آقای بحیرایی گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد مددجویان مشمول قبوض رایگان هستند. به این دلیل که برای بهره مندی از این طرح باید الگوی مصرف رعایت شود، قطعا تعداد این خانواده‌ها ریزش پیدا می‌کنند.

میز اقتصاد به موضوع رایگان شدن آب و برق و گاز برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی پرداخت و آقای بحیرایی مدیر کل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) و آقای گودرزی کارشناس ارشد سیستم مدیریت شرکت ملی گاز و یاقوتی مدیر امور مشترکین صنعت برق و به سوالاتی پاسخ دادند.

سوال: چه تعدادی از مددجویان شامل این طرح می‌شوند؟

بحیرایی: کل خانواده‌هایی که تحت پوشش امداد هستند ۲ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۷۶۲ نفر هستند. این ارقام بر اساس ورود و خروج‌هایی که صورت می‌گیرد متفاوت است. تمام اطلاعات خانوار‌ها بنابر ضوابط بند «ک» تبصره ۱۵ قانون بودجه در خصوص معافیت مشترکین کم مصرف بود، تمام اطلاعات با شرکت‌های آب و برق و گاز به اشتراک گذاشته شد. همه خانواده‌های تحت پوشش ما نمی‌توانند از این فضا بهره‌مند شوند. اگر گاز را مد نظر قرار دهیم، خیلی از مناطق ما هنوز گازرسانی نشده و این خانواده‌ها بی بهره می‌مانند. افرادی هستند که در خانه سالمندان هستند و مشترک مستقیم گاز نیستند.

سوال: آماری وجود دارد که چه تعداد مددجو از این خدمات استفاده می‌کنند؟

بحیرایی: سعی کردیم مددجو‌هایی که دارای اشتراک هستند را شماره اشتراک آن‌ها در اختیار شرکت‌های تابعه بگذاریم. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد مددجویان مشمول قبوض رایگان هستند. به این دلیل که برای بهره مندی از این طرح باید الگوی مصرف رعایت شود، قطعا تعداد این خانواده‌ها ریزش پیدا می‌کند. شرکت گاز می‌گوید مددجویان باید در سه چله ابتدایی مصرف باشند. در برق هم باید ۵۰ درصد الگو مصرف داشته باشند و در آب هم یک سوم الگو باید مصرف شود. این موضوع کمی چالش ایجاد کرده است. یکی از پیشنهاد‌های ما این است که درآمد مربوطه به کمیته تخصیص داده شود و با الگو‌های مشخص بین خانواده‌ها تقسیم شود.

سوال: چند درصد از ۸۰ درصد مشمول از قبض رایگان بهره‌مند هستند؟

بحیرایی: ۹۳۵ هزار خانوار در زمینه گاز، در زمینه برق ۶۸۷ خانوار و در حوزه آب هم ۷۲ هزار خانوار از این طرح بهره‌مند شده اند.

سوال: تبادل با کمیته امداد و بهزیستی به چه صورت است؟

گودرزی: از سال گذشته در شرکت ملی گاز سعی کردیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم. هنوز هم اطلاعاتی که از سازمان‌ها دریافت می‌کنیم بر اساس CD است، اما طبق جلساتی که برگزار کردیم، سامانه‌هایی ایجاد شد که مددجویان اطلاعات خود را وارد کردند و سرعت دریافت اطلاعات افزایش پیدا کرد. آخرین اطلاعاتی که از کمیته امداد به ثبت رسیده حدود ۹۶۰ هزار است که در یک ماه گذشته ۳۰ هزار مورد به آن اضافه شده است. حدود ۳۵۰ هزار نفر هم تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده اند که مجموعا به ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار مشترک می‌رسد.

سوال: این آمار به چند میلیارد تومان می رسد؟

گودرزی: رقمی که سال گذشته رقم خورد ۱۶۰ میلیارد تومان بود که برای دوره سرد سال یا حدودا سه ماه از سال بود. به عبارت دیگر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب به مددجویان تعلق گرفت.

سوال: اگر مصرف آن‌ها به پله چهارم افزایش پیدا کرد چه می‌شود؟

گودرزی: هزینه پله چهارم با هزینه مربوط به این پله از آن‌ها دریافت می‌شود.

سوال: بانک اطلاعاتی شما از کمیته امداد و بهزیستی کامل است؟

گودرزی: در بحث کمیته امداد، اطلاعات کاملی دریافت می‌کنیم. این اطلاعات شامل شماره اشتراک محل مصرف و کد ملی مددجو می‌شود. اما اطلاعات ما از سازمان بهزیستی هنوز به شکل مطلوب تکمیل نشده است.

سوال: چه تعداد از برق مددجویان کمیته امداد و بهزیستی رایگان شده است؟

یاقوتی: تقریبا ۹۶۰ هزار مشترک کمیته امداد و ۴۷۰ هزار مشترک مربوط به سازمان بهزیستی در سیستم ما ایجاد سابقه شده است. اطلاعات بر همان بستر لوح فشرده است و از طرف کمیته امداد اطلاعات به موقع‌تر می‌رسند.

سوال: نقص اطلاعاتی که گفته می‌شود در صنعت برق هم وجود دارد؟

یاقوتی: بله، اما اکنون شرایط بهتری دارد و با دقت بیشتری شناسه قبض‌ها وارد می‌شود. اما هنوز در بحث شناسه قبض مشکل وجود دارد.

سوال: چه میزان مصرف برق برای مددجویان قبض رایگان به همراه خواهد داشت؟

یاقوتی: ۵۰ درصد الگوی مصرف که متناسب با اقلیم‌های مختف است. در مناطق جنوبی معادل ۱۵۰۰ کیلو وات ساعت است و در مناطق شمالی به ۲۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد.

سوال: مبلغ قبوضی که رایگان شده چقدر است؟
یاقوتی: در کمیته امداد تقریبا ۱۵۰۰ میلیارد تومان و در بهزیستی هم ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که مربوط به ۸ ماه ابتدایی سال است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار