رئیس اداره حفاظت تالاب‌های گیلان از افزایش بیش از ۲ برابری سطح تراز آب تالاب بین‌المللی امیرکلایه لاهیجان در آخرین ماه پاییز خبر داد.

عباس عاشوری، رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های محیط زیست گیلان گفت: در پایان آذر ماه امسال، سطح تراز آب تالاب بین‌المللی امیرکلایه لاهیجان نسبت به اوایل ماه، بیش از ۲ و نیم برابر افزایش یافت و با ورود آب‌های جاری و بارندگی‌ها همچنان در حال افزایش است.

او افزود: در صورت بارش بیشتر نزولات آسمانی، قطعا سطح تراز آب این تالاب بین المللی به سرعت افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است مانند سال گذشته آب از حد دیوار‌های (بازوها) تالاب نیز عبور کند.

تالاب امیرکلایه در شمال شهرستان لاهیجان پناهگاه حیات وحش و زیستگاه موقت پرندگان مهاجری است که برای زمستان گذرانی مهمان این تالاب زیبا می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت تالاب‌های گیلان تصریح کرد:، اما در تالاب بین المللی بندر انزلی طی ماه مشابه شاهد یک روند سینوسی افزایش، کاهش و سپس افزایش سطح تراز آب این تالاب بودیم.

عاشوری پیش بینی کرد: با ادامه روند بارش ها، سطح تراز آب تالاب انزلی مجدد مانند اواسط ماه گذشته افزایش یابد.

او در خصوص دلیل نوسانات سطح تراز آب تالاب انزلی نسبت به تالاب امیرکلایه گفت: تالاب امیرکلایه از تیپ دریاچه و به طور کلی یک تالاب درون خشکی است، بنابراین کاهش سطح تراز آب دریای خزر در طی دهه گذشته تأثیر چندانی بر سطح تراز آب این تالاب نداشته است.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های محیط زیست گیلان افزود:، اما تأثیر این کاهش روی تالاب انزلی مستقیم و عمده بود، زیرا تالاب انزلی از نوع دریایی - ساحلی است و ارتباط مستقیم با دریای خزر دارد.

به گفته عاشوری، با توجه به پایین بودن سطح تراز آب دریا نسبت به تالاب، بخش عمده آب ورودی از طریق پنج روگا به خروجی در محل بنادر و دریانوردی انزلی می‌رسد و سپس به دریا زهکش می‌شود.

تالاب امیرکلایه لاهیجان

او تصریح کرد: بیشترین سطح تراز آب تالاب انزلی در طی ۸۰ سال گذشته در دهه ۷۰ شمسی و کمترین مقدار در دهه ۵۰ شمسی مشاهده شده است، این نوسانات و تغییرات به طور کامل منطبق با نوسانات سطح تراز آب دریای خزر بوده و حالا که سطح تراز آب دریا مجدداً کاهش یافته است، علیرغم ورود حجم بالای آب به درون تالاب، بخش اعظم آن به دریا زهکش می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.