رئیس کل بیمه مرکزی گفت: اکنون به وضعیت خوب و تعاملی در بخش هوشمندسازی بیمه‌های تکمیلی رسیده ایم و امید است تا پایان سال این بخش به نتیجه برسد.

در برنامه صف اول با حضور رئیس کل بیمه مرکزی آقای مجید بهزاد پور نکاتی در خصوص اقدامات و خدمات صنعت بیمه مطرح شد.

سوال: چرا توجه جدی از جهات مختلف به بیمه نشده است؟

بهزاد پور: بیمه یک صنعت است که با توسعه اقتصادی همراه است. بیش از ۹۰ درصد پرتفوی بیمه، در کشور‌های پیشرفته وجود دارد هر چقدر توسعه اقتصادی بیشتر شود، توجه به بیمه هم بیشتر می‌شود. در دنیا ۷ هزار میلیارد دلار فروش بیمه برآورد شده و حدود ۲۳ هزار میلیارد دلار این صنعت در حال سرمایه گذاری است.

از ۱۳۱۴ که اولین شرکت بیمه در ۱۵ آبان تاسیس شد تا کنون حرکت همیشه رو به رشد و توسعه بوده است . قطعا با جایگاه اصلی فاصله وجود دارد، اما یک بخش جدی این که چرا فاصله وجود دارد به شناخت و اعتماد مردم به بیمه باز می‌گردد. کسب و کار بیمه فروش اطمینان است. مهم‌ترین چالش و اصلی‌ترین محور این بوده که مردم چگونه به بیمه اعتماد کنند برای همین به سمت شناسایی برخی موارد مانند پرداخت خسارت رفته ایم. باید در این بخش فرآیند تسهیل شود تا بتوانیم در مواقع خسارت همراه مردم باشیم. این اصلی‌ترین نکته، جهت افزایش اطمینان است. در دنیا بیمه زندگی بیش از ۵۰ درصد پرتفو را به خود اختصاص داده در حالی که در ایران این بخش حدود ۱۶ درصد است.

سوال: در بحث فرهنگ سازی در چه جایگاهی قرار داریم؟

بهزاد پور: بیمه‌های اجتماعی با بازرگانی تفاوت دارند، بیمه اجتماعی موضوع اش فرد مانند بیمه بیماری، بیکاری و از کار افتادگی است و عمده حق بیمه را کارفرما پرداخت می‌کند، اما بیمه بازرگانی متفاوت بوده و معمولا خود شخص آن را پرداخت می‌کند.

سوال: اولویت‌های بیمه مرکزی چیست؟

بهزاد پور: برای اولین بار بود که یک سند ملی تنظیم و به شکل مفصل به بیمه پرداخته شد، در این سند ۲۲ تکلیف برای بیمه تعیین شده است.  باید بیمه به سمت مردمی شدن می رفت، هوشمند سازی و تحول دیجیتال در همه زمینه ها، توجه بیشتر به نیاز‌های ابتدایی مردم از جمله اولویت‌ها است.

در زمینه تحول دیجیتال که بحث سرعت در ارائه خدمات و کاهش تخلفات است برای سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ برنامه در این راستا تعریف شد به طور مثال در زمینه تصادفات بحث کروکی آنلاین مطرح شد که بخش عمده آن جلو رفته است بخشی از تجهیزات خریداری شده، اما به سبب این که پروژه بزرگی است هنوز اجرایی نشده در کل در حال پیش رفتن است.

از سال ۹۵ قانون تکلیف کرده بود که تمام دستگاه‌هایی که درگیر تصادف هستند سامانه‌های خود را به یکدیگر متصل کنند، کروکی آنلاین در همین جهت است. برای تصادفات زیر ۲۰ میلیون تومان که نیاز به کروکی ندارد یک اپلیکیشن تعریف شده که افراد راحت می‌توانند از محل تصادف عکس یگیرند و با ارسال عکس و بررسی آن خسارت پرداخت شود این برنامه به شکل پایلوت در برخی از شرکت‌های بیمه اجرا می شود و از جمله برنامه‌های ما برای سال ۱۴۰۱ است.

یکی از برنامه‌های دیگر ما بحث نطارت هوشمند است، خانواده بیمه بزرگ شده است و دیگر اعمال نظارت در این مجموعه بزرگ به غیر از استفاده از فناوری روز غیر ممکن است. مورد بعدی نیز بحث کاهش تصدی بیمه مرکزی است. تصدی گری ما بخشی به عملیات بیمه گری باز می‌گردد.

سوال: در بخش مردمی شدن چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بهزاد پور: در بخش مردمی شدن بیمه‌های درمان ، بیشترین تماس و مردمی بودن وجود دارد. در حال حاضر رشته درمان در صنعت بیمه یکی از بخش‌های زیان ده است .در سال گذشته حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان درآمد برآورد شده است و حدود ۲۶ هزار میلیارد زیان شناسایی شده است. مردمی شدن یعنی حرکت در بخش‌هایی که بخش عمده مشکلات را رفع می‌کند.

