امام جمعه تبریز با تاکید بر مواجه آگاهانه و تمرکز بر روی راهبرد‌های رهبر معظم انقلاب در مذاکرات، گفت: خواسته ما از دستگاه دیپلماسی این است که نتیجه مذاکرات در سفره مردم تاثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که در مصلای اعظم امام خمینی (ره) برگزار شد، با تأکید بر اینکه غربی‌ها برای مواجهه با ایران چاره‌ای جز بازگشت به میز مذاکره ندارند، گفت: این هفته بازگشت میز مذاکره در اظهارات مسئولان غربی را شاهد بودیم درحالی‌که بعد از یک توقف چندماهه و پایان یافتن آشوب‌های خیابانی حال طرف غربی پیگیر این موضوع شد.

او  با تاکید بر اینکه به طور قطع جمهوری اسلامی ایران در مقابل زیاده‌خواهی غربی‌ها ایستاده و همچنان روی منافع ملی متمرکز است، تاکید کرد: مقصود ما از مذاکرات انتفاع اقتصادی است و اگر این هدف با فریبکاری توسط غربی‌ها به نتیجه نرسد مذاکره اهمیتی ندارد.

او گفت: اعلام آمادگی برای بازگشت به میز مذاکره از طرف غربی‌ها عملا ریختن آب سرد بر جنب و جوش خیالبافانه اپوزیسیون می‌باشد.

امام جمعه تبریز  ادامه داد: سابقه غربی‌ها نشان می‌دهد تقسیم کار کرده‌اند یعنی یک ضلع مذاکرات اروپا طرفین را به میز مذاکره دعوت می‌کند و ضلع دیگر یعنی آمریکا در نقش پلیس بد فرصت مذاکره را تمام یافته می‌گوید.

حجت الاسلام آل‌هاشم خاطرنشان کرد: با این تناقض دستگاه دیپلماسی باید مواضع اصولی اتخاذ کند و خوشبختانه تاکنون هم این چنین بوده است، اما نباید خوش بینانه به مسیر مذاکره که خیلی روشن نیست نگاه کنند؛ اینکه غربی‌ها مجبور به احیای مذاکرات شده‌اند به این دلیل است که اغتشاشات پایان یافته و از فشار به جمهوری اسلامی ناامید شده‌اند.

او  با بیان اینکه در ترسیم واقعیات کوتاهی داریم، گفت: رهبر معظم انقلاب در جمع خانواده معظم شهدای شاه‌چراغ بار دیگر از کوتاهی رسانه‌ای و فرهنگی در خصوص ترسیم واقعیات گلایه کردند از این‌رو باید دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای عناصر هنری این قضیه را مثل قضایای گوناگون حفظ کنند تا آیندگان بفهمند.

او  توضیح داد: در تاریخ روایت زیادی از روز‌های جنگ و ایستادگی مردم در برابر کشور‌های بیگانه وجود دارد و در موقعیت‌های مختلف تاریخی کشور‌های مختلف دیدیم که در تلاش برای تصرف بخشی از خاک ایران بودند، اما همواره ایرانیان می‌کوشیدند تا تکه‌ای از خاک پاک ایران دست کشور‌های بیگانه نیافتد.

امام جمعه تبریز  گفت: نمونه برجسته و درخشان از ایستادگی در خود تبریز و اذربایجان سراغ داریم که هنوز در قالب هنر و رسانه مطرح نشده است.

آل‌هاشم افزود: دشمن در صدد جعل تاریخ و ارائه رویت انحرافی از اتفاقات ماست به دلیل کوتاهی و قصور فرهنگی دستگاه‌های متولی است؛ برای مثال داستان ایستادگی سه سرباز در نوار مرزی ارس قابلیت این را دارد که در قالب فیلم و سریال روایت شود؛ باید حافظه تاریخی این مملکت را با زبان هنر به نسل جوان روایت کنیم.


او با بیان اینکه دشمن درصدد جعل تاریخ و ارائه روایت انحرافی از اتفاقات به دلیل کوتاهی و قصور فرهنگی دستگاه‌های متولی است، اظهار کرد: برای مثال داستان ایستادگی سه سرباز در نوار مرزی ارس قابلیت این را دارد که در قالب فیلم و سریال روایت شود؛ باید حافظه تاریخی این مملکت را با زبان هنر به نسل جوان انتقال دهیم.

او  با اشاره به مناسبت‌های هفته، سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام راحل (ره) را تبریک گفت و افزود: فراگیری و همگانی شدن امر آموزش در تمام نقاط کشور از جمله در روستا‌ها و مناطق دور دست و محروم نقطه عطفی به برکت انقلاب شکوهمند بود، اما باز هم باید بی‌سواد‌ها شناسایی شوند و برای این منظور بسیج همگانی نیاز است.

امام جمعه تبریز همچنین سالروز میلاد حضرت مسیح را به تمام مسیحیان کشور تبریک گفت.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه با اشاره به اینکه امید است مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با هدایت استاندار و همکاری راه وشهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداری تبریز در رابطه با حواشی شهر توجه بیشتری داشته باشند، نسبت به پیامد‌های زلزله احتمالی در این شهر هشدار داد.

او همچنین کاهش رشد جمعیت را هشداری برای آینده کشور دانست و گفت: در طول ۱۰ سال گذشته ولادت‌ها در استان ما روند نزولی داشته است به طوریکه در مدت یک سال گذشته یکهزار و صد نفر کاهش در ولادت داریم.

برچسب ها: نمازجمعه ، امام جمعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.