طبق اعلام رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد، اولین مجوز ثبت محور درگاه ملی مجوز‌ها به جای وزارت میراث فرهنگی صادر شده است.

طبق اعلام وزارت اقتصاد،  ۴۹ مجوزی که دستگاه‌ها در اعطای آن تخلف کرده اند تا نیمه دی به صورت خودکار توسط درگاه ملی مجوز‌ها صادر می‌شود. درگاه ملی مجوز‌ها با پیگیری رئیس جمهور با پیشرفت ۷۲ درصدی همراه بوده است.

پیش از این پیچ و خم‌های دریافت یک مجوز خستگی را به جان فعال اقتصادی می‌گذاشت. در همین خصوص یکی از فعالان اقتصادی می‌گوید: ۱۲ سال دنبال مجوز یک نانوایی بودم و از این موضوع دیگر خسته شده ام!

قانونی که ۱۳ ساله  بود ، اما اجرای آن به کندی پیش می‌رفت. قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در زمینه صدور مجوز‌های کسب و کار بر اساس ماده ۷ تاکید دارد که مراجع صدور مجوز‌های کسب و کار موظفند، شرایط و فرآیند صدور و یا تمدید مجوز‌های کسب و کار را به نحوی ساده کنند که هر متقاضی در حداقل زمان ممکن، مجوز مورد نظر خود را دریافت کند.

رئیس جمهور آقای ابراهیم رئیسی نیز در خرداد ۱۴۰۰ با تاکید بر نظارت دقیق در اجرای قانون مطرح می‌کند: ما در برخی از موارد باید نظارت‌ها را به شکلی تعریف کنیم که این نظارت‌ها مانند اخذ مجوز‌ها موجب کندی نظام تولید نشود.

اهمیت این موضوع آن قدر بالا است که آقای رئیسی با تشکیل دولت سیزدهم شخصا پیگیر اجرای این قانون شد.ابتدای مسیر دستگاه‌های زیادی برای اتصال به درگاه ملی مجوز‌ها کوتاهی می‌کردند.

آقای رئیسی در فروردین ۱۴۰۱ گفت: یک سری کار‌ها معطل مانده است ما عقب افتادگی‌هایی داریم که باید آن‌ها را جبران کنیم.

 ۱۶۵ هزار و ۹۸۸ مجوز از طریق درگاه ملی مجوز‌ها صادر شده است

اما اکنون این قانون اجرایی شده و بر اساس آمار تا کنون ۱۶۵ هزار و ۹۸۸ مجوز از طریق درگاه ملی مجوز‌ها صادر شده است، اما هنوز هم برخی از دستگاه‌ها هستند که در مقابل اجرای قانون مقاومت می‌کنند.

درگاه ملی مجوزهای کسب و کار

در این خصوص وزیر اقتصاد آقای احسان خاندوزی می‌گوید: به دستگاه‌ها مهلت داده بودیم که حداکثر تا مهر و آبان بتوانند مجوز‌های خودشان را صرفا از طریق درگاه ملی مجوز‌ها صادر کنند.

بنا بر وعده وزیر اقتصاد در صورت کم کاری دستگاه‌ها درگاه ملی مجوز‌ها به صورت خودکار این مجوز‌ها را صادر خواهد کرد. خاندوزی افزود: این تازه شروع یک روند است برای ۴۹ مجوز دیگر نیز این مسیر را ادامه خواهیم داد.

حالا هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار وارد عمل شده است تا مجوز خانه مسافر که مدت‌ها است صدور آن به تاخیر افتاده را به صورت خودکار صادر کند.

مجوزی که به دارندگان واحد‌های مسکونی این اجازه را می‌دهد تا در شهر‌های خود، پذیرای مهمان بوده و منزل خود را برای اقامت شبانه اجاره دهند. این روند در گذشته به علت سختی در صدور مجوز، بدون صدور مجوز و به صورت غیرقانونی انجام می‌شد که گفته می‌شود با این فرآیند و صدور آنی این مجوز افراد می‌توانند علاوه بر داشتن مجوز کسب و کار از تسهیلات مختلف هم استفاده کنند.

آقای مهدی فلاح دوست معاون مرکز بهبود فضای کسب و کار وزرات اقتصاد بیان کرد: فقط نهاد مربوط باید در جریان باشد که چنین خانه‌ای قرار است به خانه مسافر تبدیل شود و مجوز آن خودکار صادر خواهد شد.

اولین مجوز خانه مسافر به صورت خودکار در ۲۹ آذر صادر شد

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد آقای امیر سیاح در خصوص صدور خودکار مجوز‌ها گفت: اولین مجوز ثبت محور درگاه ملی مجوز‌ها به جای وزارت میراث فرهنگی صادر شده است.

اما وزارت میراث فرهنگی به طور کل در زمینه صدور مجوز ها چگونه عمل کرده است؟

۳۰۶۶۸ درخواست مجوز به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است

بر اساس آخرین وضعیت منتشر شده از صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوز‌ها، از ابتدای امسال تا تاریخ ۱۱ آذر ۳۰۶۶۸ درخواست مجوز به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است.

از مجموع مجوز‌های درخواست شده از وزارت میراث فرهنگی ۱۲۵۷۵ مجوز تایید و صادر شده است. همچنین ۴۸۹ درخواست در فرآیند صدور قرار دارد، ۱۶۹۸۷ درخواست دیگر در حال بررسی اولیه است و ۱۰۶۰۵ مجوز نیز تاخیر در فرآیند بررسی را به ثبت رسانده است. بر این اساس میراث فرهنگی در میان ۲۲ دستگاه پایش شده، رتبه ۱۹ دستگاه‌ها در صدور مجوز را به خود اختصاص داده است.

به گفته کارشناسان، قانون تسهیل صدور مجوز‌ها به دنبال رفع موانع اداری زائد از سر راه متقاضیان کسب و کار و سهولت در صدور مجوز‌های مورد نیاز آن‌ها است.

حالا پس از ۱۳ سال قانون شکنی در این بخش، دولت سیزدهم به یکی از وعده‌های مهم خود عمل کرده است. اقدامی که افراد زیادی را برای ادامه فعالیت خود امیدوار‌تر می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۴ دی ۱۴۰۱
سلام، لطفا یک نمونه عکس از مجوزهای صادرشده بگذارید.
آخرین اخبار