معاون نظارت بر بورس ها و ناشران گفت: هدف اصلی دستورالعمل حاکمیتی شرکت ها، حمایت از حقوق سهامداران به ویژه سهامداران اقلیت است.

در نشست خبری با موضوع دستورالعمل حاکمیت شرکتی آقای عیوضلو عضو هیئت مدیره سازمان بورس و معاون نظارت بر بورس ها نکاتی را بیان کرد.

آقای عیوضلو گفت: دستور العمل حاکمیتی شرکت ها که منتشر شد، در بخش های مختلف به موارد متفاوتی در آن اشاره‌ شده است. هدف اصلی دستورالعمل حاکمیتی شرکت ها حمایت از حقوق سهامداران به ویژه سهامداران اقلیت است، این دستورالعمل می خواهد از اثر بخشی و رشد پایدار شرکت ها حمایت کند.

او با بیان اینکه ۶ اصل در این دستورالعمل به آن پرداخته شده است، گفت: بخش اول چهارچوب حاکمیت شرکتی اثر بخشی است، هیئت مدیره باید چهارچوب را به گونه ای تعیین کند که ذی نفعان اطمینان خاطر از جهت مختلف داشته باشند. شرکت های این دستورالعمل حاکمیتی در آن اثر بخش است که ابای از نظارت نداشته باشند. اصل بعدی حقوق سهامداران و یکسان بودن آن است که باید این بخش ها تسهيل شود تا سهامداران در این بخش اطمینان داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول، پنجمین اصل بحث اصلاح و شفافیت است که باید هیئت مدیره این اطمینان را به سهامداران بدهد که اطلاعات به موقع افشا می شود. هیئت مدیره باید در راهبرد شرکت مسئولیت پذیر باشد و با حداکثر حسن نیت منافع همه سهامداران به ویژه اقلیت را در نظر گیرد.

عیوضلو گفت:  بر اساس دستورالعمل حاکمیت شرکت ها یک شخص در بیش از سه شرکت نمی تواند عضو هیئت مدیره باشد. موضوع دیگر که بسیار مهم است، معامله و ارتباط با اشخاص خاص است، شرکت ها نمی توانند اقلیت را درنظر نگیرند در این دستورالعمل باید تضاد منافع به شکل مناسب کنترل شود، همچنین سهامداران از متعارف بودن معاملات اطمینان پیدا کنند.

او گفت: بحث دیگر بستر مطالبه گری سهامداران اقلیت است که در این دستورالعمل به آن تأکید شده است. مورد دیگر بحث تحقق برنامه های راهبردی است که باید هیئت مدیره میزان تحقق آن و اقدامات انجام شده را در مجمع اطلاع رسانی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۵ دی ۱۴۰۱
دارایکم و پالایش عمدا پایین نگه میدارن و سرکوب میکنن
این همه صندوق تو بازار همشون مثبت
در صعودها ۵ درصد بالای ناو
و در نزول ها ۵ درصد زیر ناو معامله میشن

هر چیزی اندازه ای داره ، حتی بی شرمی
برای حرف خودشونم ارزش قائل نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۵ دی ۱۴۰۱
کدوم حمایت؟؟؟فاصله ی دارایکم با ناو شد ۶ هزار تومن
خجالت بکشید
آخرین اخبار