مدیر اجرایی شورای امور خارجه مصر گفت: میانجیگری عراق می‌تواند در نزدیک سازی دیدگاه‌های ایران و مصر نقش داشته باشد.

عزت سعد، مدیر اجرایی شورای امور خارجه مصر تصریح کرد: "پرونده‌های زیادی وجود دارد که مانع عادی سازی روابط ایران می‌شود، اما میانجیگری عراق که پس از کنفرانس بغداد ۲ در اردن در مورد آن صحبت شده، شاید بتواند در را برای آغاز رایزنی‌ها باز کند."

عزت سعد امروز دوشنبه در گفتگو با اسپوتنیک افزود: "مسائل اختلافی زیادی بین قاهره و تهران وجود دارد با این حال یک مولفه مهم در سیاست خارجی مصر بر همکاری با همه و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی تأکید می‌کند."

این مسئول مصری افزود: «با توجه به مکانیسم‌هایی که سیاست خارجی مصر بر آن استوار است، معتقدم مصر پذیرفته است که با وجود نبود روابط در سال‌های گذشته، بر سر پرونده‌های اختلاف‌انگیز با ترکیه مذاکره شود و ممکن است در ارتباط با ایران هم به همین شکل عمل شود. "

او درباره اینکه آیا بغداد می‌خواهد همان نقشی را که در نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها بین تهران و ریاض ایفا کرد، در ارتباط با روابط تهران و قاهره نیز ایفا کند، گفت: ممکن است عراق در نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها همان نقشی را ایفا کند که در مورد عربستان اتفاق افتاد. با توجه به روابط ویژه عراق با ایران، بغداد این صلاحیت را دارد که نقش میانجی را در نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های قاهره و تهران ایفا کند.

مدیر اجرایی شورای مصر تصریح کرد: عراق ممکن است نقشی محوری را در گشودن در‌های رایزنی میان مصر و ایران ایفا کند؛ بنابراین هرگونه حرکت واقعی در این پرونده، آغاز بازگشایی پرونده‌ها برای رایزنی تلقی می‌شود و این رویکرد با تجربه‌ای که عراق در زمینه میانجی‌گری بین عربستان و ایران به دست آورده است، پشتیبانی می‌شود.

چند روز پیش حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان از پیشنهاد محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برای آغاز گفتگو با مصر با میانجیگری بغداد به منظور بهبود روابط با این کشور استقبال کرد.

او با اشاره به اینکه بر اساس پیشنهاد عراق، مذاکرات در ابتدا در سطوح امنیتی و سیاسی است، افزود: «من از ایده السودانی استقبال کردم».

او ادامه داد: ما به پیگیری این موضوع در راستای نقش منطقه‌ای عراق برای کمک به ارتقای گفتگو و همکاری ادامه خواهیم داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار