آبگرفتگی خیابان‌های اهواز در سال‌های گذشته یک مسئله را اثبات کرد و آن نیاز جدی این کلانشهر به ایجاد جوی‌های روباز است.

از شلنگ آباد یا کوی علوی و کیان آباد تا سپیدار و خیابان ادهم و سه راه خرمشهر و پاداد با بارندگی‌های آخر هفته غرق در آب باران شدند که وارد منازل مردم هم شده و برای آن‌ها مشکلاتی را ایجاد کرد.

دیروز از هر کسی وضعیت بارش‌ها را در خیابان سوال می‌کردیم با یک پاسخ روبرو می‌شدیم و آن هم این بود که «شلنگ آباد را آب برد»!

روز جمعه در حالی که بسیاری شادمان از بارش گسترده باران بودند، اما محله کوی علوی یا شلنگ آباد اهواز یکی از مناطق محروم غرق در آب باران و فاضلاب شد به طوری که بسیاری از ساکنان مجبور شدند برای در امان ماندن وسایل خود به ویژه دستگاه‌های برقی آن‌ها را در ارتفاع قرار دهند.

در یکی از خانه‌هایی که باز است را نگاه می‌کنم؛ انتهای خانه به نظر می‌رسد که زیر تلویزیونی خود را روی چند آجر گذاشته و روی آن هم پتو و بالش و تشک قرار دادند تا آب باران آن‌ها را خیس نکند.

این اولین بار نیست که برخی محله‌های اهواز از جمله سپیدار و کوی علوی با این مسئله مواجه می‌شوند و احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود، زیرا کارشناسان می‌گویند تا زمانی که جو‌های روباز برای دفع آب‌های سطحی ایجاد نشود «همین آش است و همین کاسه»

شبکه فاضلاب اهواز که طی ۲ سال اخیر به صورت ویژه در حال پیگیری و اجرایی شدن است و هر از گاهی نیز شاهد بیل مکانیکی و کنده کاری در خیابان‌ها هستیم، اینبار نیز توانایی دفع آب باران و بارندگی را نداشت؛ بارندگی اذر ماه سال ۹۸ در اهواز که موجب آبگرفتگی خیابان‌های شد ۷۳.۹ میلیمتر بود در حالی که بارندگی روز جمعه اهواز ۴۹.۲ میلیمتر بود.

آبگرفتگی سپیدا و کوی علوی تا بعد از ظهر رفع می‌شود

اما شبکه فاضلاب همانطور که از نام آن پیداست به منظور دفع سریع و جلوگیری از بالا زدگی فاضلاب است که طی سالیان گذشته تبدیل به یکی از مشکلات اهواز شده بود، اما بنا بر اعلام شرکت آب و فاضلاب اهواز این سیستم توانایی دفع باران را ندارد و نهایتا می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد رواناب را با سرعت بالا دفع کند.

باران دیروز، اما ۵۰ میلیمتر بود و این مسئله باعث ناتوانی سیستم فاضلاب در دفع سرعتی آب گشت که البته آبفا اهواز می‌گوید به دلیل سرقت مداوم منهول‌های فاضلاب وقتی که آب باران همراه با گل و لای وارد سامانه دفع فاضلاب شود، سامانه را در دفع آب‌های سطحی کند‌تر و آن را دشوار می‌کند.

با اینحال آتش نشانی اهواز اعلام کرده که ۱۵ مکنده و تانکر در حال  رفع مشکلات آبگرفتگی هستند و تا امروز بعد از ظهر مشکلات آبگرفتگی در کوی علوی و شپیدار رفع خواهد شد.

آتش نشانی همچنین یادآور شد که پیش از این آبگرفتگی در خیابان ادهم، کیان آباد، خیابان خرداد کیانپارس و سه راه خرمشهر رفع شد.

این اقدامات مقطعی و زود گذر البته چاره کار نیستند و انتظار می‌رود مسئولان استان برای رفع بلند مدت این مسئله در پی برنامه ریزی جامع باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار