سودآور را تا اینجای کار گزارش کرده است و باید بدانید تسلا سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار سود انباشته داشت که نسبت به سایر رقبای سنتیاش بهتر بود.
در حال حاضر افزایش نرخ بهره و عدم اطمینان اقتصادی جهانی این نگرانی را ایجاد کرده است که تقاضا برای خودروهای جدید ممکن است تضعیف شود. وال استریت و اهالی آن انتظارات خود را برای رشد سودآوری تسلا در سال جاری پس از تعطیلات طولانی کووید در بزرگترین کارخانه مونتاژ این شرکت واقع در شانگهای کاهش داد.
لازم به ذکر است که در اوایل سال جاری، مشتریان برای بسیاری از مدلهای تسلا با ماهها انتظار مواجه شدند. تسلا در پاییز امسال قیمتها را در چین کاهش داد و مشوقهای مختلفی را برای تعویض خودروها از بازار و مشتریان قبلی خود در سال جدید ارائه میکند. در ایالات متحده، تسلا به خریداران برخی از خودروهای برقی ۷۵۰۰ دلار اعتبار و ۱۰هزار مایل شارژ سریع رایگان در صورت موافقت با تحویل در این ماه ارائه میدهد.
تسلا انتظارات رشد کل سالیانه خود را در اکتبر کاهش داده است. به طوری که زک کرکورن، مدیر ارشد مالی تسلا، در این باره گفت که این شرکت انتظار دارد سال را به دور از هدف اولیه خود در سال ۲۰۲۲، یعنی افزایش ۵۰ درصدی خودروهای تحویلی به پایان برساند. این شرکت در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۳۶هزار وسیله نقلیه به مشتریان تحویل داد و برای دستیابی به هدف اولیه خود باید بیش از ۱.۴ میلیون دستگاه را در سال جاری تحویل دهد.
ماسک در ماه جاری این اظهار نظر را داشته است که آب و هوای طوفانی در پیش است، اما پس از آن آفتاب باز خواهد گشت.
رانندگانی که قصد خرید یک وسیله نقلیه برقی را دارند، الان گزینههای بیشتری برای انتخاب دارند. اما تسلا همچنان بر بازار خودروهای ایالات متحده تسلط دارد، اما رقبایی مانند فورد و شرکت خودروسازی ریویان در حال افزایش هستند.
در بازار چین هم شرکت BYD به پشتوانه وارن بافت در حال برتری یافتن نسبت به تسلا در این بازار است.
ایلان ماسک بیش از ۳۹ میلیارد دلار از سهام تسلا خود را از زمان اوج گرفتن ارزش بازار این شرکت فروخته است. به گفته وی یکی از دلایل وی برای فروش این میزان از سهام خود، خرید شرکت توییتر بوده است. این میلیاردر در ماه اکتبر شرکت و پلتفرم رسانه اجتماعی توییتر را در قراردادی به ارزش ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد. وی به این نکته تاکید داشته است که سهام بیشتری از تسلا را تا سال آینده نخواهد فروخت.
آقای ماسک در ماه اکتبر گفت که احتمال بازخرید معنیدار وجود دارد و ایده بازخرید ۵ الی ۱۰ میلیارد دلاری سهام در سال ۲۰۲۳ وجود دارد.
منبع: فردای اقتصاد