پیمان صالحی ،معاون پژوهشی وزارت علوم گفت :چالشهای موجود در راستای مهارت افزایی و اشتغال فارغالتحصیلان را میتوان ناشی از عدم آمار و اطلاعات بازارکار، ناهمخوانی برنامهها و متون درسی با نیازهای واقعی بازار کار، عدم وجود مهارتهای عمومی و شغل، کمبود فرصتهای تجربه علمی و عدم مشارکت جدی وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی در توسعه و برگزاری دورههای مهارتافزایی دانست.
صالحی در این خصوص اظهار کرد: در سالهای اخیر فرصتهای شغلی جدید و شرایط اقتصادی متغیر کشور ضرورت بهبود و توسعه مهارتهای شغلی و تخصصی دانشآموختگان را نمایان کرده است. بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته از وظایف دانشگاهها و مراکز علمی کشور بوده و میبایست مورد توجه جدی قرار گیرد. در سال ۱۴۰۱ به طور میانگین در هر دانشگاه ۱۰۸ دوره مهارتافزایی برگزار شده و بیش از ۳۲۸ هزار دانشجو در هر دانشگاه در این دورهها شرکت کردهاند.
او گفت: همچنین در همین راستا کتابی با عنوان مهارتافزایی در دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی نیز از سوی دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد.