گلستان در جمع استان های دارای کمترین بی سواد/شناسایی ۶ هزار و ۵۲۲ بی سواد

معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش گلستان گفت: در استان ۹۷.۲ درصد جمعیت باسواد و ۲.۸ درصد معادل ۶ هزار و ۵۲۲ نفر بیسواد شناسایی شده اند.

سوقی معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش گلستان گفت: جمعیت افراد بی سواد استان در رده سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال شناسایی شده اند.

او افزود: گلستان در رتبه کمترین تعداد افراد کم سواد در بین استان های کشور  (رتبه عالی) قرار دارد. 

به گفته سوقی استان ها از نظر شاخص بی سوادی در دو گروه عالی و شایسته تقدیر قرار می گیرند. 

سوقی ادامه داد: در استان گلستان هزار و ۵۲ نفر آموزش دهنده در حوزه نهضت سواد آموزی فعالیت می‌کردند که تعداد زیادی از آن‌ها جذب آموزش و پرورش شدند و از این تعداد ۳۸۰ نفر باقی ماندند.

او با اشاره به کمبود نیروی آموزش دهنده در استان گفت: متاسفانه ۹۰ نفر در سامانه مربوط به نهضت سوادآموزی منتظر تایید برای شروع اموزش هستند که این موضوع هنوز محقق نشده است.

سوقی ادامه داد: برای جبران کمبود آموزش دهنده در حوزه نهضت سواد آموزی استان از نیرو‌های جهادی و برخی از فرهنگیان بهره می‌بریم.

سوقی از آغاز فعالیت کلاس‌های سواد آموزی از اول آذر در استان خبر داد و افزود: این کلاس‌ها به صورت تلفیقی و با رویکرد جدید سواد، تحکیم و انتقال در ۱۴ شهرستان استان برگزار می‌شود.

او افزود: سال گذشته ۹ مرکز یادگیری متمرکز برای افراد بدون سواد در سطح استان برپا بود، اما در حال حاضر دو مرکز در گرگان و گنبدکاووس مشغول به فعالیت است و در سایر مناطق خود آموزش دهندگان بر اساس جمعیت، مکانی را برای آموزش انتخاب می‌کنند.

سوقی گفت: شرط برقراری مرکز آموزش سوادآموزی متمرکز در یک منطقه شناسایی ۴۰ فرد بدون سواد در آن منطقه است، اما از آنجایی که در استان گلستان جمعیت افراد فاقد سواد پراکنده هستند این مراکز متمرکز جمع آوری شده اند.

سالروز صدور فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی از سوی رهبر کبیر انقلاب در تاریخ ۷ دی ۱۳۵۸به عنوان «روز نهضت سواد آموزی» در تقویم کشور ثبت شده است.

از یکم تا هفتم دی هم به عنوان هفته نهضت سوادآموزی نامگذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.