حدود ۱۳ درصد از منابع مالی دولت صرف تامین کسری صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

سوال: در خصوص بیمه اربعین توضیح بفرمایید؟

بهزاد پور: درخصوص بیمه اربعین تاکید رئیس جهور بود که سفر اربعین امسال ارزان باشد.  حق بیمه تغییر نکرد و همان حق بیمه سه سال گذشته بود، اما حدود ۸۵ درصد تعهدات افزایش یافت. بر اساس آمار معرفی نامه‌ای که برای خدمات بیمارستانی صادر شد حدود هزار و ۴۳۷ نفر، تعداد بستری‌ها ۳۳۶ نفر، تعداد اعزام آمبولانس ۱۵۸ مورد، تعداد رسیدگی سرپایی هزار و ۷۹۸ نفر بوده که در ایران رخ داده است و آن چه در عراق رخ داده تعداد بستری ۹۲۳ نفر، تعداد آمبولانس اعزامی ۱۲۹ مورد و رسیدگی‌های داخلی ۳ هزار و ۵۵ نفر بوده است.

سوال: چرا برای اربعین زود‌تر تصمیم گیری نمی‌شود؟

بهزاد پور: درست است این امر شدنی است در موضوع اربعین البته هیچ عجله‌ای وجود نداشت.

سوال: بحث هوشمند سازی بیمه‌های تکمیلی به کجا رسید؟

بهزاد پور: در این قسمت اصلا نگاه بخشی نیست، در یک ماه گذشته نوع تعامل با وزارت بهداشت، تامین اجتماعی و بیمه سلامت بسیار نزدیک بود. کار بزرگی است و تاخیر زمانی در این زمینه وجود دارد. از مطالبات جدی مردم و دولت است. خوشبختانه اکنون به وضعیت خوب و تعامل رسیده ایم و امید است تا پایان سال این بخش به نتیجه برسد.

حدود ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند. دو وظیفه اصلی وجود دارد، یک اطلاعات را به متولی اصلی وزارت بهداشت منتقل کنیم که این انتقال تقریبا انجام شده است و تمام شرکت‌ها انتقال اطلاعات را انجام داده اند، نکته مهم‌تر حذف نسخه کاغذی است بر روی آن در حال کار هستیم با هماهنگی‌ها امید است این کار را تا پایان سال انجام دهیم. پیچیدگی‌ها خاص خودش را دارد به طور مثال تک تک قرار داد‌ها، دستورالعمل مشخص خود را دارد. اکنون در بیمارستان‌ها خیلی از بخش‌ها کار شده و مشکل جدی در پاراکلینیک‌ها و داروخانه‌ها است.

سوال: در زمینه بین الملل چه اقداماتی انجام شد؟

بهزاد پور: صنعت بیمه بسیار بین المللی است. به سبب تحریم‌های ظالمانه ارتباط بین الملل کم شد و در ۵ سال گذشته تقریبا به صفر رسیده است و نمی‌توانیم ارتباط بین المللی داشته ایم، اما دو حسن داشت،  بخش فنی و استاندارد خود را به روز کردیم و در بخش آموزش در حال پیشرفت هستیم. یک دوره آموزش آماده شده که با کشور مالزی همکاری می‌کنیم.

کار بزرگ دوره تحریم پوشش کامل بیمه‌ای در بخش‌های مختلف حمل و نقل (نفت کش‌ها، هواپیما و...) بود.

سوال: راننده محوری در شخص ثالث به کجا رسید؟

بهزاد پور: این امر یکی از تکالیف ما از سال ۹۵ است. ارزیابی ریسک راننده یکی از پروژه‌ها است که آماده شده در سامانه ۵ ریسک تعریف شده و ریسک‌های دیگر به آن اضافه می‌شود .پیاده سازی این سامانه دو کار جدی نیاز دارد، یک بخش فرهنگ سازی و یک کار آیین نامه نویسی است این سامانه با همکاری پلیس در حال اجرا است و ارتباط مناسبی وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۵ دی ۱۴۰۱
بیمه تکمیلی فعلی فقط کلاه برداری از بیمه شده بی چاره هست که هر جا میری قبول نمی‌کنند پول نقدا پرداخت باید بکنی بعداً که میبری نمایندگی هزار یک نوع ایراد بنی اسراییلی میگیرند چندین دفعه هم رفت و آمد آخرشم میگن تایید نشد فقط سرکاری هست من خودم بخاطر مشکلات همین موارد حساب کردم دیدم همان هزینه که بابت بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنی کمتر نصف آن خرج بیماریت میشه بصورت بیمه عادی فسخ کردم البته همه بیمه ها اینجور نیست مشکل تامین اجتماعی هست و مسلح لشکری
آخرین اخبار