دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز میزبان نشست واکاوی روابط ایران و افغانستان با محوریت بررسی ممنوعیت پذیرش دختران بود.

نشست واکاوی روابط ایران و افغانستان بود با محوریت بررسی ممنوعیت پذیرش دختران در دانشگاه های افغانستان برگزار شد.

این نشست که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز برگزار شد دختران و پسران دانشجویی افغانستانی آمده بودند تا دلیل تصمیم طالبان در ایجاد ممنوعیت تحصیلی برای دختران افغانستانی را بفهمند.

رجایی مشاور معاونت بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت این نشست دارد به لحاظ آکادمیک موضوع را واکاوی می کند . محرومیت های علمی و بازبینی خدمات علمی جمهوری اسلامی و اینکه در زمینه پوشش و خدمات‌رسانی چه کار باید بکنیم.

دانشجویان افغانستان از طالبان توضیح می خواستند .

یکی از این دانشجویان گفت من نمی دانم چرا دانشگاه را ممنوع قرار دارند نه تنها برای مردان و برای جوانان بلکه برای زنها و دختران هم اینچنین است.

یکی دیگر از این دانشجویان گفت من به عنوان یک دختر افغانستانی همیشه میخواستم تحصیل کنم و مانند سایر دختران جهان که حق تحصیل، آزادی و حق اینکه پیشرفت کند را دارند  و در جامعه مطرح شوندولی اکنون  حس اینکه از دختران دنیا عقب افتاده باشند و حس دور ماندن از علم و تکنولوژی را دارم.

سفیر پیشین ایران در افغانستان مهمان ویژه این نشست گفت اختلاف جدی بین جناح های مختلف طالبان وجود دارد. این اختلافات از فروردین امسال شروع شد دقیقا از زمانی که رهبری طالبان با تحصیل دختران در مقطع متوسطه مخالفت کرد خیلی مورد استقبال جناح‌های عمده سیاسی طالبان قرار نگرفت و در ادامه ممنوعیت تحصیل دانشجویان دختر افغان را شاهد بودیم.

وی گفت همه این ها نشون می‌دهد که طالبان با یک اختلاف داخلی مواجه هستند که ما از ناحیه ریاست طالبان می‌بینیم برمی‌گردد به هسته سخت قدرت که در قندهار مستقر است.

اینکه آیا این ممنوعیت یک اتفاق بود یا تصمیمی قاطع پرسشی به وجود آمده در افکار عمومی افغانستانی هاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۶ دی ۱۴۰۱
سلام ،

مگر امروز تعطیل نیست ؟


پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۷ دی ۱۴۰۱
تاریخ خبر 5 دی است و پنجم دی تعطیل نبود