استاندار گیلان گفت: باید دست دلالان از بازار برنج کوتاه شود تا قیمت این محصول برای تولیدکننده و مصرف کننده مقرون به صرفه شود.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز (دوشنبه ۵ دی ماه) در جلسه شورای کشاورزی استان، گفت: با اعلام وزارت جهاد کشاورزی و با هدف افزایش صادرات و حمایت از تولید مرکبات و باغداران، در شرایط کنونی ۵۰ درصد تعهد ارزی کاهش یافته تا صادرکنندگان با انگیزه بیشتری در این حوزه گام بردارند.

او با اشاره به وضعیت تولید برنج در گیلان افزود: باید دست دلالان از بازار برنج کوتاه شود تا قیمت این محصول برای تولیدکننده و مصرف کننده این محصول مقرون به صرفه شود و سود حاصل از تولید به جای دلال به جیب تولیدکننده و کشاورز برنجکار استان برود.

استاندار گیلان با اشاره به اراضی شالیزاری استان تصریح کرد: تمام این اراضی کشاورزی باید در سال زراعی آینده زیرکشت برود، هیچ زمینی نباید بدون کشت باقی بماند.

به گفته عباسی، برای ارتقای راندمان تولید در واحد سطح باید اقدامات به زراعی را با مشاوره کارشناسان کشاورزی افزایش داد تا از آب و زمین بهره برداری مطلوب شود.

او افزود: عدم کشت برنج در اراضی شالیزاری مکانیزه تخلف است، این زمین‌ها از سوی دولت سرمایه گذاری شده ضمن اینکه در اراضی سنتی هم باید کشت برنج صورت گیرد با متخلفان در این بخش باید برخورد قانونی شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه زمین‌های مرغوب کشاورزی را باید حفظ کنیم، تصریح کرد: این اراضی متعلق به آیندگان است نباید تغییر کاربری شود از این‌رو شناسنامه دار کردن زمین‌های کشاورزی از جمله اولویت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.