تاکید لاوروف بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای کنار گذاشتن دلار

وزیر خارجه روسیه بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای کنار گذاشتن دلار به عنوان ارز جهانی تاکید کرد.

سرگئی لاوروف با تاکید بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای کنار گذاشتن دلار به عنوان ارز جهانی، افزود به طور یقین، به زودی منابع غرب در اداره اقتصاد جهانی بر اساس تمایلات غرب، کاهش می‌یابد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، وزیر خارجه روسیه گفت: در شرایطی هستیم که غرب در قبال مذاکرات و مسائل مربوط به اجرای راه حل‌های سیاسی و مسائل حقوقی و قانونی، موضع ناکامی داشته است.

وی گفت: موضوع قابل توجه این است که فرانسیس فوکویاما (نظریه پرداز سیاسی) سی سال پیش و شاید کمتر گفته بود زمان نابودی تاریخ فرا رسیده است. قصد وی، از بین رفتن ارزش‌های دمکراتیک، لیبرال و زندگی لیبرال بود. اکنون با بررسی رویکرد دولت جو بایدن متوجه می‌شویم این دولت می‌خواهد تاریخ را از بین ببرد.

لاوروف افزود: اتفاقی که اکنون در قاره اروپا و در دیگر قاره‌ها شاهد هستیم، این است که آمریکا از دیگر کشور‌ها می‌خواهد موضع مخالف روسیه اتخاذ کنند و به اعمال تحریم علیه روسیه و گفتگو نکردن با مسکو روی آورند. همه این مسائل نشان می‌دهد برای نزدیک شدن به نابودی تاریخ تلاش‌هایی صورت می‌گیرد. رئیس جمهور نیز بار‌ها بر این موضوع تاکید کرده است.

وی گفت: همه این تلاش‌ها علیه تاریخ صورت می‌گیرد و هدف از آن‌ها توقف روند تشکیل جهان چند قطبی است. بشریت بار‌ها از این نوع تلاش‌ها از جانب این طرف و آن طرف، این قدرت و آن قدرت عبور کرده است. من یقین دارم که این اقدامات بار دیگر هم تکرار خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه افزود: شماری از سیاستمداران در آمریکا درباره این روش سخن می‌گویند و می‌دانند که این روش در این جهان با شکست مواجه است. آمریکا در مناطق مختلف مانند عراق به ریاست جمهوری صدام حسین و لیبی به ریاست جمهوری عمر قذافی بر خلاف این رویکرد گام برداشت و به آن‌ها دستور می‌داد تا فلان مسیر را انتخاب کنند. این نوع اقدامات در فهرست ارزش‌های دمکراتیک آمریکا قرار نمی‌گیرد؛ بلکه نوعی استبداد بود و هزاران تن از غیر نظامیان به سبب این توطئه چینی آمریکایی - غربی کشته شدند یا جان باختند و به طور مشخص در لیبی این اتفاق افتاد. این کشور‌ها در کجای معادله قرار گرفته اند؟ آیا از حاکمیت برخوردار هستند؟ آمریکا برای سروسامان دادن به امور برخی از دیگر کشور‌ها نیز چنین کاری انجام داد. شاهد این مسائل بوده ایم و می‌دانیم چه اتفاقی افتاد. برای مثال پس از عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، این کشور با هرج و مرج مواجه شد و این مسائل ناشی از حضور چندین ساله نیرو‌های آمریکایی در این کشور بود. می‌دانیم که نیرو‌های آمریکایی به همراه دیگر طرف‌ها به قاچاق مواد مخدر پرداختند و دیگر اموال افغانستان در دیگر کشور‌ها بلوکه شد و شاید از این اموال برای اهداف خاص این طرف‌ها استفاده شود. 

سرگئی لاوروف گفت: ما باید به فکر خود باشیم. همان طور که رئیس جمهور گفتند، همه این مسائل در واقعیت اجرا می‌شود. ما بر این طرف‌ها تکیه نخواهیم کرد و باید همه تلاش خود را بکار بگیریم تا سیستم مستقلی داشته باشیم که به نفع حکومت و حوزه‌های مهم ما عمل کند.

وی تاکید کرد: از زمان آغاز عملیات نظامی در اوکراین و حتی پیش از آن، تحریم‌های شدیدی علیه روسیه اعمال شد. به صراحت و به شکل ساده به اظهاراتی که در دهه نود قرن گذشته در کاخ سفید در خصوص لزوم تقسیم کار‌ها برای تکیه بر ویژگی‌های خوب هر طرفی مطرح شد، پی بردیم. متوجه شدیم که همه این اظهارات، حرف‌های توخالی بود. همان طور که رئیس جمهور گفت، واقعیت ادامه سیاست نئولیبرال برای کسب نتایج بیشتر از سطح لازم است.

وزیر خارجه روسیه گفت: بدون تردید، تلاش‌هایی برای حفظ دلار به عنوان تنها ارز جهانی صورت می‌گیرد. اکنون ما تلاش می‌کنیم راه حل‌های مشترکی بیابیم. ولودیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) در سفر به واشنگتن گفت جهان عادلانه به ارائه امتیاز‌ها مرتبط نیست. هیچ امتیازی ارائه نمی‌شود. بدون تردید، ما به زمانی نیاز داریم تا دلار را کنار بگذاریم و این سازوکار‌های غربی اقتصادی را کنار بگذاریم. ما به یک دوره زمانی برای این کار نیاز داریم. ما در باتلاق غرب غرق شده ایم. در گذشته این سازوکار‌ها به عنوان سازوکار‌های متحد محسوب می‌شد؛ اما همگان از خطر شدید این اقدام آگاه هستند. من یقین دارم که در زمان قریب الوقوع منابع غرب در اداره اقتصاد جهانی بر اساس تمایلات غرب، کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد:‌ بخواهیم یا نخواهیم زمان مذاکره رسیده است. غرب همه روابط را به حالت تعلیق درآورده است. ما امکانات لازم برای توسعه روابط اقتصادی، ورزشی و فرهنگی را در اختیار داریم و بر کسانی تکیه می‌کنیم که می‌خواستند با ما تعامل داشته باشند و در این جریان، هیچ کس ما را فریب نداد. غرب با فریبکاری در قبال ما عمل کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار